۱۳۸۶ اسفند ۱۲, یکشنبه

جنگ اطلاعاتی

جنگ اطلاعاتی
تعریف کتابی : به هر اقدامی برای به تاخیر انداختن ، بهره بردن ، تحریف کردن یا از بین بردن اطلاعات دشمن گفته می شود که به ما کمک میکند تا در برابر اقدامات دشمن از خود دفاع کنیم .
** البته از جنگ اطلاعاتی میتوان برای ترس ، یأس و نامیدی و القای تفکرات خود به دولت و ارتش دشمن استفاده نمود که همراه با جنگ روانی است .
در جنگ هر طرفی میکوشد تا با کنترل جریان اطلاعات ، اقدامات بعدی دشمن را پیش بینی کند . همچنین میتوان با دادن اطلاعات غلط به دشمن بر او غلبه کرد . در واقع ، موفقیت بزرگ در جنگ اطلاعاتی نصیب طرفی میشود که نسبت به دشمن خود برتری اطلاعاتی داشته باشد .
ایجاد برتری نسبی اطلاعاتی پیش از آنکه دشمن دست به اقدامی بزند و یا حتی شواهدی بر افزایش اطلاعات دشمن در دست باشد . " دانستن " ، که نتیجه آرزوی بشر برای فهم همه چیز است ، میتواند تاثیر زیانباری بر تصمیم گیری افراد داشته باشد. همچنین ، اطلاعاتی را که دقیق انتخاب شده اند ، میتوان به گروهای مسئولی مانند سیاست گذاران ، مشاوران و فرماندهان نظامی انتقال داد .
جای تعجب نیست که یک تحلیلگر چینی ، جنگ ملتها را در زمینه جنگ اطلاعات ، جنگی تلقی میکند که سربازان آنها صدها میلیون انسانی هستند که از سیستمهای مدرن اطلاعاتی استفاده جنگی میکنند . وی معتقد است برای آنکه انسجام سیاسی در جنگ موثرتر باشد ، باید بر پایه فناوری اطلاعای بنا شود . برای دستیابی به چنین انسجامی میتوان از نرم افزارهای اینترنتی ، فرستادن پیام های الکترونیکی وطن دوستانه ( شما بخونید ایمیل ) و ایجادمراکز اطلاعاتی برای آموزش مسایل سنتی استفاده کرد .
آزادی و انتشار دیدگاه ها در اینترنت میتواند به بسیج سیاسی منجر شود که در نهایت ، این انسجام تأثیر زیرکانه خود را خواهد داشت .
جنگ متحدان علیه عراق نشان داد که چگونه اطلاعات هم میتواند سلاح باشد و هم هدف ;
درست در هنام آغاز جنگ ، قرار بر این شد که 78 هدف از پیش تعیین شده با موشکها و بمب افکنها منهدم شوند ، کاملا واضح بود که سی دقیقه پس از این حملات ، ارتباط واحدهای عراقی با فرماندهانشان قطع خواهد شد . در نتیجه نخواهند توانست هیچ گونه اطلاعات و دستوری را از آنها دریافت کنند. به احتمال زیاد در جنگهای آینده ، به جای استفاده از سلاح ، از اطلاعات استفاده و حملات با ویروسهای رایانه ای ، بمب های هوشمند و عوامل نفوذی طرح ریزی خواهدشد . تمام مسائل مزبور تحقیق در مورد آسیب پذیری های اطلاعاتی را در پی خواهد داشت ، به همان اندازه که اتکای کشورهای پیشرفته به اطلاعات بیشتر میشود ، آسیب پذیری اطلاعاتی شان نیز افزایش می یابد. امروزه کشورها به جای استفاده از شیوه های خرابکاری ، ترجیح میدهند به طور مستقیم به سیستم ارتباطات و شبکه های رایانهای یکدیگر حمله کنند ، نبردی که ممکن است برای تمام کشور ها اتفاق بیفتد . برای نمونه ، طراحی ساخت یک هواپیمای پیشرفته به پول هنگفتی نیاز دارد ، حال آنکه تولید یک ویروس مخرب رایانه ای حتی از سوی کشورهای فقیر نیز امکان پذیر است ، بنابر این باید از طریق تدوین قوانین مانع از فریب و نیرنگ فروشندگان سخت افزار و اتفاده از توافق نامه های غیر استاندارد شد . تمامی این مسایل برای اطمینان هرچ بیشتر و به حداقل رساندن آسیب پذیری است .
در سال 1991 طی جنگی که در یوگسلاوی روی داد ، پنتاگون تصمیم گرفت با اخلال در شبکه رایانه ای صربها ، از عملیات نظامی و ارائه خدمات شهری در این کشور جلوگیری کند ، اما به دلیل تردیدها و محدودیت های موجود ، از این کار خودداری کرد . تفکر مذبور نشان دهنده این موضوع بود که با نفوذ به سیستم رایانه ای ، ک وظیفه آن کنترل ارتباطات ، حمل و نقل بنادر ، فرودگاهها ، انرژی دیگر خدمات در یک کشور خارجی است . سلاح های رایانه ای نتنها بر عملیات نظامی تاثیر می گذارند ، بلکه در زندگی شهروندان نیز اختلال ایجاد میکند و به تبع آن ، مشکلات دیگری برای ایشان پدید می آورند . در جنگ یوگسلاوی به وزارت دفاع آمریکا گفته شد که برای اجرای حملات رایانه ای ، قانونی شبیه قانون استفاده از بمب و موشک علیه کشورها اعمال میکند. جنگ رایانه ای حتی در آمریکا نیز هنوز در مراحل ابتدایی است ( به فیلمهای هالیوودی که اغراق به چشم میخورد نباید توجه کرد )، هرچند مرکز اطلاعاتی ، آزمایشگاه جنگی و گردان جمع آوری اطلاعات که در نیروی هوایی آمریکا تاسیس شده اند ، به همراه تاسیس دیگر مراکز در حال گسترش میباشند .
تلاش چین برای دستیابی به فناوری موفق همه جانبه در برابر حملات اینترنتی به شبکه هاس مالی ، تجاری ، ارتباطی و نظامی این کشور و تهیه نرم افزار ضد عملیات اطلاعاتی که در مقاله ای در روزنامه لیبراسیون مطرح شده است ، پاسخی قابل پیش بینی را در زهن تداعی می کند. ریچارد آلن ، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا ، در این مورد چنین اظهار نظر میکند : چینی ها پیام روشنی را فرستادند ... و احتمالا میخواهند در مورد تواناییهای خود اغراق کنند ، اما این پیام بیانگر نیت دشمن است . ژنرال وانگ پوفنگ دیدگاه چین را در باره جنگهای آینده چنین بیان میکند : در عصر اطلاعات نه تنها نابودب پایگاههای جنگی دشمن ضروری است ، بلکه سیستمهای اطلاعاتی او که جزو اهداف حملات اولیه هستند نیز باید شناسایی و نابود شوند .

هیچ نظری موجود نیست: