۱۳۸۶ اسفند ۱۵, چهارشنبه

تولید 'بی سابقه' مواد مخدر در افغانستان



یک نهاد نظارتی وابسته به سازمان ملل متحد می گوید افغانستان اکنون ۹۳ درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند.
انجمن بین المللی کنترل مواد مخدر، در گزارش سالانه خود، از ادامه افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.
دربخشی از این گزارش گفته شده که در حال حاضر، مواد خام کیمیایی (شیمیایی) برای تولید هروئین در افغانستان به مقدار کافی پیدا می شود.
بر اساس این گزارش، مقدار زیاد این مواد از کشورهای همسایه، به ویژه ایران و پاکستان وارد افغانستان می شود.
انجمن بین المللی کنترل مواد مخدر، خواهان همکاری های بیشتر و تبادل اطلاعات میان کشورهای منطقه به ویژه در امتداد مرزهای مشترک شان با افغانستان شده تا ازقاچاق مواد مخدر از این کشور به خارج، و مواد کیمیایی تولید هروئین به داخل افغانستان، جلوگیری شود.
تهیه کنندگان این گزارش، از دولت افغانستان خواسته اند برای جلوگیری از ادامه تولید مواد مخدر در این کشور، بطور جدی تر تلاش کند.
برخورد با مقامات
کریستینا اوگز نماینده اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در کابل، می گوید باید با آن دسته از مقامات دولتی افغان که در قاچاق مواد مخدر دست دارند، برخورد جدی صورت گیرد.

خانم اوگز همچنین گفت: "در گزارش انجمن بین المللی کنترل مواد مخدر، از وضعیت بد تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی شده و گفته شده که میزان تولید مواد مخدر در این کشور به سطح بی سابقه ای رسیده است."
در بخش دیگر این گزارش گفته شده که افغانستان درچند سال اخیر به یک مرکز بزرگ تولید حشیش یا چرس نیز مبدل شده است.
واکنش افغانستان
دولت افغانستان به انتشار این گزارش واکنش تندی نشان داده و افزایش تولید مواد مخدر در این کشور را رد کرده است.
زلمی افضلی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر به بی بی سی گفت افغانستان، یافته های این گزارش را به شدت رد می کند.
سازمان ملل متحد از نیروهای ناتو هم خواسته است در جلوگیری از تولید مواد مخدر به دولت افغانستان کمک کنند.
ماه گذشته نیز، این سازمان ابراز نگرانی کرد که در سال جاری میلادی میزان تولید مواد مخدر به ویژه درمناطق ناآرام افغانستان افزایش خواهد یافت، جایی که به گفته این سازمان کنترل دولت در آن مناطق چندان چشمگیر نیست.
با افزایش تولید مواد مخدر، نگرانی ها از تقویت گروههای شورشی با استفاده از درآمد ناشی از تولید مواد مخدر نیز افزایش یافته است.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: