۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

خاتمی و کروبی خواستار بازشماری آرای تهران شدند

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی :رؤسای سابق قوای مجریه و مقننه ایران در نامه ای خطاب به شورای نگهبان نوشته اند که نتایج اعلام شده انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران تناسبی با آرای ریخته شده در صندوق ها ندارد.
در این نامه که متن آن در سایت های اینترنتی متعلق به اصلاح طلبان منتشر شده، با اشاره به تنگناهایی که برای حضور نمایندگان نامزدها در مراکز رأی گیری ایجاد شده بود آمده است که براساس گزارش های این نمایندگان و گفته های "منابع موثق دیگر"، درباره نتایج انتخابات تهران شائبه و نگرانی وجود دارد.
بر اساس نتایج اعلام شده توسط ستاد انتخابات کشور، 19 تن در دور نخست انتخابات تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافته اند که همگی از فهرست جبهه متحد اصولگرایان بوده اند.
پیشتر عبدالواحد موسوی لاری، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و عده ای از نامزدهای اصلاح طلب تهران نسبت به نتایج اعلام شده ابراز تردید کرده بودند. از جمله مجید انصاری که بر اساس نتایج اعلام شده همراه 9 نامزد اصلاح طلب دیگر به دور دوم انتخابات راه یافته، گفته بود نسبت به روند شمارش و جمع بندی آرای تهران به شدت مشکوک است.
بر اساس قوانین ایران شورای نگهبان قانون اساسی مسئول بررسی و تأیید نتایج انتخابات است و نتایج اعلام شده توسط مجریان انتخابات بدون تأیید این شورا رسمیت نمی یابد.
سید محمد خاتمی و مهدی کروبی در نامه خود به اعضای شورای نگهبان، این شورا را به عنوان ناظر انتخابات مسئول تأمین سلامت انتخابات و جلوگیری از "دست اندازی ناروا از سوی مراکز قدرت" در آرای مردم دانسته اند.
در مورد نتایج انتخابات در تهران نگرانی هایی وجود دارد که اگر رفع نشود، مطمئنا به زیان نظام و جامعه خواهد بود

نامه مشترک خاتمی و کروبی
آقای کروبی که پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، حزب اعتماد ملی را تشکیل داد، در آستانه انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بر انتقادهای خود از طیف اصلاح طلبان نزدیک به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزود و از آنها بیشتر فاصله گرفت.
اما او اینک همراه با آقای خاتمی خواستار بازشماری آرای انتخابات تهران شده است. آنها از شورای نگهبان خواسته اند تمام آرای تهران یا دست کم آرای تعدادی از صندوق ها که به صورت تصادفی انتخاب شده باشد با حضور نمایندگان نامزدها بازشماری شود.
خواسته دیگر مطرح شده در نامه مشترک خاتمی و کروبی این است که تعداد شرکت کنندگان، آرای ریخته شده به هر صندوق و جزئیات آرای تعدادی از نامزدها به تفکیک هر صندوق اعلام شود.
بازشماری آرای انتخابات به خواست شورای نگهبان سابقه دارد و مشخصاً در انتخابات مجلس ششم تغییرات مهمی در نتیجه انتخابات ایجاد کرد

هیچ نظری موجود نیست: