۱۳۸۷ فروردین ۳, شنبه

آمریکا دو شرکت را به دلیل فروش هواپیما به ایران تحریم کرد


آمريکا دو شرکت بريتانيايی و ارمنی را به خاطر فروش سه هواپيمای آمريکايی به ايران تحريم کرد و از آنها خواست سه هواپيمای تازه تحويل داده شده را به آمريکا بازگردانند.
وزارت بازرگانی آمريکا شرکت بريتانيايی «بالی» و شرکت هواپيمايی «بلو ایویز» - در ارمنستان - را به دلیل فروش سه هواپیما به ایران به مدت ۱۸۰ روز تحریم کرد.
در بيانيه منتشر شده از سوی اين وزارتخانه آمده است که وزارت بازرگانی آمريکا مطلع شده که اين شرکت ها بر خلاف قانون صادرات، سه هواپيمای آمريکايی را به ايران فروخته اند و قصد دارند که سه هواپيمای آمریکایی ديگر را هم به ايران صادر کنند .
در اين بيانيه اشاره نشده ای است که اين هواپيماها از چه نوعی بوده اند.
جمهوری اسلامی ايران تحت تحريم های آمريکا قرار دارد و آمريکا از طريق عدم صدور هواپيماهای مسافربری و قطعات آن، به تهران فشار وارد می آورد
مقامات آمريکايی می گويند تحريم فروش هواپيما به ايران از سال ها قبل اجرا می شود و ربطی به تحريم های جديد سازمان ملل در قبال برنامه های هسته ای ايران ندارد.
ايران طی سال ها سعی کرده تا از طريق واسطه ها در کشورهای ديگر هواپيماهای مسافربری و قطعات آن را بخرد.
در بيانيه وزارت بازرگانی آمريکا آمده است که اين شرکت ها درباره اين که با اين هواپيماها چه کرده اند، به دولت آمریکا اسناد جعلی ارائه کرده اند.
آمريکا خواسته است که سه هواپيمای اخيرا تحويل داده شده به اين شرکت ها بازگردانده شوند، اما شرکت بریتانیایی «بالی» گفته است که در اين زمينه همکاری نخواهد کرد و قصد بازگرداندن هواپيماها را ندارد.
خريد توپولف
تحریم های ایران از سوی ایالات متحده آمریکا موجب شده است تا مقام های تهران تلاش کنند تا با خرید هواپیماهای مسافربری روسی، ناوگان هوایی ایران را ترمیم کنند. فرسودگی هواپیماهای مسافربری در ایران موجب شده تا سوانح هوایی بسیاری در ایران رخ دهد.
شرکت هواپيماسازی روسی «توپولف» اواسط سال گذشته اعلام کرد در مذاکرات با ايران برای فروش هواپيمای مسافربری به نتايجی دست يافته است و دو طرف، موضوع يک پروژه مشترک توليد هواپيما در ایران را نيز به بحث گذاشته اند.
در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد، ایران موفق می شود تا چندین فروند توپولف ۲۱۴ و توپولف ۳۳۴ را از روسیه خریداری کند.

فعالان چيني خواستار مذاكره مستقيم پكن با دالايي لاما شدند

گروهي از روشنفكران و دگرانديشان برجسته چيني روز شنبه از دولت اين كشور خواستند تا مذاكره با رهبر در تبعيد بودائيان تبت را آغاز كند و به بازرسان سازمان ملل اجازه ورود به تبت بدهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پكن، اين گروه ‪۳۰‬نفره متشكل از نويسندگان، اساتيد دانشگاه و فعالان حقوق بشر چيني در نامه‌اي سرگشاده به دولت ، از حزب كمونيست چین خواستند تا با مذاكره مستقيم با دالايي لاما مخالفت نكند و راه را براي ورود رسانه‌هاي خارجي و بازرسان سازمان ملل به تبت هموار سازد.
در اين نامه آمده است كه ما بايد خصومت و دشمني را كنار بگذاريم و وفاق ملي را براي كشور به ارمغان آوريم.
آمريكا، ژاپن و چندين كشور اروپايي نيز از چين خواسته‌اند تا با دالايي لاما گفت وگو كند. اما پكن مي‌گويد كه وي نخست بايد از آمال استقلال‌طلبانه خود براي تبت دست بكشد.
چين، دالايي لاما را به دست داشتن در ناآرامي‌هاي اخير تبت متهم كرده است اما، رهبر بودائيان تبت ضمن رد اتهامات وارده مبني بر تلاش براي جدايي تبت، مي‌گويد كه صرفا خواستار اعطاي استقلال بيشتر به تبت تحت حكومت چين است.

آیا هدف سفر چنی آماده کردن منطقه برای حمله نظامی به رژیم تهران است؟

از بخش فارسی سایت وزارت خارجه اسرائیل

آیا هدف سفر کنونی معاون رئیس جمهوری آمریکا به چند کشور خاورمیانه آماده کرن این منطقه برای حمله نظامی به ایران به هدف نابود کردن تاسیسات اتمی آن کشور است؟
مقامات آمریکائی تاکید می کنند که چنین نیست. ولی چند روزنامه بریتانیائی و عربی چنین احتمالی را مطرح کردند.
دیک چینی معاون پرزیدنت بوش امشب (شنبه 22 مارس 2008 ) در ادامه دیدار کنونی خود از چند کشور منطقه وارد اسرائیل می شود و فردا سلسله دیدارهای خود را با اهود اولمرت نخست وزیر، اهود باراک وزیر دفاع و تسیپی لیونی وزیر امور خارجه آغاز خواهد کرد.
با آنکه مقامات آمریکائی قصد خود را برای حمله نظامی به ایران تکذیب کرده اند، ولی کارشناسان دست کم بر این نکته پای می فشارند که دیک چینی می خواهد بررسی کند که کشورهای عرب و غیرعرب خاورمیانه نسبت به چنین احتمالی چه دیدگاهی دارند. او همچنین از کشورهای عرب خواسته است در اجرای تحریمهای اقتصادی علیه حکومت ایران، با استناد به قطعنامه سوم شورای امنیت، کوشاتر باشند. امیرنشینهای عرب حوزه خلیج فارس یکی از پایگاههای مالی، اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران هستند که اگر با قطعنامه شورای امنیت همکاری کنند، فشار بیشتری بر حکومت ایران وارد خواهد آمد.
معاون رئیس جمهوری ایالات متحده که از عراق و افغانستان نیز دیدن کرد، پس از گفتگو با سران حکومت خودگردان فلسطینی در رام الله، از اسرائیل به ترکیه خواهد رفت. او یک دیدار طولانی از سلطان نشین عمان داشت و سپس به عربستان سعودی رفت و با ملک عبدالله به گفتگو نشست.
سیاست رسمی عربستان آن است که با حمله نظامی به هدف نابود کردن تاسیسات اتمی حکومت ایران مخالفت می ورزد و ترجیح می دهد که این مساله از راه فشارهای سیاسی حل شود. ولی معلوم نیست که در پشت پرده ، مقامات عربستان از چه موضعی جانبداری می کنند و تا چه حد مایلند رژیم ایران که از دیدگاه آنان یک حکومت فتنه گراست تغییر یابد.
سیاست عربستان همیشه آن بوده که از رویاروئی مستقیم با حکومت ایران خودداری ورزد و از این رو همیشه از سفرهای سران دولت تهران به آن کشور حسن استقبال کرده است.
با آنکه ایالات متحده تاکید می کند که قصد حمله نظامی به ایران را ندارد و سفر چینی به منطقه به هدف آماده ساختن زمینه چنین حمله ای نبوده، خبرنگاران یادآوری می کنند که او در سخنرانی ماه نوامبر 2007 در تکزاس گفته بود: «تصمیم پرزیدنت بوش که گزینه نظامی علیه اتم ایران را منتفی نمی داند، تصمیم درستی است». او عین این سخنان را 10 روز پیش از آن تاریخ هم بیان کرده بود.
پرزیدنت بوش در یک مصاحبه رادیو-تلویزیونی که روز پنجشنبه به مناسبت نوروز ایرانیان از رادیو و تلویزیون صدای آمریکا و رادیو فردا پخش شد، دوباره حکومت ایران را به تلاش برای رسیدن به بمب هسته ای متهم ساخت و از آن رژیم خواستار گردید به سیاست شفاف سازی روی آورد.
رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: حکومت ایران در پی بدست آوردن بمب اتمی است تا درصدد برآید برخی کشورهای خاورمیانه را نابود کند- که اشاره او به اسرائیل بود.
آنچه شایعات در مورد احتمال حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات اتمی ایران را گسترش داده، کناره گیری هفته پیش دریاسالار ویلیام فالون فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه بود که با حمله نظامی به ایران مخالفت می کرد- گرچه رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده تاکید می کند که هیچگونه ارتباطی بین کناره گیری دریاسالار فالون و دیدگاه او در مورد جنگ با حکومت ایران وجود نداشته است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (جمعه) در اورشلیم قاطعانه با حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران مخالفت ورزید. لاوروف که در پایان دیدار یک روزه خود از اورشلیم، در کنار تسیپی لیونی وزیر خارجه اسرائیل به پرسش های خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد که چنین امری موجب بروز یک فاجعه خواهد شد. و این در حالی که وزیر خارجه اسرائیل و وزیر دفاع این کشور در روزهای اخیر تاکید کرده اند که هیچ گونه گزینه ای را نباید از نظر دور داشت.
یکی از هدفهای اصلی سفر وزیر خارجه روسیه به اسرائیل تشویق این کشور به شرکت در یک کنفرانس بین المللی در مسکو با حضور سوریه و فلسطینی ها برای پیشبرد مذاکرات صلح بود. ولی مقامات اسرائیلی این پیشنهاد را رد می کنند و می گویند خاورمیانه به ادامه گفتگوهای آشتی نیاز دارد و نه یک کنفرانس بین المللی دیگر. رهبران اسرائیلی در واکنش به پیامهای رهبران سوریه حاکی از آن که حاضرند برای مشخص ساختن آینده بلندیهای گولان با اسرائیل وارد مذاکرات صلح شوند، تاکید کردند که دولت دمشق باید به اقدامات اعتمادسازی دست بزند که گام نخستین آن برچیدن مراکز فرماندهی سازمانهای تروریستی عربی و فلسطینی در دمشق است.
همزمان، پرزیدنت نیکلا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه دوباره نسبت به نیات اتمی ایران به جمهوری اسلامی هشدار داد و آن رژیم را برای امنیت منطقه و صلح جهانی خطرناک خواند.
معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی به اسرائیل می آید که در دیدارهای خود از عراق و عربستان و عمان و افغانستان، از کشورهای عرب خواستار شد برای سد کردن زیاده خواهی های حکومت ایران یک جبهه متحد به وجود آورند.
ایالات متحده نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که تلاش خود را برای اجرای دقیق تحریمهای گسترده علیه حکومت ایران دو چندان می کند.

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر




به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاري فارس: پادشاه عربستان سعودي در ديدار با "ديك چني" معاون رئيس جمهور آمريكا مخالفت خود را با هر گونه حمله نظامي عليه ايران اعلام كرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري آلمان، ديك چني معاون رئيس جمهوري آمريكا در سفر 10 روزه خود به منطقه ديروز به رياض رفت و با عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان سعودي ديدار و گفت‌وگو كرد. منابع رسمي عربستان سعودي اعلام كردند، ملك عبدالله و چني برنامه هسته‌اي و نفوذ فزاينده منطقه‌اي ايران را مورد بحث قرار دادند. به گفته اين منابع، ملك عبدالله در اين ديدار مخالفت خود را با هر گونه حمله نظامي يا تهديد به حمله نظامي عليه ايران اعلام كرد. بنابراين گزارش، عربستان سعودي و كشورهاي حوزه خليج فارس گفت‌وگو را بهترين راه براي كاهش تنش ميان ايران و آمريكا مي‌دانند. ملك عبدالله در اين ديدار به چني گفت كه منطقه خاورميانه بايد از سلاح‌هاي هسته‌اي و ديگر سلاح‌هاي كشتار جمعي عاري شود. اين منابع تصريح كردند، شاه عربستان در ديدار با چني بر لزوم اقدام واشگتن در اعمال فشار عليه اسرائيل به منظور امضاي توافقنامه صلح با فلسطيني‌ها تا قبل از به پايان رسيدن دوره رياست جمهوري جرج بوش تاكيد كرده است. اين منابع تصريح كردند : ملك عبدالله به دولت آمريكا اعلام كرده است كه رياض از كندي تلاش هاي آمريكا در جهت پيشبرد روند صلح ناراضي است. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در اين باره نوشت: تحولات منطقه و در راس آن اوضاع فلسطين، تحولات عراق و لبنان محور مذاكرات ملك‌عبدالله و چني بوده است. در اين ديدار كه بعد از ظهر ديروز در مزرعه شخصي ملك عبدالله در "جنادريه" برگزار شد، دو طرف همچنين درباره دورنماي همكاري ميان دو كشور و راههاي تحكيم و تقويت آن در تمامي عرصه‌ها در راستاي منافع دو كشور بحث و تبادل نظر كردند. چني در اين سفر 10 روزه قرار است علاوه بر ديدار از عراق، افغانستان، عمان،‌ و عربستان سعودي به سرزمين‌هاي اشغالي‌، كرانه باختري و تركيه نيز سفر كند.

احتمال اجرای حکم اعدام یکی از بازداشت شدگان طرح امنیت اجتماعی

کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر
حامد اکبری از بازداشت شدگان، طرح موسوم به ارتقای امنیت اجتماعی که در اردیبهشت ماه بازداشت شده بود، اعدام می شود.
بنابرگزارشات رسیده، حامد اکبری که اتهامی چون توزیع مواد مخدر را در پرونده اش دارد به همراه 20 تن دیگر از بازداشت شدگان، از سوی دادگاه به اعدام محکوم شده است و قرار است حکم وی به زودی اجرا شود.
اکبری، که از زمان بازداشت خود تاکنون هیچ ملاقاتی را با خانواده اش نداشته است، هم اکنون در بند 2- الف زندان اوین که تحت نظارت حفاظت اطلاعات سپاه است، نگهداری می شود. گفته می شود عدم اجرای حکم وی تاکنون، به دلیل حراج اموالش از سوی دادگاه بوده است، این در حالی است که طبق شواهد موجود و به ادعای افراد نزدیک به این زندانی ، اموال حامد اکبری ارثیه ی پدری او بوده است. با این حال دادگاه انقلاب با این استدلال که اموال این جوان 26 ساله از طرق غیرقانونی نظیر فروش و توزیع مواد مخدر در سطح شهر تهران بدست آمده است، تابحال قسمتی از اموال او را ضبط کرده است.
همچنین به گفته ی منابع خبری، نیروهای امنیتی چندی پیش نامزد حامد اکبری را نیز بازداشت و به بند سپاه انتقال دادند. طبق بخشنامه حقوق شهروندی" تنها شخص متهم در مقابل مقامات قضایی پاسخگوست، و احضار یا جلب بستگان وی ممنوع است."
دور اول طرح ارتقای امنیت اجتماعی که مقابله با اراذل و اوباش نام گرفت، از اردیبهشت ماه سال گذشته آغاز و در مرحله اول منجر به بازداشت حدود 1400 تن در استان تهران شد. انتشار تصاویری از مقابله پلیس با افراد موسوم به اراذل و اوباش، اعتراضات گسترده فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری را در پی داشت. نیروهای انتظامی پس از بازداشت این افراد، آنها را به سوله کهریزک انتقال دادند که بنا به گفته ی شاهدان عینی، حدود 10 تن از بازداشت شدگان به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی و همچنین شکنجه های وارده در این مکان، جان باختند.
حامد اکبری به همراه هانی خواندار، از معدود افرادی هستند که با وجود گذشت حدود یکسال از زمان بازداشت، همچنان در سلول انفرادی و در شرایط بلاتکلیفی نگهداری می شوند.

نامه دانشجويان دربند به مناسبت سال نو

انتشار از فعالان حقوق بشر در ايران
فرا رسيدن عيد خجسته و سراسر سرور نوروز ايرانيان و تحليل روزهاي سرد زمستان و ايام پرنشاط بهار و تعويض پوشش عريان و سرد زمستاني به جامعه شکوفه و گل و طالب نور بهاري بر پيکر طبيعت ، طبع آدمي را به حسن و کلام آدمي را به طرب ميکشاند تا شادباش نوروز حامل تازگي باشد و طراوت ببخشد و از سنت ايرانيان تقدير يکساله را از چند صباح آغازين حاصل نمايد و به همنشيني و همصحبتي ، همدلي رقم زند و اميد پيروزي و موفقيت را با درکنار هم بودن معنا بخشد و از تلخي ها و سختي هاي ديروز در حلاوت بخشيدن به فردا بهره برد.جامعه ايران در سال 86 ايام تلخي را سپري کرد ، سالي که بر آزادي و دموکراسي بسيار جفا رفت ، اخراج اساتيد و دانشجويان از دانشگاه ، توقيف روزنامه ها و نشريات ، جمع آوري کتب از کتابخانه ها ، پر شدن زندانها از آزادانديشان، تبعيد انديشمندان ، سانسور شديد رسانه اي ، تبديل رسانه ملي به مونولوگ حاکميت ، تاخت و تاز خردستيزان در ساحت علم و دانش ، حريم دانشگاه ، محدوديت ظرفيت دموکراسي و سرکوب نهادهاي مدني در ايران ، افزايش قدرت انحصارطلبان اقتدارگرايان در حاکميت ، استقبال حاکمان از جنگ و جنگ افروزي ، افزايش تحريم ها و فشارهاي بين المللي ، نابساماني اوضاع اقتصادي ، دامنه دار شدن فقر و شرايط بد معيشتي مردم ، شدت يافتن فساد و تبيعض ساختار بيمار حاکميت تهديدات فراواني را متوجه جامعه در حال گذار ما ساخت و با گوشزد کردن خطر سقوط اخلاق ، شواهدي از فروپاشي اجتماعي و اقتصادي را بيان مينمايد ، که بي ترديد ايران را در آستانه وضعيت بحراني قرار داده است .سال 86 بر حقوق انساني چنان سخت گرفته شد که سخن از حقوق بشر نيز خطر بسياري ميطلبيد ، صدور احکام اعدام فراوان و فشارهاي بي سابقه بر فعالان زن و سرکوب فعالان اقليتهاي قومي و ديني به بهانه هاي واهي تنها گوشه اي از امور غيراخلاقي و غيرانساني صورت گرفته بود . سال 86 همچنين سال تلخي براي قانونگرايي بود ، سالي که حاکميت سلايق در دانشگاه حرمت دانشگاه و احترام دانشگاهيان را شکست ، به تفسيري از قانون ، امنيت حريم شهر را اسير تاخت و تاز خشونت طلبان ساخت و بازداشتها قدم در وهن قانون برداشت و احکام دستگاه قضا نمايان عدم استقلال و اقتدار قضات و فقدان عدل قضاوت بود و پايان سال نيز با انتصاباتي در نهاد قانونگذار و بي حرمتي به قانون حکايت از کينه و عداوت با قانونگرايي داشت. ليکن افزايش شدت و سختي بر جنبش دانشجويي بر پختگي ايشان افزود و جرياني که بيش از هر چه به افزايش آگاهي و دانش اندوزي احتياج داشت در فرصت مناسبي قرار گرفت ، فشارها بر تشکلهاي دانشجويي در سال 86 چنان بي سابقه بود که استمرار حيات فعاليت اين تشکلها در دانشگاهها ، پيروزي فعالان دانشجويي و بهترين پاسخ به تماميت خواهان و انحصار طلبان حاکميت بود ، احضارها ، تعليق ها ، ممنوعيت ورود و بازداشتهاي بيشمار دانشجويان در سال 86 از همان ابتداي سال چنان پردامنه و جدي آغاز گرديد که حاکي از خشم وعصبانيت فراوان حاکميت جمهوري اسلامي از دانشجويان بود .بازداشتهاي دسته جمعي دانشگاههاي مازندران ، پلي تکنيک ، دفتر تحکيم وحدت ، ادوار تحکيم در نيمه نخست سال و بازداشتهاي متعدد فصل پائيز دانشگاههاي سراسر کشور تا بازداشت دسته جمعي دانشجويان تهران در اواسط آذرماه و اواخر ديماه و بازداشتهاي اسفندماه دانشگاههاي شاهرود و شيراز گوشه اي از بيش از 200 مورد بازداشت دانشجويي سال 86 بود که اندک تلخکامي اش به درايت فعالان دانشجويي حلاوت را در امور بعدي جنبش دانشجويي به بار آورد . گرچه برخوردهاي بسيار شديد و رفتارهاي غيرانساني و غيراخلاقي در مورد بازداشت شدگان پلي تکنيک در ارديبهشت و خرداد 86 و تعدادي از بازداشت شدگان آذرماه چون سعيد حبيبي ، بهروز کريمي زاده و پيمان پيران صورت گرفت ، ليکن حمايتهاي فراوان جنبش دانشجويي از بازداشت شدگان و افشاي شکنجه ها و فشارهاي فراوان بند امنيتي 209 مانع از بروز اينچنين رفتارهايي با عموم دانشجويان شد که بي ترديد از مهمترين دست آوردهاي سال 86 جنبش دانشجويي ، عليرغم خواست ددمنشانه عده اي خاص در سرکوب دانشجويان ، حد و تعديل برخوردها و بازداشت شدگان و آزادي اکثر دانشجويان دربند بوده است که اميد است با استمرار حمايتها و پافشاريهاي دانشجويان وضعيت مطلوبتري نيز حاصل گردد .جنبش دانشجويي سال 86 همچنين شاهد فعاليتها ، شعارها و رفتارهاي جديدي در کنار آرمانها و شعارهاي اخير جنبش دانشجويي بود که گستردگي و هدفمندي آن در دانشگاههاي مختلف بسيار نويدبخش بود و عليرغم برخوردهاي غيرعقلاني و غيرانساني بيشمار دستگاه حاکم توانست با استقامت خويش پوچي هدف ترکه بيداد آزادي ستيزان و خردگريزان را نشان داده و نويد موفقيت دانشجويان را در سال آينده دهد . موفقيتي که بي ترديد در گرو همنشيني و همصحبتي هاي بيشتر گروههاي مختلف دانشجويي در جهت حصول و همدلي عموم دانشجويان در حرکت به سمت آرمانها و اهداف جنبش دانشجويي مي باشد.بنابراين اميد است با تامل و همراهي دانشجويان با چشماني نقاد و ذهني نقاد . سال نيکوتري بر جنبش دانشجويي رود . همراهي و حرکتي که همراه شدنش با نقدهاي عالمانه و منصفانه و با بستن راه سوء استفاده دشمنان علم و دانشگاه مسيري معقول خواهد پيمود .اميد است زيبايي بهار و طروت نوشدن ، در سال هزار و سيصد و هشتاد و هفت بر نسل نويي از جامعه ما باب همتي را بگشايد تا دانشجويان بر وظيفه اصلي خويش که همانا آگاهي بخشي است فعل تحقق بنشانند تا در مسير تامين امنيت و رفاه و تماميت ارضي در لواي آزادي ، دموکراسي ، قانونگرايي و حقوق بشر طراوت و زيبايي را به جامعه ايران ارزاني دارند و اين حال و هواي بهاري را باميد تحويلي بهاري و استقرار زيبايي در طول سال تعقيب نمايند در پايان نيز به نوبه خود آغاز سال 1387 هجري شمسي را به عموم ملت ايران به ويژه دانشجويان و آزاديخواهان تبريک ميگوييم .
به اميد موفقيت و پيروزي - زندان اويناحسان منصوريمجيد توکلياحمد قصابان

سه شهروند کرد به نام های چیا عبدا... خانی ، کمال خاک نژاد و دلشاد خضردشتی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سردشت بازداشت و روانه زندان گردیدند.




به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، جان مک کین، نامزد ریاست جمهوری آمریکا عصر دیروز با نیکلاس سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه دیدار و پیرامون مسایل مهم بین المللی از جمله بحران هسته ای رژیم تهران گفتگو کرد.
مک کین پس از گفتگو با سرکوزی در جمع خبرنگاران گفت فرانسه می تواند نقشی کلیدی و استراتژیک در اعمال تحریمهای بین المللی علیه رژیم تهران بمنظور جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای ایفا کند.
نامزد ریاست جمهوری آمریکا ضمن تاکید بر لزوم مقابله با رژیم تهران افزود در گفتگو با پرزیدنت سرکوزی مباحث زیادی مطرح شد که فرانسه و ایالات متحده می توانند با هم همکاری کنند.
مک کین در ادامه گفت رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد داد که ما برای اعمال تحریمهای موثر علیه رژیم تهران به یکدیگر بپیوندیم که بتواند آنها را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد.
رئيس جمهور فرانسه روز گذشته اعلام کرد رژيم تهران با افزايش برد موشكی خود، امنيت اروپا را تهدید می کند.
سركوزی گفت رژيمهايی مانند رژيم تهران بسرعت موشكهای دوربرد خود را توسعه می دهند كه می تواند ظرف كمتر از نيم ساعت به اروپا برسد، بنابراين اروپا در معرض خطر قرار دارد.
رئيس جمهور فرانسه افزود من بخصوص به رژيم تهران فكر می كنم که در حال افزايش برد موشكهای بالستیک است و اين در حاليست كه در رابطه با برنامه هسته ای آنها ظن زيادی وجود دارد.

بازداشت 3 شهروند کرد، آژانس خبری موکریان

سه شهروند کرد به نام های چیا عبدا... خانی ، کمال خاک نژاد و دلشاد خضردشتی توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سردشت بازداشت و روانه زندان گردیدند.
نامبردگان که اهل شهرهای سقز و مهاباد می باشند ، حدود یک ماه پیش در شهرستان سردشت به اتهام همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون بازداشت شده اند.
گفتنی است این سه شهروند هم اکنون در زندان مهاباد بسر می برند.
http://mukriannews.blogfa.com/post-180.aspx

مردم به جان آمده مشاور وزِیر کشور رژیم را گوشمالی دادند

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از سایت یزدنا در گزارش کوتاهی با عنوان 'کتک خوردن مشاور وزیر کشور در یزد'، نوشت مشاور وزیر کشور در یزد مورد ضرب و شتم مردم قرار گرفت.
به گزارش یزدفردا، مشاور وزیر کشور بعد از اعتراض به ترافیک ایجاد شده توسط همراهان اتومبیل عروس در یکی از خیابان های یزد، توسط مردم مورد ضرب وشتم قرار گرفته است.
گفتنی است در یکی از رسوم رایج در یزد، همراهان عروس و داماد اتومبیل آنها را تا رسیدن به خانه داماد همراهی می کنند و در میانه راه نیز همراهان به رقص و پایکوبی می پردازند. مشاور وزیر کشور بعد از اعتراض به ترافیک ایجاد شده توسط همراهان اتومبیل عروس، توسط مردم مورد ضرب وشتم قرار گرفت.

۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

انتقاد اسماعیل خان از وضع امنیتی هرات



اسماعیل خان والی سابق هرات با انتقاد از وضع امنیتی این ولایت از مردم هرات خواست تا در مقابل آنچه او توطئه خواند آرام ننشینند و نگذارند امنیت شهرشان برهم بخورد.
اسماعیل خان، وزیر انرژی افغانستان که در مراسم گرامیداشت چهارمین سالگرد درگذشت فرزندش میرویس صادق در هرات سخن می گفت، با اشاره به نا امنیهای اخیر شهر هرات و ترور برخی فرماندهان مجاهدین، آدمرباییها و سرقتهای مسلحانه در این ولایت گفت: "آیا ما (مجاهدین) حق نداریم بعد از جهاد در خانه خود زندگی کنیم؟"
مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت میرویس صادق وزیر هوانوردی افغانستان و فرزند اسماعیل خان با حضور نزدیک به دو هزار نفر در سالن مولانای شهر هرات برگزار شد.
اسماعیل خان در این مراسم از مردم خواست تا در زمینه تأمین امنیت شهر خود تلاش کنند و دوشادوش مقامات دولت افغانستان در راستای از میان برداشتن آنچه او اختناق خواند، تلاش کنند.
این نخستین واکنش علنی و رسمی اسماعیل خان نسبت به وضعیت هرات از زمان اوج گرفتن نا آرامی در این ولایت است.
ولایت هرات در زمان حکومت اسماعیل خان از مناطق امن افغانستان بود و فعالیتهای تجارتی، صنعتی و بازسازی در این ولایت رشد قابل ملاحظه ای داشت.
دولت افغانستان چهار سال پیش در پی اوج گرفتن اختلافات برخی فرماندهان محلی با اسماعیل خان او را از مقام ولایت هرات برکنار کرد و به عنوان عضو کابینه به کابل فراخواند.
وزیر انرژی افغانستان با اشاره به ترکیب ارتش ملی این کشور گفت: "اگر دولت و جامعه جهانی مجاهدین را دست کم نمی گرفتند و سهم بیشتری به آنان می دادند، وضعیت امنیتی کشور بمراتب بهتر از امروز بود".
به عقیده والی سابق هرات، رشد مجدد طالبان، نتیجه ندادن سهم کافی به مجاهدین در ارتش افغانستان بوده است.
محمدعلی نجفی نماینده شورای ولایتی هرات که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود با اشاره به افزایش دامنه نا امنی در هرات بر ضرورت اجرای حکم قصاص (اعدام) برای مجازات تبهکاران و حفظ امنیت جامعه تأکید کرد.
'سلاح در دست جنایتکاران'
آقای نجفی با انتقاد از نحوه خلع سلاح افراد غیرمسئول از سوی دولت گفت: "اگر من می دانستم که دولت سلاح ما را که با قربانی دادن بسیار از دست روسها به غنیمت گرفته بودیم از ما می گیرد، در حالی که گروههای جنایتکار و آدمربا صدها میل (قبضه) اسلحه در اختیار دارند، هرگز سلاح خود را تسلیم نمی دادم".

سخنرانان در مراسم سالگرد درگذشت میرویس صادق، وزیر پیشین هوانوردی افغانستان، در حالی از اوضاع امنیتی در هرات شکایت داشتند که چندی پیش به دنبال افزایش آدم رباییها در این شهر، پزشکان ، قاضیان و کسبه هرات در اعتراض به روند رو به رشد نا امنی در این شهر دست به اعتصاب زدند.
پس از اعتراضها و اعتصابهای گسترده، هیئت بلندپایه دولتی به ریاست وزیر داخله افغانستان از سوی حامد کرزی رئیس جمهور به هرات فرستاده شد تا اوضاع را بررسی کند و آرامش را به این شهر بازگرداند.
میرویس صادق وزیر هوانوردی دولت انتقالی افغانستان و پسر بزرگ اسماعیل خان وزیر انرژی و آب دولت افغانستان بود که در سال ۱۳۸۳ خورشیدی در درگیری با افراد ظاهر نایب زاده فرمانده فرقه (تیپ) هفده ارتش افغانستان در هرات کشته شد.
غیبت والی هرات در مراسم
مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت عضو سابق کابینه افغانستان و فرزند اسماعیل خان والی هرات، با حضور شمار زیادی از مردم و مقامات در هرات برگزار شد اما سید حسین انوری والی هرات در این مراسم شرکت نداشت.
آقای انوری اخیراً در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی خصوصی گفته است اگر مردم هرات بخواهند، حاضر است از مقام خود کناره گیری کند اما تأکید کرد که حاضر نیست در مقابل حرکتهای سیاسی از مقام خود کنار برود.

بن لادن در نواری صوتی اروپا را تهدید کرد




در سالروز تولد پیامبر اسلام به روایت کشورهای عربی و پنجمین سال حمله آمریکا به عراق، اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، در پيامی اروپا را به خاطر چاپ کاريکاتورهای پیامبر مسلمانان تهديد کرد.
در اين پيام که در وبسايت یکی از گروه های اسلامگرا همراه با عکسی از بن لادن روز چهارشنبه منتشر شده، آمده است:«شما با بی ايمانی خود به دريا زده ايد و آداب جنگ و ستيزه را رعايت نمی کنيد و با چاپ اين کاريکاتورها به حد نهايت رسيديد.»
در این نوار صوتی می گوید:«اين نهايت بدبختی است و نهايت خطر، و قضاوت درباره آن بسيار قوی خواهد بود.»
حدود دو سال پيش، چاپ کاريکاتورهايی در يک نشريه دانمارکی از پیامبر اسلام که در آن بمبی به جای عمامه بر سر پيامبر مسلمين بود، جنجال زيادی به پا کرد و سفارت دانمارک در چند کشور از جمله ايران مورد حمله مسلمانان خشمگين قرار گرفت.
روز ۱۳ فوريه، زمانی که مشخص شد پليس دو نفر را که قصد کشتن اين کاريکاتوريست را داشتند، دستگير کرده، چندين روزنامه دانمارکی به چاپ مجدد اين کاريکاتورها پرداختند تا حمايت خود را از آزادی بيان به نمايش بگذارند.

ماموران اطلاعاتی دانمارک اعلام کرده بودند که چاپ مجدد اين کاريکاتورها «توجه منفی»به دانمارک را موجب می شود و خطرات را در داخل و خارج این کشور افزايش می دهد.
بن لادن اين کاريکاتورها را يک «جنگ صليبی» عليه اسلام ناميد که پاپ در آن نقش «عريض و طويلی» دارد و به اروپا اخطار کرد که عکس العمل آن را خواهد ديد.
بن لادن بدون آن که اشاره کند اين عکس العمل چه خواهد بود، گفت:« جواب آن چيزی خواهد بود که خواهيد ديد، نه آن که بشنويد. بگذاريد مادران ما داغدار ما شوند اگر برای پيامبر خدا پيروزی به ارمغان نياوريم.»
در ادامه اين پيام پنج دقيقه ای که با زيرنويس انگليسی پخش شده و اولين پيام بن لادن در سال ۲۰۰۸ محسوب می شود، پيام يک ساعته قبلی وی که در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۷ منتشر و در آن به سنی های عراق برای جنگ با القاعده اخطار داده و اسرائيل تهديد به حمله های تازه شده بود، نیز آمده است.
در پيام تازه بن لادن همچنين به پادشاه عربستان سعودی حمله شده و روابط تسليحاتی وی با تونی بلر، نخست وزير سابق بريتانيا، مورد انتقاد قرار گرفته است.
بن لادن همچنين از«سياست های پرخاشگرايانه» جرج بوش انتقاد کرده و از اين که وی «روستاهای ما» را بمباران می کند، اظهار اندوه کرده است.
برخی تحليلگران معتقدند که ممکن است اين پيام تازه نباشد، چرا که به «چاپ کاريکاتورها»ی پیامبر اسلام و نه «تجديد چاپ» آنها اشاره می کند.
با اين حال بن ونز، سرپرست يک گروه مطالعاتی در آمريکا که پيام های نظامی را بررسی می کند، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:«اين تهديد آشکاری است برای اعضای اتحاديه اروپا و شاهدی است بر حمله های احتمالی در آینده».

دولت ایران با اکراه ساعت را جلو می کشد



دولت ایران اعلام کرد که علیرغم میل خود از ساعت 24 اول فروردین (بیستم مارس) ساعت رسمی کشور را یک ساعت به جلو می کشد و همزمان، تلاش برای لغو مصوبه مجلس در مورد تغییر ساعت را ادامه می دهد.
دولت محمود احمدی نژاد دو سال پیش رویه پانزده ساله تغییر ساعت رسمی کشور را در آغاز سال نوی خورشیدی برهم زد و دلیل این تصمیم را مشکلاتی اعلام کرد که تغییر ساعت برای مردم ایجاد می کند.
اما مجلس شورای اسلامی 22 اوت (31 مرداد) گذشته طی مصوبه ای دولت را ملزم کرد که همه ساله با آغاز فصل بهار، ساعت رسمی کشور را تا پایان تابستان، یک ساعت به جلو بکشد.
غلامحسین الهام سخنگوی دولت ایران اعلام کرده که اگرچه دولت همچنان با این تصمیم مخالف است اما به لحاظ "قانون پذیری"، مصوبه مجلس را به اجرا می گذارد.
به گفته آقای الهام، بررسیهای کارشناسانه دولت نشان می ‌دهد که تغییر ساعت در نیمه نخست سال موجب افزایش مصرف برق می‌ شود، هزینه‌ های مالی پنهان دیگری از جمله برای تنظیم و هماهنگی ساعت پروازهای بین المللی و تنظیم و تطبیق ساعات کار بانکها و مؤسسات مالی با خارج از کشور ایجاد می کند و مردم را در نقاط مختلف کشور از نظر تنظیم ساعات کاری و تعیین اوقات شرعی در فصول مختلف دچار زحمت می‌ کند.
سخنگوی دولت گفته که مردم ایران طی دو سال گذشته از تثبیت ساعت رسمی کشور احساس راحتی و رضایت داشتند و دولت نیز هیچ تمایلی برای به رنج انداختن مردم ندارد اما مجلس با تصویب طرح تغییر ساعت، وضع جدیدی ایجاد کرد که نیازی به مداخله دولت نباشد.
آقای الهام افزوده که دولت برای جلوگیری از آثار "منفی" مالی و اجتماعی تغییر ساعت، تلاش قانونی خود را برای لغو مصوبه مجلس پیگیری خواهد کرد.
تغيير فصلی ساعت از سالهای قبل از انقلاب به منظور صرفه جويی در مصرف برق به اجرا در آمد و پس از انقلاب برای مدتی به منظور انطباق ساعت شرعی با ساعت ملی متوقف شد اما از سال 1370 خورشيدی (1991 ميلادی) و بنا بر مصوبه آن زمان هيئت وزيران، تغییر ساعت بار دیگر معمول شد.
تغيير ساعت رسمی در بیش از هفتاد کشور جهان اعمال می شود و دليل اصلی آن بهره گرفتن از روزهای بلندتر در فصلهای بهار و تابستان است.

تفرق گرایی یا وحدت گرایی؟

با شروع شدن هفته ی بظاهر وحدت در ایران سردمداران حکومت منحوس ولایت فقیه به مردم فریبی خود در این مدت دروغ های ملّّی خود را چند برابر می کنند .
یکی از نماد های تبعیض و مشکلات عمده و اصلی اهل سنت ایران در رژیم ولایت فقیه این بوده و هست که به هر اداره ای که رجوع کنند به ویژه دادگستری، از مذهبشان سؤال می شود و برای گرفتن چیزی که حق مسلمشان است باید کلی دوندگی کنند و مبلغ هنگفتی صرف و خرج و به این و آن رشوه دهند و دست آخر هم به حق خودشان نمی رسند! چرا؟ چون اصولا حقوق شهروندی اهل سنت در قانون اساسی کذایی رژیم ولایت فقیه نادیده گرفته شده است و حقوق ناچیزی هم که به خاطر فریب افکار عمومی و جهان اسلام برای آنان بر روی کاغذ نوشته شده است در عمل از آن خبری نیست و بیش از بیست میلیون جمعیت سنی، عملا به حاشیه رانده شده اند و از حقوق شهروندی خویش محروم گشته اند و هیچ یک از سازمانهای به اصطلاح مدافع حقوق بشر هم، بحثی از آن به میان نمی آورند و دست حکومتگران بی باور و ستمگر رژیم در زمینه ی ظلم و جنایت نسبت به اهل سنت و نادیده گرفتن حقوق شهروندی حدود یک سوم جمعیت کشور، کاملا باز گذاشته شده است بنابراین سردمداران رژیم هیچ گونه دغدغه ای درباره ی پایما ل کردن حقوق اهل سنت ندارند.پایمال کردن حقوق ملیتها و مشارکت ندادن سنی ها در ساختار قدرت و تفتیش عقاید و توهین به مقدسات مذهبی و الگوهای دینی اهل سنت و به کارگیری نمادهای رافضی و ترویج و تأکید بر عقاید افراطی و انحرافی و..، نمایی از خودکامگی، انحصار طلبی، کوته نظری، سنی ستیزی و حقد و کینه نسبت به جهان غیر از تشیع صفوی است، اساس نظام ولایت فقیه بر دامن زدن به اختلافات، تفرق گرایی و توهین به الگوهای دینی جهان تسنن، بنا شده است و به طور کلی عملکرد چندین ساله ی مجموعه ی نظام به ویژه ولی خودکامه ی فقیه به هیچ عنوان بیانگر وحدتگرایی نیست بلکه یک حکومت شیعی رافضی است که می خواهد رفض و سب و لعن صحابه را همانند صفویه در جامعه ی ایران و فراتر از آن در جهان اسلام گسترش دهد.خودکامگان ایران در یکجا شعار می دهند که ما به وحدت معتقدیم و دم از اتحاد ملی و انسجام اسلامی و وحدت شیعه و سنی می زنند و در جایی دیگر و چه بسا در موازی با نوشته ی وحدت، ریشه های اعتقادی و مذهبی اهل سنت را هدف قرار می دهند و به مقدسات دینی بیش از یک میلیارد سنی دهن کجی می کنند؟! به طور مثال در دهه ی خود ساخته ی فاطمیه در مناطق سنی نشین بر در و دیوار مساجد پلاکاردهایی نصب می کنند و به بهانه ی شهادت حضرت فاطمه ی زهرا - رضی الله عنها- بر داماد آن بانوی گرامی، حضرت عمر- رضی الله عنه- بدترین اهانت ها را روا می دارند؟! از نهم تا یازدهم ربیع الاول مراسم عمر کشان در کاشان بر سر قبر افسانه ای ابولؤلؤ مجوسی برگزار می کنند و او را بابا شجاع الدین می نامند و حقد و کینه و عداوت خویش را نسبت به یاران رسول خدا صلی الله علیه وسلم، به نمایش می گزارند؟! و با کمال وقاحت و پررویی از دوازدهم تا هیفدهم همان ماه، هفته ی نام نهاد وحدت برگزار می کنند و سمینارها تشکیل می دهند و دم از وحدت و تساوی و برادری می زنند.این قبیل حرکتهای زننده و توهین آمیز که ماهیت رژیم را بر ملا می سازد، بیانگر آن است که سخن از برابری در حقوق و شعار وحدت، تقیه و دروغ و فریبی بیش نیست و بحث اتحاد ملی و انسجام اسلامی و وحدت شیعه و سنی از دیدگاه ولایت سالاران، یک بازی سیاسی محض است که فقط مصرف تبلیغاتی دارد و به منظور فریب افکار عمومی به ویژه مسلمانان جهان، به کار برده می شود، این دوگانگی یعنی بین آنچه جریان دارد و عملا اهل سنت شاهد آنند و آنچه از سوی زمامداران رژیم بر زبان آورده می شود، برای اهل سنت ایران کاملا مشخص شده و ملموس و مبرهن است و برای جهان اهل سنت نیز به خوبی روشن گردیده و چهره ی حقیقی نظام سرا پا فساد ولایت فقیه نمایان شده است، هر چند برخی از خود باختگان و نا آگاهان با در نظر داشت منافع شخصی خود، هنوز هم سعی می کنند که جنایات رژیم نسبت به اهل سنت را توجیه نمایند و آن را به نیروهای خود سر و باند بازیهای درون نظام نسبت می دهند ولی حقیقت امر آن است که این نیروهای سرکش در درون نظام نیستند که تنش میان شیعه و سنی ایجاد می کنند بلکه خود رژیم ولایت فقیه ماهیتا یک رژیم آشوبگر و فتنه جوی می باشد و سیاست آن از رأس هرم خامنه ای گرفته تا قاعده ی آن بر فتنه گری و رفض و سنی ستیزی و مخالفت نهاده شده و عمال آن، سیاست از پیش برنامه ریزی شده را اجرا می کنند و شخص مطرح نیست و ریشه ی مشکل در یک شخص و یا یک گروه نیست که با کنار رفتن و یا کنار زدن آنان ، تبعیض ها و نارسائیها از میان برداشته شود و مردم به خصوص اهل سنت به حق و حقوق خودشان برسند بلکه ریشه ی مشکل در خود رژیم است و این سیاست است که با تمام قوا اجرا می شود، بنابراین، ما نباید به انتظار اصلاحات بنشینیم و به فکر آن باشیم که با اصلاحات روبنایی نظام می توان به حق و حقوق خود دست یافت و ستمگران را به عدالت خواهی واداشت چرا که این یک امر تجربه شده است که با جا به جایی مهره ها چیزی عوض نشده و نخواهد شد، پس تنها راه رسیدن به حق و حقوق، تغییر و براندازی نظام ولایت فقیه است و بس.

چهار سازمان بین المللی خواستار آزادی محمود صالحی شدند




چهار سازمان حقوق بشری و کارگری در جهان با انتشار بيانيه هايی از تمديد دوره زندانی محمود صالحی، فعال کارگر زندانی در سنندج، انتقاد کردند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، سازمان عفو بين الملل، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری در بيانيه های خود، همچنين خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط اين فعال کارگر شده اند.
دوره محکومبت آقای صالحی که در روز چهارم فروردين ماه به پايان می رسيد، از سوی دادگاه انقلاب شهر سنندج برای دو ماه ديگر تمديد شده است.
بر اساس بيانيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، اين اقدام در روز ۲۷ اسفندماه سال گذشته انجام گرفته است.
اين سازمان حقوق بشری، بازداشت دوباره آقای صالحی را تلاشی آشکار برای قانونی جلوه دادن در حبس نگه داشتن يک انسان بيگناه در پشت ميله های زندان دانسته است.
آقای صالحی، از بنيانگذاران انجمن صنفی کارگران خباز شهر سقز و از اعضای هيات موسس سنديکاهای کارگری در ايران، فروردين ماه گذشته در سقز بازداشت شد. وی برای گفت و گو برای چگونگی برگزاری مراسم روز جهانی کارگر، روز اول ماه مه، به فرمانداری اين شهر دعوت شد، اما در همان محل بازداشت و به زندان شهر سنندج منتقل شد.
اتهام های اين فعال کارگری، از جمله، اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام عنوان شده است. اين در حاليست که اين اتهامات از سوی محمود صالحی، خانواده و وکيل مدافعش رد شده اند.
اتهاماتی چون اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام، در سال های اخير از سوی حکومت جمهوری اسلامی به فعالان مدنی وارد می شود. در اين خصوص، حتی مقام های امنيتی جمهوری اسلامی همانند وزير اطلاعات، اين فعالان را «ابزار نرم دشمن» برای سرنگونی نظام توصيف کرده اند.
در اين ميان، آقای صالحی در اعتراض به خودداری مقام های قضايی از آزادی اش در تاريخ چهارم فروردين ماه، دست به اعتصاب غذا زده است. اين در شرايطی است که اين فعال کارگری دچار بيماری شديد کليوی است و يکی از کليه های او نيز کار نمی کند.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با ابراز نگرانی از سلامتی و امنيت محمود صالحی از قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری اين فعال کارگر زندانی شده است.
در بيانيه اين سازمان، نگه داشتن آقای صالحی در زندان، ظالمانه و بی رحمانه خوانده شده و آمده است: قوه قضاييه به طور کامل مسئول سلامتی و امنيت محمود صالحی است.
در اين حال، گزارش های رسيده حاکيست که نجيبه صالح زاده و سامرند صالحی،‌همسر و فرزند محمود صالحی، به خاطر دفاع علنی از او و خبر رسانی در مورد وضع سلامتی اش، در خطر قريب الوقوع بازداشت قرار دارند.
پيش از اين، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی اعضای خانواده زندانيان عقيدتی و مدنی را برای ترساندن و ساکت نگهداشتن شان بازداشت کرده است.
بيانيه مشترک سه سازمان بين المللی حقوق بشری و کارگری
سه سازمان بين المللی حقوق بشری و کارگری با انتشار يک بيانيه مشترک، از مقام های جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری و بدون قيد وشرط محمود صالحی شدند.
سازمان عفو بين الملل، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری با ابراز نگرانی از سلامتی آقای صالحی که در اعتراض به آزاد نشدنش دست به اعتصاب غذا زده است، نوشته اند: آقای صالحی نياز به مداوای دراز مدت برای بهبودی بيماری اش دارد.
اين بيانيه همچنين به نقل از ديويد کاکرافت، دبير کل فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، نوشته است:«مقام های ايرانی می خواهند صالحی را در شرايطی که به روز جهانی کارگر نزديک می شويم، در زندان ساکت نگه دارند».
وی افزود: البته شايد آنها بتوانند او را در زندان نگه دارند، اما نمی توانند صدای صدها هزار فعال حقوق بشريو کارگری در جهان را که خواستار احترام گذاشتن حکومت ايران به آزادی های بنيادين کارگران در ايران است، خاموش کنند.
در خواست برای آزادی منصور اسانلو
در بيانيه های اين سازمان های حقوق بشری و کارگری، همچنين به وضعيت ساير فعالان کارگر زندانی در ايران توجه شده است.
از جمله، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران از خودداری مسئولين از آزادی مرخصی پزشکی به منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، انتقاد کرده است.
اين سازمان اشاره کرد که ماموران هنگام بازداشت منصور اسانلو، ضربات شديدی به سر اين فعال کارگری وارد کردند که منجر به جراحت چشم چپ وی شده است.
سه سازمان عفو بين الملل، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل و کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های آزاد کارگری در بيانيه مشترک خود خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط آقای اسانلو نيز شده اند.
اين فعال کارگری در ير ماه سال گذشته د رنزديکی منزل خود در تهران توسط ماموران امنيتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.
اتهام آقای اسانلو که به پنج سال زندان محکوم شده، اقدام عليه امنيت ملی عنوان شده است.
بازداشت منصور اسانلو و ساير فعالان کارگری در ايران با اعتراض های شديد سازمان های بين المللی مواجه شده است و در سال گذشته،‌ دو روز همبستگی بين المللی با آقايان اسانلو و صالحی اعلام شد.
نگرانی از وضعيت بختيار رحيمی
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در بيانه خود همچنين به نقل از زندانيانی که اخيرا آزاد شده اند،‌نوشته است که بختيار رحيمی،‌فعال کارگری، در بند ۲۰۹ زندان اوين نگهداری می شود.
بر اساس اين بيانيه، آقای رحيمی،‌عضو کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری در شهر مريوان بوده و فعالانه به ترويج حقوق کارگران می پرداخته است.
وی در تيرماه سال گذشته توسط ماموران امنيتی جمهوری اسلامی در مريوان بازداشت شد. از آن زمان تاکنون، مقام های جمهوری اسلامی هيچ اطلاعاتی درباره پرونده اين فعال کارگری ارائه نکرده اند و به گفته کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، بازداشت وی در پرده ای از ابهام باقی مانده است. ضمن آنکه وی هيچ تماسی با خانواده يا وکلای مدافع خود نداشته است.
به گفته زندانيان تازه آزاد شده، آقای رحيمی به اقدام عليه امنيت ملی و ارتباط با سازمان های غيرقانونی متهم شده است.

برنامه اتمی ایران؛ «سیاست تهاجمی احمدی نژاد نتیجه داده است»




در حالی سال ۱۳۸۶ را پشت سر گذاشتیم که مسئله هسته ای ایران از دید کشورهای غربی لاینحل مانده است.
جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در آخرین روز سال گذشته ایرانی در یک گفت و گوی اختصاصی با رادیو فردا گفت: احتمال دارد ایران و آمریکا به توافقی بر سر اختلاف نظرهایشان برسند، اما اولین قدم در این راه، توقف غنی سازی اورانیوم در ایران است.
ایران این پیش شرط را قبول ندارد و آخرین قطعنامه شورای امنیت، را فاقد «توجیه حقوقی و قانونی» می داند.
در این رابطه، دکتر شهرام چوبین، رییس بخش پژوهش مرکز سیاست های امنیتی در ژنو، سوئیس، در گفت وگو با رادیو فردا از موقعیت کنونی ایران درباره برنامه هسته ایش سخن می گوید.
رادیو فردا: با توجه به مذاکرات هسته ای سال گذشته و قطعنامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل صادر کرده، وضعیت ایران بهتر شده یا بدتر؟ عملکرد ایران را چگونه ارزیابی می کنید ؟
شهرام چوبین: این موضوع بستگی به آن دارد که بهتر و یا بدتر شدن را چگونه تعریف کنیم. در مجموع ایران برای دنبال کردن اهداف خود وقت بیشتری بدست آورده است.

تا به حال سیاست تهاجمی احمدی نژاد نتیجه داده، بدین معنا که اعضای شورای امنیت سازمان ملل نتوانستند درباره تحریم های گسترده و شدید علیه ایران به توافق برسند و یا اینکه با سرعت بیشتری عمل کنند.
طولانی تر شدن فاصله بین صدور قطعنامه ها علیه ایران از طرفی به خاطر موقعیت روسیه و چین و از سوی دیگر به علت موقعیت کشورهای غیر متعهد است. در عین حال طرف های مذاکره کننده با ایران در باره حدود و ثغور مذاکره و یا دامنه تحریم علیه جمهوری اسلامی وحدت نظر نداشته اند.
قطعنامه سوم که علیه جمهوری اسلامی صادر شده بسیار ضعیف است، درواقع متمم قطعنامه دوم است که تحریم های اضافی علیه سپاه پاسداران و تعدادی از بانک ها و مقامات ایرانی را توصیه می کند.
به باور من، تحریم های غیر رسمی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه ایران تاثیرات بیشتری دارد ولی تا زمانی که قیمت نفت صادراتی بشکه ای صد دلار باشد، ایران می تواند بر این تحریم ها فائق آید.
آقای چوبین در سال جاری مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای اروپایی به چه سمت و سوئی خواهد رفت؟ آیا سیاست هسته ای جمهوری اسلامی کارساز بوده است؟
گفت و گوی ایران با سه کشور عمده اروپایی، بریتانیا، فرانسه، آلمان و همین طور با پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان قطع شده است بویژه بعد از کنار رفتن علی لاریجانی.
سعید جلیلی، جایگزین علی لاریجانی، سیاست های دولت احمدی نژاد را دنبال می کند و گفته است که فقط با آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره خواهد کرد و تمایلی به گفت و گو با کشورهای اروپایی ندارد. احتمال از سرگیری مذاکره با کشورهای اروپایی کم شده است.
آمریکا هم برای اعمال فشار به ایران به مانع بزرگی برخورد کرده است. انتشار آخرین گزارش اطلاعاتی آمریکا در ماه دسامبر گذشته در باره برنامه هسته ای ایران که می گوید جمهوری اسلامی برنامه دسترسی به سلاح هسته ای را در سال ۲۰۰۳ رها کرد، اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران را زیر سئوال می برد.
بر پایه این گزارش، جامعه جهانی اعمال تحریم شدیدتر را غیر ضروری می داند و در عین حال احتمال حمله نظامی علیه ایران کمتر شده است. باتوجه به این نکات، مقامات ایرانی انگیزه ای برای گفت و گوهای جدی ندارند. ضمنا آخرین گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران زیر پای منتقدان سیاست تهاجمی احمدی نژاد را خالی کرده است.
می توان نتیجه گرفت که در سال گذشته ایرانی، سیاست تهاجمی احمدی نژاد، که اخیرا آیت الله خامنه ای نیز بر آن صحه گذاشته، از نقطه نظر سیاست داخلی کارساز بوده است.
از دیدگاه سیاست خارجی، سیاست احمدی نژاد جامعه بین المللی را درباره انتخاب گام بعدی در رابطه با مسئله هسته ای ایران، دچار سردرگمی کرده است.
آمریکا می گوید که پیش شرط مذاکره با ایران، تعطیل غنی سازی است. شرطی که ایران قبول ندارد. با توجه به این اختلاف نظر، امیدی به حل مسئله هسته ای ایران وجود دارد؟
مدت زیادی به پایان ریاست جمهوری جرج بوش نمانده است.مبارزات انتخاباتی برای انتخاب رییس جمهوری آینده زودتر از موعد مقرر شروع شده و میراث سیاسی یا کار شاخص دولت جرج بوش در حیطه مسئله هسته ای ایران نیست.
اگر دولت فعلی آمریکا کار شاخصی انجام داده باشد باید آن را در رابطه با مسئله فلسطین جستجو کرد که آن هم جای سئوال دارد.
اگر دولت فعلی آمریکا حاضر به تغییر سیاست خود نباشد و نخواهد در پیش شرط خود، که تعطیل غنی سازی اورانیوم است، تجدید نظر کند، حل مسئله هسته ای ایران راه به جایی نخواهد برد.

با این وجود حرکتی در محافل سیاسی و روشنفکران غربی در حال شکل گیری است برای قبول ادامه غنی سازی در ایران ولی در سطحی محدود، به شرط آنکه ایران پروتکل الحاقی را امضاء کند و بازرسی های گسترده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد.
شماری از کشورهای اروپایی و حتی برخی از اعضای حزب دموکرات آمریکا، از جمله باراک اوباما، نظراتی مشابه دارند.
ذکر دو نکته ضروری است، اول اینکه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، توجه به مسئله هسته ای ایران برای یکسال یا بیشتر دچار وقفه خواهد شد. نکته دوم اینکه مقامات ایرانی می گویند در مسئله هسته ای «پیروز» شده اند، لذا دولت ایران بویژه آیت الله خامنه ای اشتیاقی به مصالحه ندارند.
تنها نکته پوشیده در این راستا این است که ما نمی دانیم ایران با چه سرعتی به مهارت غنی سازی دست پیدا خواهد کرد.
به نظر می رسد که ایران با برخی مشکلات فنی برای غنی سازی روبرو است؛ اگر ایران در یک یا دو سال آینده بر این مشکلات فائق نشود، آن وقت می توان به اقدامات دیپلماتیک و ابتکارهای جدید برای حل مسئله هسته ای ایران امیدوار بود.
ولی اگر ایران به مهارت غنی سازی دست یابد و به مقدار کافی اورانیوم غنی شده تولید کند، جمهوری اسلامی با استفاده از وقفه ای که در فعالیت های دیپلماتیک پیش خواهد آمد، دنیا را در مقابل عمل انجام شده قرار خواهد داد.
برخی از کارشناسان غربی پیشنهاد کرده اند که غنی سازی در ایران، به رغم ریسک هایی که دارد، تحت نظر یک کنسرسیوم بین المللی ادامه پیدا کند، این پیشنهاد را چگونه ارزیابی می کنید؟
تمام این ریسک ها وجود دارد. برداشت کلی این است که اگر راه های دیگر کارساز نباشند، این راه یعنی غنی سازی تحت مدیریت بین المللی، باید مد نظر قرار گیرد.
پیشنهادهای روسیه، محمد البرادعی و عربستان سعودی برای غنی سازی اورانیوم و همین طور تشکیل یک مرکز غنی سازی در منطقه خاورمیانه یا مرکز بین المللی غنی سازی در خارج از ایران، به عنوان مثال در روسیه یا سوئیس، بهترین راه برای حل مسئله هسته ای ایران است.
اگر هیچ یک از این پیشنهادها کارساز نباشد، راه دیگری جز ادامه غنی سازی در ایران وجود ندارد ولی تحت مدیریت یک کنسرسیوم بین المللی و بازرسی های گسترده از سوی آژانس بین المللی. این راه حل را احمدی نژاد دو سال پیش در سازمان ملل پیشنهاد کرده بود.
البته قبول ادامه غنی سازی در ایران ریسک هایی را در بر دارد ولی با نگرش به ناکام ماندن دیپلماسی، برای حل مسئله هسته ای ایران این گزینه بهتر است؛ بهتر از آنچه که دو سال پیش بود.

سرکوزی: ایران تهدیدی برای امنیت اروپا است





نیکلا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه، روز جمعه در سخنرانی خود درباره سیاست دفاعی این کشور، جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت اروپا دانست.
آقای سرکوزی در مراسم راه اندازی یک زیر دریایی جدید اتمی این کشور، گفت: «همه باید متوجه باشند که موشک های دارای کلاهک های هسته ای کشورها، حتی اگر از اروپا دور باشند، توانایی رسیدن به اروپا را در کمتر از نیم ساعت خواهند داشت.»
رییس جمهوی فرانسه افزود: «امروزه، تنها قدرت های بزرگ، دارای چنین توانایی هستند اما کشورهایی در آسیا و خاورمیانه، به سرعت در حال افزایش توان خود در این زمینه اند و من، به ویژه، ایران را در نظر دارم که به سرعت سرگرم افزایش توان موشکی خود است، در حالی که سوء ظن جدی نیز درباره برنامه هسته ای آن کشور وجود دارد.»

وی همچنین از همه کشورها، به ویژه آمریکا، چین، خواست تا پیمان منع آزمایش سلاح های هسته ای را امضاء کنند و پیشنهاد کرد تا مذاکراتی، برای منع موشک های زمین به زمین با برد کوتاه و متوسط آغاز شود.
آقای سرکوزی در ادامه اعلام کرد که فرانسه تعداد کلاهک های هسته ای خود را به ۳۰۰ کلاهک کاهش می دهد.
رییس جمهوری فرانسه از زمان به قدرت رسیدن در سال گذشته، مواضع تندی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران داشته که گاه با عکس العمل مقامات ایران مواجه شده است.
جمهوری اسلامی می گوید که از برنامه هسته ای اش تنها اهدافی صلح آمیز دارد و می خواهد از آن برای تولید برق استفاده کند.
فرانسه یکی از کشورهای گروه پنج به علاوه یک است که به تازگی سومین قطعنامه تحریم علیه ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که با حمایت سایر اعضای این شورای روز سیزدهم اسفند به تصویب رسید.
قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران سه ماه فرصت داده است که در همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و در غير اين صورت، با تحريم های تازه ديگری رو به رو خواهد شد.
آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش که خود درباره برنامه هسته ای ايران، اعلام کرده است: به رغم آنکه تهران بخش های تازه ای از برنامه هسته ای خود را روشن کرده است، اما اين اقدامات به اندازه ای نبوده که ثابت کند ايران در صدد توليد سلاح اتمی نيست.
فرانسه، بريتانيا و آلمان، که حاميان اصلی سومين قطعنامه تحريم ايران در شورای امنيت بودند، رويکرد ايران در همکاری با آژآنس را منفی تر از تصويری که آقای البرادعی ترسيم کرده است، ارزيابی کردند.

خاتمی و کروبی خواستار بازشماری آرای تهران شدند

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی :رؤسای سابق قوای مجریه و مقننه ایران در نامه ای خطاب به شورای نگهبان نوشته اند که نتایج اعلام شده انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران تناسبی با آرای ریخته شده در صندوق ها ندارد.
در این نامه که متن آن در سایت های اینترنتی متعلق به اصلاح طلبان منتشر شده، با اشاره به تنگناهایی که برای حضور نمایندگان نامزدها در مراکز رأی گیری ایجاد شده بود آمده است که براساس گزارش های این نمایندگان و گفته های "منابع موثق دیگر"، درباره نتایج انتخابات تهران شائبه و نگرانی وجود دارد.
بر اساس نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات کشور، 19 تن در دور نخست انتخابات تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند که همگی از فهرست جبهه متحد اصولگرایان بوده اند.
پیشتر عبدالواحد موسوی لاری، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و عده ای از نامزدهای اصلاح طلب تهران نسبت به نتایج اعلام شده ابراز تردید کرده بودند. از جمله مجید انصاری که بر اساس نتایج اعلام شده همراه 9 نامزد اصلاح طلب دیگر به دور دوم انتخابات راه یافته، گفته بود نسبت به روند شمارش و جمع بندی آرای تهران به شدت مشکوک است.
بر اساس قوانین ایران شورای نگهبان قانون اساسی مسئول بررسی و تأیید نتایج انتخابات است و نتایج اعلام شده توسط مجریان انتخابات بدون تأیید این شورا رسمیت نمی یابد.
سید محمد خاتمی و مهدی کروبی در نامه خود به اعضای شورای نگهبان، این شورا را به عنوان ناظر انتخابات مسئول تأمین سلامت انتخابات و جلوگیری از "دست اندازی ناروا از سوی مراکز قدرت" در آرای مردم دانسته اند.
در مورد نتایج انتخابات در تهران نگرانی هایی وجود دارد که اگر رفع نشود، مطمئنا به زیان نظام و جامعه خواهد بود

نامه مشترک خاتمی و کروبی
آقای کروبی که پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، حزب اعتماد ملی را تشکیل داد، در آستانه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بر انتقادهای خود از طیف اصلاح طلبان نزدیک به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود و از آنها بیشتر فاصله گرفت.
اما او اینک همراه با آقای خاتمی خواستار بازشماری آرای انتخابات تهران شده است. آنها از شورای نگهبان خواسته اند تمام آرای تهران یا دست کم آرای تعدادی از صندوق ها که به صورت تصادفی انتخاب شده باشد با حضور نمایندگان نامزدها بازشماری شود.
خواسته دیگر مطرح شده در نامه مشترک خاتمی و کروبی این است که تعداد شرکت کنندگان، آرای ریخته شده به هر صندوق و جزئیات آرای تعدادی از نامزدها به تفکیک هر صندوق اعلام شود.
بازشماری آرای انتخابات به خواست شورای نگهبان سابقه دارد و مشخصاً در انتخابات مجلس ششم تغییرات مهمی در نتیجه انتخابات ایجاد کرد

کشته شدن یک فرمانده پلیس در شمال افغانستان

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی :مقامات می گویند در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس، فرمانده پلیس شاهراه قندوز- بندر شیرخان در ولایت قندوز کشته شده است.
محمد ایوب سالنگی، فرمانده پلیس قندوز، به بی بی سی گفت عبدالودود، فرمانده پلیس شاهراه قندوز، شب گذشته در هنگام گشت زنی، در منطقه آلچین، در ده کیلو متری شمال مرکز این ولایت، کشته شده است.
به گفته آقای سالنگی در این حادثه به دو نفر دیگر، که همراه او بودند، آسیبی نرسیده است.
فرمانده پلیس قندوز گفت تحقیقات در این مورد ادامه دارد و عملیات جستجو برای بازداشت عاملان قتل فرمانده پلیس شاهراه قندوز آغاز شده است.
اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مسئولیت این حادثه را از جانب گروه خود به دوش گرفته و ادعا کرده است که افراد وابسته به این گروه یک موتر (خودرو) پلیس را با تمام سرنشینان آن از بین برده اند.
این در حالی است که طالبان در روز چهار شنبه گذشته (۲۹ حوت / اسفند ۱۳۸۶) ادعا کردند که با حمله بر ماموران پلیس یک مامور پلیس را کشتند و یک تن دیگر را زخمی کردند.
اما مقامات پلیس قندوز این ادعای طالبان را رد کردند و این حادثه را سو تفاهم میان ماموران پلیس خواندند که در آن به کسی آسیبی نرسید.
انفجار در مزار شریف
در همین حال بر اثر انفجار یک بمب جاسازی شده در کنار جاده در شهر شمالی مزارشریف، پنج نفر غیرنظامی زخمی شده اند.
عبدالرووف تاج یک مقام پلیس ولایت بلخ به بی بی سی گفت این بمب در یک سطل کثافات (آشغال) در برابر ساختمان یک مرکز فروش کامپیوتر و تلفنهای همراه جاسازی شده بود.
این مقام پلیس ولایت بلخ گفت افراد زخمی شده به بیمارستان منتقل شده و وضع سلامتی آنان خوب است.
مسئولیت این حادثه را هنوز هیچ فرد و یا گروهی به دوش نگرفته است

کاهش قابل توجه کلاهک های هسته ای فرانسه

نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه می گوید در نظر دارد زرادخانه هسته ای فرانسه را کاهش داده و تعداد موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای را به به کمتر از 300 فروند برساند.
با این کاهش، تعداد موشک های فرانسه که دارای کلاهک هسته ای هستند کمتر از نیمی از تعداد این موشک ها در دوره جنگ سرد خواهد بود.
آقای سارکوزی پس از افتتاح یک زیردریایی جدید مجهز به تسلیحات هسته ای در بندر شربورگ، در جریان سخنرانی مهمی درباره سیاست دفاعی این کشور گفت او همچنان متعهد به سیاست مستقل هسته ای بازدارنده فرانسه است و آنرا "بیمه نامه عمر" می داند ولی افزود هزینه دفاعی کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.
هدف رئیس جمهور فرانسه این است که تسلیحات هسته ای هوابرد این کشور، معادل یک سوم کاهش یابد.
آقای سارکوزی تاکید کرد استقرار این سلاح ها به ترتیبی است که هیچ یک از آنها کشوری را هدف قرار نداده است.
نیکولا سارکوزی همچنین خواستار مذاکره در مورد یک پیمان بین المللی شد که ناظر بر منع استفاده از موشک های زمین به زمین کوتاه برد و میان برد است.
این اولین سخنرانی آقای سارکوزی در باره سلاح های هسته ای بازدارنده فرانسه، از آغاز دوره ریاست جمهوری اش درماه مه گذشته بود.

دور جدید مذاکرات وحدت قبرس آغاز شد


رهبران دو بخش یونانی و ترک نشین قبرس به منظور حل اختلافات خود و تلاش برای وحدت دوباره این جزیره با یکدیگر ملاقات کرده اند.


روز جمعه، 21 مارس (2 فروردین) مذاکرات وحدت قبرس پس از چهار سال وقفه با شرکت دیمیتریس کریستوفیاس، رئیس جمهور قبرس، و محمد علی طلعت، رئیس جمهور بخش ترک نشین این جزیره، در مجتمع متعلق به سازمان ملل در این جزیره برگزار شد و دو طرف بر سر آغاز مذاکرت برای حل اختلافات موجود توافق کردند.
دو طرف همچنین اعلام داشتند که گذرگاه بین دو بخش شمالی و جنوبی قبرس در خیابان لدرا را بازگشایی خواهند کرد.
این نخستین دیدار رهبران جوامع یونانی و ترک قبرس از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری آقای کریستوفیاس، رهبر حزب کمونیست قبرس موسوم به حزب پیشرو کارگران و تنها رهبر کمونیست یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.
محمد علی طلعت نیز که به حزب چپگرای جمهوریت ترک قبرس تعلق دارد در سال 2005 به سمت رئیس جمهوری قبرس شمالی انتخاب شد و همواره از دستیابی به توافق با جامعه یونانی جزیره حمایت کرده است.
آقایان کریستوفیاس و طلعت بر لزوم ارتباط نزدیکتر بین جوامع یونانی و ترک قبرس تاکید نهاده و خواستار حل و فصل اختلافات دو طرف از طریق مذاکره شده اند.
در سال های گذشته نیز تلاش هایی برای آشتی بین این دو جامعه و وحدت مجدد قبرس صورت گرفت که به نتیجه نرسید، اما برخی از ناظران نسبت به نتیجه مذاکرات کنونی ابراز خوشبینی کرده اند.
به گفته آنان، حل بحران فعلی برای موفقیت ترکیه در پذیرش در اتحادیه اروپا ضرورت دارد زیرا جمهوری قبرس و یونان، که از آن حمایت می کند، اعضای اتحادیه اروپا بوده و از حق وتو در قبول اعضای جدید برخوردار هستند.
منافع عضویت در اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا جمهوری قبرس جنوبی را به عنوان حکومت قانونی تمامی این جزیره به عضویت پذیرفته و منافع عضویت در اتحادیه اروپا نیز در اختیار همین حکومت قرار می گیرد و جمهوری قبرس شمالی سهم مستقیم از آن ندارد.
بنابراین احتمالا هم ترکیه، که تنها کشوری است که جمهوری قبرس شمالی را به رسمیت شناخته، و هم جامعه ترک قبرس از حل بحران کنونی استقبال خواهند کرد

انتظار می رود مبنای مذاکرات کنونی را طرح ارائه شده توسط سازمان ملل در سال 2006 تشکیل دهد که هر دو طرف آن را امضا کردند اما اقدامی برای به اجرا گذاشتن آن صورت نداده اند.
این طرح بر اساس مذاکرات غیر مستقیم دو طرف با میانجیگری سازمان ملل شکل گرفته اما آقای طلعت از زمان تصدی سمت ریاست جمهوری قبرس شمالی بر مذاکره مستقیم دو طرف تاکید نهاده است.
هدف از این مذاکرات وحدت دوباره قبرس است که از سال 1974 و اشغال نظامی بخش شمالی این جزیره توسط ارتش ترکیه عملا به دو بخش یونانی نشین در جنوب و ترک نشین در شمال تقسیم شده است.
قبرس در سال 1960 استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند.
با اینهمه، در سال 1963، نمایندگان اقلیت ترک در پی اختلاف بر سر نحوه اجرای این توافق از دولت قبرس خارج شدند و در پی بروز درگیری بین دو طرف، سازمان ملل متحد در سال 1964 یک نیروی پاسدار صلح را به این جزیره اعزام داشت که ماموریت آن تا کنون تمدید شده است.
در سال 1974 دولت سراسقف ماکاریوس، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتایی به تحریک حکومت نظامیان یونان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد.
پی آمدهای تقسیم قبرس
اقدام ترکیه عملا باعث تقسیم قبرس به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین و جابجایی چند ده هزار تن از ساکنان ترک و یونانی این جزیره شد و از جمله مسایلی که در مذاکرات دو طرف باید مورد توجه قرار گیرد، حل و فصل مشکل این گروه از بیجاشدگان قبرسی است.
در سال 1983، رهبران جامعه ترک قبرس تاسیس کشور مستقلی را به نام جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام داشتند اما تا کنون به استثنای ترکیه هیچ کشور دیگری این جمهوری را به رسمیت نشناخته است.

جزیره قبرس در شرق دریای مدیترانه و نزدیک سواحل ترکیه واقع است و در طول تاریخ طولانی خود تحت حکومت یونانیان، ایرانیان، مصریان و مسلمانان قرار داشته است.
این سرزمین در قرن شانزدهم به تصرف امپراتوری عثمانی در آمد که منشا مهاجرت ترک های مسلمان به این سرزمین شد.
دولت عثمانی در اواخر قرن نوزدهم به منظور کسب حمایت بریتانیا در جنگ علیه روسیه اداره قبرس و حق ایجاد یک پایگاه دریایی را به بریتانیا واگذار کرد و در سال 1914 و آغاز جنگ اول جهانی، دولت بریتانیا این جزیره را یکی از مستعمرات خود اعلام داشت.
در سال 1974، جمعیت قبرس حدود ششصد و پنجاه هزار نفر برآورد شده بود که 77 درصد آنان را یونانی تباران، 18 درصد را ترک ها و بقیه را سایر اقوام تشکیل می دادند اما گفته می شود که مهاجرت وسیع ترک ها به این سرزمین باعث شده است که جمعیت ترک تباران به حدود دویست و شصت هزار نفر، یعنی نزدیک به 30 درصد کل جمعیت این سرزمین برسد هر چند دولت قبرس جنوبی آمار متفاوتی را ارائه داده است.
اقتصاد بخش یونانی این کشور، که درآمد سرانه آن از حد متوسط درآمد سرانه در اتحادیه اروپا بالاتر است، عمدتا بر اساس جهانگردی شکل گرفته در حالیکه سطح درآمد در بخش ترک نشین این جزیره، که بیشتر به اقتصاد ترکیه وابسته است، کمتر است.
اکثر ترک های ساکن قبرس مسلمان هستند، یونانیان این جزیره از کلیسای ارتدکس قبرس پیروی می کنند در حالیکه اقلیت های دینی متعددی مانند بهائیان، یهودیان، ارامنه و پیروان سایر فرقه های مسیحی نیز در این جزیره سکونت گزیده اند.

برگزاری مراسم تحویل سال ۱۳۸۷ در مقابل زندان اوین


به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرنامه امیرکبیر: همانطور که خانواده های دانشجویان زندانی پیشتر اعلام کرده بودند، این خانواده ها همراه با تعدادی از فعالین سیاسی و دانشجویی مراسم تحویل سال نو را در مقابل زندان اوین، شکنجه گاه دانشجویان زندانی، برگزار کردند.


پیش از این خانواده های ۸ تن از دانشجویان زندانی احسان منصوری، احمد قصابان، مجید توکلی، صباح نصری، هدایت غزالی، سعید فیض الله زاده، ابولفضل جهاندار و سعید درخشندی اعلام کرده بودند، امسال سفره هفت سینشان را در مقابل زندان اوین پهن خواهند کرد. نزدیکترین محلی که فرزندانشان را به حبس کشیده اند، آن هم به جرم نابخشودنی: این که جرات کرده اند تفکری مستقل داشته باشند و خواسته هایشان را با صدایی رسا بیان کنند.
همچینن در این مراسم خانواده های سه دانشجوی زندانی طیف چپ، بهروز کریمی زاده، پیمان پیران و علی کانتوری در این مراسم حضور داشتند و عکس های این ۳ دانشجو نیز همراه با عکس های دیگر دانشجویان روشنی بخش سفره های هفت سین بود.
اتحاد و همبستگی خانواده های دانشجویان زندانی، فارغ از دیدگاه های فرزنداشان، و اعلام حمایت و پشتیبانی از یکدیگر برای مقابله با سرکوب، شکنجه و زندانی کردن دانشجویان از نکات جالب توجه این مراسم بود.
همچنین دکتر محمد ملکی ضمن حضور در این مراسم بر ارزشهای والای دانشجویان زندانی تاکید کرده و خواستار حمایت و پشتیبانی تمامی دانشجویان و فعالان حقوق بشر از دانشجویان زندانی شد. دکتر ملکی چند شعری را که در دوران زندان خود سروده بود، قرائت کرده و پایداری و مقاومت دانشجویان در مقابل سرکوب گسترده را ستود.
ملکی خطاب به کسانی که دانشجویان را پشت میله های زندان نگه داشته اند، گفت: پیام این است که تا کی و تا چند باید دانشجویان و دوستان عزیز ما دارای اندیشه هستند باید در پشت میله ها و به دور از خانواده خود به سر برند. به کدامین گناه این بچه ها را اسیر کرده اید؟! آنها چه کرده اند؟

متن مصاحبه بوش با بخش فارسی صدای آمريکا

پرزیدنت بوش می گوید پنج سال پس ازتهاجم به عراق به رهبری آمریکا، ازاوضاع سیاسی عراق خوشنود است، اما هنوز رضایت ندارد زیرا کارهای بسیاری درپیش است که باید انجام پذیرد.
پرزیدنت بوش روزچهارشنبه درمصاحبه ای با شبکه خبری فارسی صدای آمریکا اظهارداشت خوشوقت است که شاهد نهضت دمکراسی درعراق است. با این حال پرزیدنت بوش گفت یکی ازمسائلی که عراق با آن مواجه است، ازنفوذ منفی ایران سرچشمه می گیرد.
پرزیدنت بوش به عنوان شاهد، به صدورسلاح های ایرانی که مورد استفاده افراط گرایان درعراق قرارمی گیرد اشاره کرد. پرزیدنت بوش می گوید براین باوراست که یک عراق مسالمت آمیز به نفع درازمدت مردم ایران خواهد بود.
درهمین حال پرزیدنت بوش روزچهارشنبه طی نطقی، ازجنگ درعراق دفاع کرد وهشدارداد که خروج ازعراق، پیروزی را تحویل تروریست ها خواهد داد. پرزیدنت بوش درنطق خود دروزارت دفاع آمریکا گفت هرگونه خروج بیشتر نیروها ازعراق، به توصیه فرماندهان نظامی آمریکا درعراق بستگی خواهد داشت.
*****متن مصاحبه پرزيدنت بوش با بخش فارسی صدای آمريکا*****
ستاره درخشش:
جناب رئیس جمهور، ابتدا از سوی بخش فارسی صدای آمریکا، بخاطر اینکه وقت خودتان را در اختیار ما گذاشتید، از آنجناب سپاسگزاری میکنم. همانطور که مستحضرید، ما در آستانه نوروز باستانی هستیم، که جشن سال نو ایرانیان است. در حالیکه مردم ایران با مشکلات اقتصادی دست به گریبان و از آزادی محروم هستند، جنابعالی چه پیامی برای این مردم دارید؟
پرزیدنت بوش:
خُب، اول اینکه «نوروزتان مبارک». دوم اینکه مردم ایالات متحده آمریکا برای مردم ایران احترام قائلند. ما به تاریخ ایران، و به سنتهای ایران ارج میگذاریم. البته ما با دولت جمهوری اسلامی ایران اختلاف نظر داریم، اما مردم ایران برای ما غرور آفرین هستند، و ما میخواهیم این مردم در یک جامعه آزاد زندگی کنند. ما بر این باوریم که آزادی حق همه افراد بشر است و هرچه جهان آزادتر باشد، صلح پایدارتر بر آن حاکم خواهد شد. بنا براین پیام من به ملت ایران این است: خواهش میکنم از شعارهایی که میگوید آمریکا شما را دوست ندارد دلسرد و نومید نشوید، زیرا ما شما را دوست داریم و برای شما عزت و احترام قائلیم.
ستاره درخشش:
جناب رئیس جمهور، به رژیم چه میگویید؟
پرزیدنت بوش:
من به رژیم جمهوری اسلامی ایران میگویم شما تصمیمهایی گرفته اید که زندگی را برای مردم ایران بسیار سخت کرده است. به عبارت دیگر، زمامداران ایران با امیال خود برای غنی سازی اورانیوم، به رغم اینکه جامعه جهانی از آنها درخواست متوقف کردن آن را کرده است، یک کشور با عظمت را در جهان منزوی کرده اند. من به زمامداران ایران میگویم که هنوز هم راهی برای شما وجود دارد و آن این است که بطور قابل تأییدی غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورید، و آنگاه خواهید توانست با مثلاً کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روابط جدیدی برقرار سازید. این واقعاً تأسف بار است که مشاهده کنیم رهبران جمهوری اسلامی ایران، به صُوَر مختلف بسیار سرسخت و یکدنده هستند. از جهتی نمیگذارند مردم ایران به حقوق واقعی خود پی ببرند، و از جهتی دیگر مردم عراق را نیز با جاه طلبیهای خود پریشان و گیج کرده اند. مردم ایران در تاریخ خود، دوره سختی را میگذرانند، که الزاماً نباید چنین باشد.
ستاره درخشش:
در زمینه برنامه هسته ای، آیا راه حلی هست که هم نگرانی آمریکا را از بین ببرد و هم به ایران اجازه دهد به تحقیقات انرژی غیر نظامی ادامه دهد؟
پرزیدنت بوش:
بخشی از مسأله این است که مردم به دولت ایران اعتماد ندارند، زیرا دولت همه حقایق را به مردم نگفته است. به همین دلیل مردم ایران باید درک کنند که در حال حاضر یک سوء ظن قوی نسبت به ایران وجود دارد، نه تنها از جانب آمریکا، بلکه از جانب جامعه جهانی. اما راه بهتری هم وجود دارد. مثلاً من فکر میکنم که پیشنهاد روسیه راه جالب توجهی برای حل مسأله است، و من علناً گفته ام، و به آن باور دارم که مردم ایران باید بدانند که ایران حق دارد نیروی هسته ای غیر نظامی تولید کند، و من به نیروی هسته ای غیر نظامی اعتقاد دارم. ایران یک کشور مستقل است و باید از حق داشتن نیروی هسته ای غیر نظامی برخوردار شود. مشکل اینجا است که ما به دولت ایران اعتماد نداریم، زیرا آنها درباره غنی سازی سوختی که به داخل راکتور میرود صریح و شفاف نبوده اند، بنا براین پیشنهاد روسیه دائر بر عقد قرارداد و تأمین سوخت بطور مداوم به حل مسأله کمک خواهد کرد، و ایران دیگر نیازی ندارد که اورانیوم را غنی سازی کند؛ زیرا سوخت مورد نیاز برای راکتور آن تأمین خوهد شد و مردم از نیروی برق ارزان برخوردار خواهند شد و من از این طرح پشتیبانی میکنم.
ستاره درخشش:
اگر ایران تضمین دهد، آیا با غنی سازی اورانیوم در داخل خاک ایران ، تحت نظارت بین المللی موافقید؟
پرزیدنت بوش:
ابتدا من باید مجاب شوم که همه برنامه های سری و محرمانه آنها به صورت شفاف اعلام شده است. وقتی کشوری حقیقت را به جهانیان نگوید، خیلی باید تلاش کند تا جهانیان را مجاب کند که در آینده همه حقایق را خواهد گفت. مشکل من این است که دولت جمهوری اسلامی ایران شفاف نبوده است؛ برنامه های خودش را بطور کامل، آنطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است، اعلام نکرده است. بنا براین در اینجا مقدار زیادی عدم اعتماد وجود دارد؛ و راه بهتر آن است که برای تولید سوخت غیرنظامی یک تعهد قراردادی محکمی وجود داشته باشد؛ درآنصورت ایران میتواند به نیروی هسته ای غیر نظامی دسترسی داشته باشد.
ستاره درخشش:
در زمانی که ایرانیها دوره سخت اقتصادی را میگذرانند؛ و میزان بیکاری بالا است؛ و قیمتها قوس صعودی دارد؛ وعده های انجام نشده وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد به تازگی تحریمهای جدیدی علیه ایران برقرار کرده است. آیا ایالات متحده نگران آن است که رژیم ممکن است از این وضعیت برای برانگیختن احساسات مردم علیه آمریکا استفاده کند؟
پرزیدنت بوش:
البته ما نگران این مسأله هستیم. ما همواره نگران افراد بوده ایم. من نگران مادری هستم که میخواهد فرزند خود را در یک محیط پر از امید بزرگ کند؛ من نگران فرزندی هستم که تلاش میکند به دانش خود بیافزاید تا از استعدادهای خدادادی خود استفاده کند. و البته، هر زمان که دولتی قادر به تأمین نیازهای مردم خود نباشد، ما نگران وضعیت انسانها در آن سرزمین هستیم. اما هرزمان که دولتی از تأمین نیازهای مردمش ناتوان میشود، به ویژه در جامعه غیر آزاد و غیر شفاف، همیشه به دنبال کسی است که مسؤلیت ناتوانی خود را، بر عهده او بیاندازد. تعجبی ندارد که زمامداران ایران آمریکا را مسؤل مشکلاتی میدانند که خودشان بوجود آورده اند. پس، مردم ایران باید درک کنند که بخش بزرگی از وضعیتی که در حال حاضر بر ایران حاکم است یا مولود سوءمدیریت دولت ایران است یا معلول انزوایی است که رفتار و تصمیمهای دولت ایران در روابط خارجی، آن را بوجود آورده است؛ از قبیل اینکه دولت ایران اعلام کرده است که، میخواهد کشورهای دیگر را با سلاح هسته ای نابود کند. این گونه اظهارات غیرمسؤلانه است، و اعتبار ایران را تا اندازه زیادی از بین میبرد.
ستاره درخشش:
جناب رئیس جمهور، اجازه میخواهم راجع به عراق سؤال کنم. امروز پنجمین سالگرد جنگ عراق است آیا از وضعیت سیاسی عراق راضی هستید؟ همچنین آیا ایران در ایجاد این وضعیت نقش داشته است؟
پرزیدنت بوش:
من خوشحالم ولی راضی نیستم. من خوشحال هستم چون در عراق قانون اساسی نوینی تدوین شده است. من خوشحال هستم چون مردم در عراق به پای صندوقهای رأی رفتند. من خوشحال هستم چون آنها به سوی انتخابات محلی در استانها گام برمیدارند. من خوشحال هستم چون یک جنبش مردمسالاری در آن کشور میبینم. اما من راضی نیستم چون تلاشها و کارهای زیادی در پیش است. یکی از دشواریهایی که در عراق داشته ایم این است که نوعی نفوذ منفی از سوی ایران در عراق وجود داشته است؛ از قبیل اینکه صدور نوعی اسلحه که افراط گرایان برای کشت و کشتار مردم بکار میگیرند. حالا من خبردار شده ام که ایران و عراق میخواهند رابطه برقرار کنند؛ چون به هر حال آنها مرز طولانی باهم دارند. اما، از دیدگاه من ایران از لحاظ کمک به ابقاء و ادامه این دمکراسی جوان در عراق مساعد و سودمند نبوده است. به باور من، به سود ایران است که یک همسایه آرام و صلحجو داشته باشد. ایران زمانی با عراق در جنگ بوده است؛ و من معتقدم که یک عراق آرام در دراز مدت به تأمین مصالح ایران نیز کمک میکند. اما، از سوی دیگر، اگر عناصری در داخل خاک ایران وجود داشته باشند که سعی دارند با استفاده از خشونت و کشت و کشتار به اختلافات فرقه ای دامن بزنند و نگرانی را افزایش دهند، در آنصورت عراق آرامی وجود نخواهد داشت.
ستاره درخشش:
اخیراً میان آمریکا و ایران و عراق تماسهایی برقرار شده است. برخی از ناراضیان درون مرزی عقیده دارند که این روابط ممکن است گسترش پیدا کند و موضع آنها را به خطر اندازد. در این مورد نظر شما چیست؟
پرزیدنت بوش:
اولاً عقیده من این است که طرفداران اصلاحات در ایران افراد شجاعی هستند. آنها دوستی بهتر از جورج بوش ندارند، و من برای آنها از خداوند بزرگ طلب خیر و برکت و موفقیت میکنم. دوم اینکه من هیچ عملی انجام نمیدهم که به تلاش آنها آسیب برساند. سوم اینکه گفتگوی ایران و آمریکا فقط درباره عراق است. پیام من به ایرانیان این است که: صدور اسلحه و بمبهای دست ساز پیچیده به عراق را متوقف کنید، در غیر اینصورت عواقبی در بر خواهد داشت. ما وقتی افرادی را می یابیم که اسلحه به عراق صادر میکنند، تا به قصد کشتن مردم بیگناه بکار گرفته شود؛ یا شبه نظامیان را مسلح میکنند تا مردم بیگناه را از پای درآورند، در آنصورت آنها را به دست عدالت می سپاریم اما در عراق راه بهتری از آنچه که ایرانیها در پیش گرفته اند وجود دارد به همین جهت این پیام تنها مربوط به عراق است.

اعدام جوانی که هنگام ارتکاب جرم 16 سال داشت

جوانی که در ۱۶ سالگی مرتکب قتل شده بود بامداد دیروز (هنگام تحویل سال جدید) در زندان اصفهان به دار آویخته شد.
این متهم که جواد نام داشت فروردین سال ۷۶ هنگامی که ۱۶ سال داشت در مسیر بازگشت از مدرسه با مردی به نام رستم درگیر شد و او را با ضربه چاقو به قتل رساند. جواد پس از دستگیری در شعبه ۹ دادگاه عمومی اصفهان محاکمه و به قصاص محکوم شد و قضات شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور این حکم را تایید کردند. جواد از آن زمان در زندان به سر می برد تا اینکه سحرگاه دیروز در زندان اصفهان قصاص شد.
در همین حال پایگاه اطلاع رسانی عبرت خبر داد مرد دیگری به نام علی که او نیز به اتهام قتل به قصاص محکوم شده بود دیروز پای چوبه دار رضایت اولیای دم مقتول را گرفت و از مرگ نجات یافت. علی در سال ۸۴ هنگام مشایعت یک کاروان عروس با مردی به نام شهرام درگیر شد و وی را با چاقو به قتل رساند.متهم در جریان محاکمه در شعبه ۱۰۶ عمومی و جزایی اصفهان به اقدام خود اقرار کرد و گفت پس از درگیری مقتول را با ضربات چاقو کشت و گریخت اما با تعقیب ماموران دستگیر شد. علی صبح دیروز درست زمانی که به پله های زیر چوبه دار نزدیک می شد با رضایت اولیای دم زندگی دوباره یافت.

ورود دیک چنی به عربستان

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری فرانسه از رياض، ديک چنی، معاون رئيس جمهور آمريکا امروز با هدف تحت فشار قرار دادن ملک عبدالله پادشاه عربستان برای کمک بيشتر به عراق و افغانستان و تلاش برای يافتن راههای ثبات بازار انرژی جهان وارد رياض شد.
معاون رئیس جمهور آمریکا كه سفر منطقه‌ ای خود را با ديدار از عراق آغاز كرد، روز چهارشنبه با سلطان عمان ديدار و گفت وگو كرده بود و پس از عربستان عازم اسرائیل و ترکیه می شود.
یکی از مشاوران ديک چنی در مورد اهداف سفر او به ریاض گفت معاون رئیس جمهور آمریکا و مقامات عربستان درباره يک دستور كار جامع ديپلماتيک و امنيتی و نيز مسايل موجود بازار جهانی انرژی گفت وگو و تبادل نظر می كنند.

اخبار بلوچستان

کشته شدن 3نفربراثربرخورد2خودرو



ساعت 50/12امروزدودستگاه خودروی پیکان سواری درنزدیکی زابل بایکدیگربرخوردکردند

براثراین برخوردراننده یکی ازخودورهادردم کشته شدو5نفرمجروح شدند

پلیس راه علت این حادثه راانحراف به چپ یکی ازخودروهاعنوان کرد

سرهنگ قاسمی فرمانده پلیس راه استان همچنین گفت از5مجروح این حادثه 2نفردیگرنیزدربیمارستان جانشان راازدست دادند

این حادثه در65کیلومتری جاده زابل زاهدان رخ داد.



واردات سیب درختی و نارنگی به چابهار



در آستانه سال نو وبا توجه به افزایش تقاضای میوه و احتمال گرانی ، 80 تن سیب درختی و نارنگی وارد چابهار شد.

رئیس اداره بازرگانی چابهار با اعلام این خبرافزود : در حال حاضر سیب درختی با قیمت 7 هزار ریال و نارنگی با قیمت شش هزار و 500 ریال در این شهر در حال توزیع است .

مهدی اسماعیلی با بیان اینکه این میوه ها از مشهد ، سمیرم اصفهان و پاکستان وارد شده است ، علت اصلی گرانی میوه را در این شهر ، بعد مسافت و رطوبت بالا که موجب فساد میوه می شود ، عنوان کرد.

گفتنی است : از 80 تن میوه وارداتی به چابهار ، 40 تن را سیب درختی و 40 تن را نارنگی تشکیل می دهد .

نمایشگاه بهار دربمپور .


دانش اموزان دختربخش بمپورشهرستان ایرانشهردراستانه سال نونمایشگاه بهارطبیعت برپاکردند0

بگفته مینااذریان مسئول این نمایشگاه دراین نمایشگاه بیش از300اثرشامل پوستر/نقاشی /عکس وفیلم به نمایش گذاشته شده است وی گفت این نمایشگاه تا15فروردین دایراست 0

اذریان گفت درنمایشگاه بهارطبیعت سفره هفت سین نیزپهن شده است







معرفی جاذبه های شهر بندری چابهار



جنوب استان سیستان و بلوچستان در آستانه نوروز ، مانند هر سال ، آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است .مسئول گردشگری و امور سیاحتی منطقه آزاد چابهار ، گفت : شهرستان چابهار دارای مناطق دیدنی طبیعی و تاریخی فراوانی است که هر ساله بر تعداد بازدید کنندگان آن افزوده می شود . مصطفی زاده افزود : این مناطق را ، بازار قدیم و جدید در منطقه آزاد سواحل ماسه ای و صخره ای ، تالاب ، کوههای مریخی و رسوبی در سواحل ، روستای باستانی تیس ، جنگلهای حرا ، معابد و زیستگاههای طبیعی و منحصر به فرد تشکیل می دهد که همه ساله به ویژه در ایام نوروز و تابستان توجه علاقمندان به طبیعت را به خود جلب می کند . استان پهناور سیستان و بلوچستان دارای جاذبه ای سیاحتی - تاریخی و گردشگری فراوانی است که می توان به شهر باستانی سوخته / آتفشان نیمه فعال تفتان و دامنه سرسبز و خوش آب و هوای آن ، دریاچه هامون ، سفال چند هزار ساله سراوان ، صنایع دستی و قلعه های تاریخی نظیر قلعه بمپور و ناصری در ایرانشهر و سب در سراوان اشاره کرد .



جاذبه های گردشگری سراوان

شهرستان سراوان با28هزارکیلومترمربع وسعت ودهها اثرتاریخی /جاذبه هاومناظر طبیعی اماده پذیرایی ازمسافران نوروزی است.
مهمترین جاذبه های گردشگری این شهرستان راقلعه های تاریخی سب /پسکوه /گشت/ اسفندک /کوهک /دزک وهیدوچ /سنگ نگاره های دره نگاران /مناظر وچشم اندازهای کله گان /ابشارهای چوبین گون وابجوک ورودخانه های روتک وماشکید تشکیل میدهدکه هرساله توجه گردشگران زیادی رابه خودجلب میکند.
فرماندارسراوان بابیان اینکه این شهرستان با 245 هزارنفرجمعیت /دارای 420اثرتاریخی است گفت تمهیدات لازم برای پذیرایی ازگردشگران ومسافران نوروزی اتخاذشده است .
سجادی برگزاری نمایشگاه صنایع دستی وگردشگری /استقرارپایگاه اطلاع رسانی وامدادی /راهداری واختصاص برخی اموزشگاهها برای اسکان مسافران نوروزی را ازمهمترین اقدامات ستادنوروزی این شهرستان عنوان کرد.




احداث دانشکده صنعت ومعدن خاش

کاراحداث دانشکده صنعت ومعدن شهرستان خاش اغاز شد0فرماندار شهرستان خاش درگفتگوباخبرنگارمابابیان این مطلب افزودبااجرایی شدن این پروژه علاوه برفراهم شدن زمینه تحصیل فرزندان این منطقه /زمینه رشدوشکوفایی بخش صنعت ومعدن دراین شهرستان فراهم میشود0
رحمد ل بامر ی ازکارخانه سیمان بعنوان یکی ازقطبهای صنعتی مهم دراستان یادکردوگفت شهرستان خاش بادارابودن معادن سنگ اهک /مرمریت /منگنز /پوزولان وکرومیت /ظرفیت تبدیل شدن به یک شهرمهم صنعتی رادارد0
وی ادامه دادباراه اندازی کارخانه جات صنعتی دراین منطقه میتوان ازظرفیتهای موجودبیش ازپیش استفاده کرد 0



قهرمانی تیم کریکت سیستان و بلوچستان در رقابتهای کریکت بزرگسالان کشور


تیم کریکت سیستان و بلوچستان الف قهرمان رقابتهای کریکت بزرگسالان کشور شد .
رئیس هیات بیس بال استان گفت : این دوره از رقابتها نوزدهم تا بیست و سوم اسفند ماه با شرکت پنج تیم و به صورت دوره ای در شهرستان کنارک به انجام رسید که در آخرین بازی سیستان و بلوچستان الف با حساب 158 بر 154 از سد سیستان و بلوچستان ب گذشت و با کسب شش امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد .
امیدنیا افزود : سیستان و بلوچستان ب با چهار امتیاز نایب قهرمان شد و تهران با دو امتیاز در رده سوم قرار گرفت

انتخاب اولین رییس مجلس زن در پاکستان

قانون‌گذاران پاکستان روز چهارشنبه اولین رییس مجلس زن این کشور را انتخاب کردند. فهمیده میرزا، یک پزشک و تاجر که سه بار نماینده مجلس بوده ۲۴۹ رای از ۳۲۴ رای را در مجمع ملی به خود اختصاص داد. این در حالی است که "اسرار تارین" حامی مشرف تنها ۷۰ رای را به دست آورد ...




قانون‌گذاران پاکستان روز چهارشنبه اولین رییس مجلس زن این کشور را انتخاب کردند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، فهمیده میرزا، یک پزشک و تاجر که سه بار نماینده مجلس بوده ۲۴۹ رای از ٣۲۴ رای را در مجمع ملی به خود اختصاص داد. این در حالی است که "اسرار تارین" حامی مشرف تنها ۷۰ رای را به دست آورد.
سیما اختر بروانا، یک نماینده‌ی مجلس از حزب مردم پاکستان پس از مراسم تحلیف میرزا، گفت: زن بودن من باعث می‌شود من از دیدن تو روی آن صندلی افتخار و شادی مضاعفی حس کنم.
وی ادامه داد: تو واقعا یادآور بی‌نظیر بوتو هستی و امیدوارم و آرزو می‌کنم که در هوش و ذکاوتی که او داشت نیز با او مطابقت کنی.
دلسوزی برای مرگ بوتو در یک بمب‌گذاری انتحاری در ۲۷ دسامبر، به ترفیع حزبش در رتبه‌ی اول در انتخابات مجلس کمک کرد.
حزب بوتو (مردم) در حال آماده سازی برای رهبری یک دولت ائتلافی جدید علیه مشرف پس از هشت سال حکومت نظامی است.
طارق عظیم، سناتوری که طرفدار حزب شکست خورده مشرف است، گفت: انتخاب میرزا تصویر پاکستان را که برای مدت طولانی با گزارشات فراگیر از سوء استفاده از حقوق زنان خدشه‌دار شده بود، بهبود می‌بخشد.




عظیم گفت: مجلس منظم تر خواهد بود و بهتر اداره خواهد شد همان طور که می‌دانید در کشور ما برای یک زن احترام بیشتری قایل هستند.
با اعلام خبر پیروزی میرزا قانون‌گذاران هر دو حزب سیاسی به نشانه تشویق بر میزهای خود کوبیدند.
میرزا ایستاد، متواضعانه لبخند زد و مکررا پیشانیش را به نشانه تشکر لمس کرد و سپس ردای سیاه ریاست را بر تن کرد و سوگند نامه را از رییس مجلس سابق دریافت کرد.
میرزا که قول داده است مجلس را همچون یک خانه اداره کند بلافاصله کار را با دعوت چودری پرویز الهی، رهبر جدید حزب مخالف برای سخنرانی آغاز کرد.
مشرف قول داده که با دولت جدید همکاری کند. وی در یک سخنرانی در روز چهارشنبه در یک مرکز نظامی بر اهمیت رشد اقتصادی تاکیدکرد و از پاکستانی‌ها خواست دست در دست هم دهند تا بلای افراطی‌گری را از بین ببرند.
ولی جواد هشمی، یک نماینده‌ی نخست وزیر سابق، نواز شریف، که دولتش در کودتای ۱۹۹۹ توسط مشرف سقوط کرد، اظهار کرد: رییس جمهور باید منتظر دورانی سخت باشد.
وی گفت: مجلسی که در آن حزب شریف و بوتو متحد شده‌اند، کورکورانه اعمال یک دیکتاتور را نخواهد پذیرفت.
این حرف اشاره‌ای بود که به اعلام حالت آماده باش مشرف در ماه نوامبر برای محافظت از انتخاب مجددش به عنوان رییس جمهور به وسیله قانونگذاران سابق. هشمی گفت: ما باید دیکتاتوری را مدفون کنیم.
برخی از مخالفان مشرف در پارلمان قصد دارند مشرف را استیضاح کنند و یا قضات دادگاه عالی را که وی از کار برکنارشان کرده، دوباره بر سر کار بیاورند ولی تحلیلگران هشدار می دهند که رییس جمهور می تواند با قضات فعلی برای مقاومت و کشاندن کشور به یک بحران سیاسی جدید همدستی کند.
حزب بوتو که اکنون به وسیله همسرش آصف علی زرداری اداره می شود ابتدا باید تصمیم بگیرد که چه کسی نخست وزیر خواهد بود.
زرداری بعد از ترور همسرش به خبرنگاران گفته بود که بوتو قصد داشته "مخدوم امین فهیم" که یک اشراف زاده قابل اعتماد حزب است، کاندید این پست شود.
ولی گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که زرداری این شغل را برای خودش می‌خواهد. او اکنون برای این مقام فاقد صلاحیت است چون از اعضای پارلمان نیست ولی تا چند ماه دیگر قادر خواهد بود جانشینی برای خودش معرفی کند و در انتخابات میان دوره‌یی شرکت کند.

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

چین درگیر "مبارزه مرگ و زندگی" با دالایی لاماست



به گزارش آزانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی مقامات چینی از تسلیم شدن دهها تن از فعالان سیاسی تبت خبر داده و گفته اند که درگیر یک مبارزه مرگ و زندگی با هواداران دالایی لاما هستند.
زانگ چینگلی، دبیر شعبه حزب حاکم کمونیست چین در تبت، در مقاله ای که روز چهارشنبه، 19 مارس (29 اسفند) در روزنامه انگلیسی زبان تبت دیلی به چاپ رسید، نوشته است که "ما در حال حاضر در مبارزه ای بسیار خونین و کینه توزانه علیه دارودسته دالایی لاما درگیر هستیم، مبارزه مرگ و زندگی با دشمن."
آقای زانگ در این مقاله اظهار داشته که "تا زمانی که یکدل و یک زبان باقی بمانیم و توده های مردم به دژی مستحکم تبدیل شوند و به دشمن هجوم آورند، می توانیم ثبات اجتماعی تبت را حفظ کنیم و در این مبارزه حیاتی علیه جدایی طلبی، به پیروزی دست یابیم."
در همانحال، شین هوا - خبرگزاری دولتی چین - گزارش کرده است که تا شامگاه سه شنبه، بیش از یکصد تن از "آشوبگران تبت" در لهاسا، پایتخت این منطقه خودمختار چین، خود را به مقامات محلی تسلیم کردند.
یک مقام دولت محلی تبت گفته است که کسانی که خود را تسلیم کرده اند در ضرب و شتم مردم، به آتش کشیدن و غارت اموال دست داشته اند.
به گفته چین تسلیم شدگان در تخریب و غارت اموال دست داشته اندظاهرا مقامات چینی امیدوارند با انتشار خبر تسلیم این افراد، فعالان سیاسی مخالف در تبت را تشویق کنند به تظاهرات خود که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده خاتمه دهند.
منابع دولتی چین گفته اند که در جریان این نا آرامی ها سیزده تن شهروند غیرنظامی "به دست آشوبگران" کشته و تعدادی مامور امنیتی دولتی زخمی شده اند اما مخالفان حکومت چین بر تبت از کشته شدن حدود هشتاد تن در حمله ماموران پلیس و نفرات ارتش به تظاهرکنندگان خبر داده اند.
به گفته فعالان سیاسی تبتی در تبعید، صدها تن، از جمله تعدادی راهب بودایی که رهبری تظاهرات را در دست داشته اند نیز توسط نیروهای چینی بازداشت شده اند.
روز دوشنبه این هفته مقامات چینی اعلام کردند که در صورتی که کسانی که در نا آرامی های اخیر تبت دست داشته اند خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند مشمول عفو و عطوفت حکومت قرار خواهند گرفت.
به گفته آنان، حتی کسانی که در جریان این نا آرامی ها "مرتکب جنایاتی" هم شده باشند در صورت تسلیم و دادن اطلاعاتی در مورد عوامل تحریک مردم، می توانند به نرمش دولت امیدوار باشند.
تلاش برای خودمختاری بیشتر
نا آرامی های اخیر تبت از روز دوشنبه هفته گذشته و با اعلام راهپیمایی تبعیدیان تبتی از هند به سوی مرز این سرزمین آغاز شد.
نفرات ارتش چین در شهرهای مختلف تبت مستقر شده انداین راهپیمایی با سالگرد سرکوب قیام مردم تبت علیه حکومت چین بر این سرزمین در سال 1959 همزمان بود و هدف از آن، فشار بر دولت چین برای مراعات حقوق سیاسی و فرهنگی مردم تبت اعلام شد.
دالایی لاما، رهبر روحانی و سیاسی و رئیس دولت در تبعید تبت، ضمن درخواست از چین برای دادن اختیارات وسیعتر به دولت محلی تبت، از بروز خشونت در تظاهرات اخیر ابراز ناخرسندی کرده است و روز گذشته هشدار داد که در صورت ادامه خشونت از سوی تبتیان، از ریاست دولت در تبعید کناره گیری خواهد کرد.
با اینهمه، دولت چین وی را مسئول اصلی نا آرامی های اخیر دانسته و به تلاش برای جدایی تبت از چین متهم کرده است هرچند دالایی لاما، برخلاف برخی از فعالان سیاسی تندرو تبتی، صرفا از اختیارات بیشتر دولت محلی حمایت کرده و با شرایط کنونی تبت، به عنوان منطقه خودمختار تحت حاکمیت چین، مخالفت نورزیده است.
به گفته ناظران، علت اصلی نا آرامی های اخیر ناخرسندی بسیاری از مردم تبت از اقدامات دولت چین در سرکوب هویت فرهنگی و دینی این سرزمین و تلاش برای تغییر در ترکیب جمعیتی آن از طریق تشویق اهالی سایر مناطق چین به مهاجرت به تبت بوده است.
رهبر تبت اقدامات خشونت آمیز تبتیان را نیز محکوم کرده استگرچه تبت از نظر اقتصادی اهمیت چندانی برای چین ندارد، اما دولت مرکزی چین آن را از لحاظ نظامی و دفاعی بسیار حیاتی می داند.
تبت در شمال غرب چین و همسایگی هند و در نزدیکی مرز روسیه واقع است در حالیکه جمهوری خلق چین به طور سنتی دارای اختلافات ارضی با هر دو کشور بوده است.
گرچه در سال 1991، روسیه و چین برای حل اختلافات ارضی خود به توافق دست یافتند، اما جمهوری خلق چین به دلایل تاریخی هرگز نسبت به نیات روسیه خوشبین نبوده است.
همچنین، دعاوی ارضی هند و چین، از جمله در مورد بخش هایی از تبت، در دهه 1960 به بروز درگیری نظامی بین دو کشور منجر شد و از نظر دولت چین، موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی تبت همواره احتمال مداخله هند را به همراه دارد.
به همین دلیل نیز دولت مرکزی در جمهوری خلق چین کوشیده است تا با وجود پذیرش رسمی تبت به عنوان یک منطقه برخوردار از خودمختاری داخلی، تا حد امکان اداره امور این منطقه را در دست خود حفظ کند.

'تلفات غیرنظامیان' در عملیات نیروهای ائتلاف



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی مقامات دولتی و شاهدان عینی در افغانستان می گویند شش غیرنظامی در جریان یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در جنوب شرق این کشور کشته شده اند.
مقامات محلی در ولایت خوست می گویند دو کودک و یک زن در میان کشته شدگان این حمله بوده اند که در ولسوالی نادرشاه کوت این ولایت صورت گرفت.
نیروهای ائتلاف وقوع این حمله را تایید کرده اما گفته اند که در اثر آن، تنها یک زن و یک پسربچه افغان همراه با "چندین شورشی" به قتل رسیده اند.
کشتار غیرنظامیان در عملیات نیروهای خارجی در افغانستان انتقادهای زیادی را متوجه این نیروها ساخته و حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، بارها از وقوع این حوادث با خشم یاد کرده است.
هفته گذشته، عملیات هوایی نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان، منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی افغان شد.
'خانه های مسکونی'
حمله نیروهای ائتلاف در ولایت خوست، تازه ترین مورد از عملیات نظامی است که تلفات غیرنظامی به بار آورده است.
نیروهای ائتلاف می گویند هدف آنان از حمله به خانه ای در روستای مقبل در ولسوالی نادرشاه کوت افرادی بوده اند که در تهیه بمب و حمله به نیروهای خارجی دست داشته اند.
به گفته نیروهای ائتلاف، در این عملیات "چندین شورشی مسلح" کشته شدند ولی این نیروها تنها کشته شدن دو غیرنظامی را در این حمله می پذیرند.
نیروهای ائتلاف می گویند در این عملیات "چندین شورشی مسلح" کشته شده اندمقامات محلی در خوست می گویند، نیروهای ائتلاف در این حمله دو خانه مسکونی را هدف حمله قرار داده و در نتیجه آن، شش غیرنظامی افغان به شمول یک زن و دو کودک کشته شدند.
شاهدان عینی می گویند، نیروهای ائتلاف همچنین دو "غیرنظامی" را در این محل بازداشت کرده اند.
ارسلا جمال، والی خوست این حادثه را محکوم و از نیروهای خارجی انتقاد کرده است که "به تعهدات خود مبنی بر هماهنگی با نیروهای افغان عمل نمی کنند."
آقای جمال تاکید کرد که این گونه عملیات باید از سوی نیروهای افغان راه اندازی شود تا خطر وارد آمدن تلفات به غیرنظامیان کاهش یابد.
نیروهای خارجی در افغانستان در زمینه تلفات غیرنظامیان در عملیات نظامی تحت فشارهای جهانی قرار داشته اند.
سال گذشته دبیرکل پیمان ناتوگفت که نیروهای تحت اداره این پیمان از تمامی امکانات برای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان استفاده می کنند.
همزمان، نیروهای ناتو افراد طالبان را متهم کرده اند که غیرنظامیان را به عنوان "سپر انسانی" به کار می گیرند.
یک سازمان غیردولتی در بریتانیا اعلام کرد که سال گذشته، هزار و دوصد نفر از غیرنظامیان در افغانستان، در اثر تیراندازی نیروهای افغان و خارجی کشته شده اند.
ائتلاف تحت فرمان آمریکا، حدود هفت هزار سرباز در افغانستان دارد که هدف از آن مبارزه با افراد مربوط به القاعده و طالبان است و در تشکیل جدا از پیمان ناتو فعالیت می کنند.

دولت كويت استعفا داد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی عربی خبرگزاري كويت اعلام كرد، اعضاي كابينه اين كشور امروز دوشنبه استعفانامه هاي خود را تقديم نخست وزير كويت كردند.
«فيصل الحاجي» وزير دولت در امور كابينه يادآور شد، نايب اول نخست وزير و وزير دفاع به همراه ساير وزرا استعفاي خود را تقديم «شيخ ناصر محمد الاحمد الصباح» نخست وزير كشور كويت كردند.برخي از نمايندگان مجلس كويت نيز اظهار داشتند، نخست وزير نيز استعفانامه اعضاي دولتي را به دليل سفر امير كويت به خارج از كشور تقديم «شيخ نواف الاحمد الصباح» جانشين امير و وليعهد اين كشور خواهد كرد.منابع پارلماني درباره اين رخداد مهم سياسي تصريح كردند، استعفاي دولت كويت در حالي صورت گرفت كه وزرا از ضعف همكاري نمايندگان مجلس اين كشور با اعضاي كابينه بر سر برخي لوايح و طرح‌ها گله مند هستند.قرار است فردا سه شنبه نمايندگان مجلس كويت نسبت به قانوني درباره افزايش حقوق شهروندان به ارزش 50 دينار راي گيري كنند.دولت كويت شديدا با اين قانون مخالف است چرا كه پيش از اين در ماه گذشته به موجب مصوبه مجلس مبلغ 120 دينار كويتي معادل (450 دلار امريكا) به حقوق شهروندان اضافه شده بود.براساس اين گزارش، طبق قانون كويت، امير آن كشور مي تواند يا استعفاي دولت را بپذيرد و يك كابينه جديد تشكيل دهد و يا اينكه پارلمان را منحل كرده و يك انتخابات زودرس در كشور برگزار كند.

استيصال لائيکها؛نفوذ فراگير اسلامگرايان

استيصال لائيکها؛نفوذ فراگير اسلامگرايان


کارشناسان مسائل سياسي در ارزيابي تحولات جديد ترکيه و تلاش سکولارها براي منحل کردن حزب حاکم(عدالت و توسعه) به بهانه به خاطر افتادن اصول سکولاريسم، لائيکها را درمانده از تقابل با نفوذ فراگير اسلامگرايان در اين کشور دانستند.

درحالي که اززمان روي کارآمدن دولت اسلامگراي وابسته به حزب عدالت و توسعه کشمکش جديدي بين رهبران سياسي ترکيه شکل گرفته است؛ اخيرا دادستان ترکيه از قانون اساسي اين کشور درخواست کرده است حزب عدالت و توسعه را که به گفته وي اقدامات آن بر خلاف اصول سکولاريسم است،منحل کند.
اين اقدام لائيکها درترکيه مي تواند ناشي ازنگراني آنها از تلاش دولت اسلامگراي ترکيه براي انجام اصلاحات درقانون اساسي باشد.
دولت اسلامگراي ترکيه درتلاش براي برقراري دموکراسي و آزادي هاي مدني، ممنوعيت حجاب براي دختران مسلمانان در دانشگاه هاي اين کشوررا ازبين برد.
همچنين چند روز پيش، رجب طيب اردوغان به همراه همپيمانان خود در شهر سيرت ترکيه در تظاهراتي عليه درخواست دادستان اين کشور شرکت کرده وهشدار داد که هرگونه تلاش دادگاه قانون اساسي ترکيه براي انحلال حزب عدالت و توسعه که در انتخابات دموکراتيک و با راي مردم به قدرت رسيده است؛ غيرقانوني و به معناي ناديده گرفتن راي مردم ترکيه است.
اين درحالي است که بسياري ازنهادهاي بين المللي ازجمله اتحاديه اروپا که نظراتش براي سياستمداران همه جناح هاي اروپا بسيارحائز اهميت است با انحلال حزب عدالت وتوسعه مخالفت کرده اند.
اتحاديه اروپا اين موضوع را درتضاد با دموکراسي اعلام کرده و آن را مانعي براي دموکراتيک تلقي شدن ترکيه ازسوي اين اتحاديه عنوان کرده است.
ترکيه سالهاست براي بپوستن به اتحاديه اروپا تلاش مي کند، اما پايين بودن استانداردهاي دموکراسي و دخالت نظاميان درقدرت يکي ازدلايل اين اتحاديه براي رد درخواست اين کشور به شمار مي رود.



ساختار قدرت سياسي درترکيه
- شوراي امنيت ملي
شوراي امنيت ملي ترکيه شامل : رئيس جمهوري( رئيس)، نخست وزير - رئيس ستاد مشترک - شماري از افسران و نظاميان است؛ارتش در پي استعفاي شماري از روساي وزارتخانه ها، اختيارات گسترده اي در شوراي امنيت ملي به دست مي آورد.
-دادگاه قانون اساسي ترکيه
دادگاه قانون اساسي ترکيه که به منزله بازوي اجرايي شوراي امنيت ملي ترکيه است متولي مطابقت شکل و محتواي قانون اساسي،محتواي قوانين واحکام داراي پشتيباني قانوني وآئين نامه داخلي مجلس است.

مشهور است که اين دادگاه با تصميماتش از لائيکها دراين کشور حمايت مي کند، البته دخالت ارتش، فشارها بر دادگاه قانون اساسي براي گرفتن تصميمي که لائيکها را خرسند مي کند، افزايش داده است.


چرايي دخالتهاي ارتش در روند سياسي و دموکراتيک ترکيه:


بر اساس ماده دوم قانون اساسي ترکيه، ترکيه جمهوري لائيک اجتماعي دموکراتيک است.اساسنامه داخلي نيروهاي مسلح ترکيه تصريح مي کند که ارتش اين کشور حق دارد به هنگامي که احساس کرد ويژگي هاي جمهوري( لائيک بودن آن) به خطرافتاد، دخالت کند و اين دخالت حتي مي تواند نظامي باشد.



سوابق بد نظاميان ترکيه در به چالش کشيدن دموکراسي:



ارتش ترکيه سابقه خوبي در اين کشوراز نظر رفتار با دموکراسي و دولتهاي منتخب به جرم گرايشهاي اسلامي آنها نداشته است.نظاميان تا کنون سه بار عليه دولتهاي منتخب ترکيه کودتا کردند. سال 1960ميلادي کودتا بر ضد "عدنان مندريس" نخست وزير وقت که پس از اين کودتا اعدام شد. سال 1971 کودتاي نظامي براي مهار نفوذ چپ ها در ترکيه صورت گرفت و سال 1980 کودتاي نظامي که ژنرال "کنعان اورن" آن را رهبري کرد و وي پس از آن زمان رياست جمهوري ترکيه را به دست گرفت.
سال 1997با ائتلاف ارتش، حاميان لائيسم و رسانه هاي طرفدار بر ضد دولت ائتلافي نجم الدين اربکان و تانسو چيلر، اين دولت سقوط کرد.



رياست جمهوري در ترکيه


بر اساس قانون اساسي ترکيه که کشوري داراي شکل مختلط حکومتي (رياست جمهوري و پارلماني) است، کانديداي رياست جمهوري مي تواند نماينده پارلمان و نيز از شهروندان بالاي 40 سال و داراي حق انتخاب شدن در مجلس باشد.
قانون اساسي قبلي ترکيه که در سال 1982 ميلادي به تصويب رسيد تاکنون چندين بار به منظور هموارسازي مسير پيوستن اين کشور به اتحاديه اروپا مورد تجديد نظر قرار گرفته است.
قانون اساسي جديد بايد دو سوم آراء را در مجمع ملي که حزب عدالت و توسعه در آن 340 کرسي از 550 کرسي را دارد، از آن خود کند.
درهمين راستا اکنون اين سئوال مطرح است که درحالي که حزب اسلامگراي عدالت و توسعه درمعرض تهديد قرار گرفته است آيا مثل اعقاب خود يعني حزب رفاه به رهبري نجم الدين اربکان و پس ازآن حزب فضيلت درمقابل سکولاريسم و لائيسم شکست خواهد خورد.
يک کارشناس مسائل سياسي احتمال شکست دولت اسلامي ترکيه به رياست جمهوري عبدالله گل و نخست وزيري رجب طيب اردوغان را بعيد دانست .

قدرت فراگير حزب عدالت و توسعه و درماندگي سکولارها براي تقابل
دکترکمال اطهري درباره تفاوتهاي حزب عدالت وتوسعه با حزب اسلام گراي منحل شده رفاه گفت : حزب رفاه ازطريق تشکيل ائتلاف با احزاب ديگر توانست دولت تشکيل دهد، اما حزب عدالت و توسعه به خودي خود اکثريت را درپارلمان اين کشوردارد.
وي ادامه داد: حزب رفاه فقط حمايت اسلامگرايان را براي حفظ خود داشت، اما دولت عدلت وتوسعه توانسته است تعدادي از سکولارها را هم درخود حل کند.
اين کارشناس مسائل سياسي افزود: ازديگر تفاوتهاي اين دوتفاوت آنها ازلحاظ مقبوليت است وحزب عدالت وتوسعه مورد مقبوليت بين المللي است.
دکتراطهري درباره نفوذ اين حزب درميان مردم ترکيه هم گفت : دولت ترکيه به رهبري حزب عدالت وتوسعه ترکيه را به شانزدهمين اقتصاد جهان تبديل کرد و بهبود اوضاع اقتصادي اين کشوردرسايه رهبري اين حزب چهره اي خوشايند از اين حزب نزد مردم ترکيه ايجاد کرده است .




وي به رئيس جمهوري احمد نجدت سزردرزمان حزب رفاه اشاره کرد و گفت : درآن زمان رئيس جمهور که رئيس شوراي امنيت ملي اين کشورهم بود به انحلال اين حزب کمک کرد، اما اکنون خود رئيس جمهور يعني عبدالله گل ازاسلام گراهاست واين موضوع کار لائيک ها را سخت کرده است.
اين کارشناس مسائل سياسي درباره گستردگي نفوذ اين حزب ابرازداشت : قسمتي ازاعضاي شوراي امنيت ترکيه که به منزله نگهدارنده اصول راهبرد سياسي ترکيه هستند توسط عبدالله گل انتخاب شده اند و حتي بسياري ازروساي دانشگاه ها و قضات هم منصوب وي هستند.
دکتر اطهري در پاسخ به اين سئوال که با وجود فراگير بودن نفوذ وقدرت حزب عدالت و توسعه لائيک ها چگونه به خود جرات تقابل با اين حزب کارآمد را داده اند، نفوذ لايحه هاي زيرين قدرت را علت اين موضوع عنوان کرد.
وي، ارتش، نهادهاي سياسي لائيک مثل حزب آتاتورک ونهادهاي اقتصادي را ازحاميان انحلال اين حزب اسلام گرا عنوان کرد.