۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

چین درگیر "مبارزه مرگ و زندگی" با دالایی لاماست



به گزارش آزانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی مقامات چینی از تسلیم شدن دهها تن از فعالان سیاسی تبت خبر داده و گفته اند که درگیر یک مبارزه مرگ و زندگی با هواداران دالایی لاما هستند.
زانگ چینگلی، دبیر شعبه حزب حاکم کمونیست چین در تبت، در مقاله ای که روز چهارشنبه، 19 مارس (29 اسفند) در روزنامه انگلیسی زبان تبت دیلی به چاپ رسید، نوشته است که "ما در حال حاضر در مبارزه ای بسیار خونین و کینه توزانه علیه دارودسته دالایی لاما درگیر هستیم، مبارزه مرگ و زندگی با دشمن."
آقای زانگ در این مقاله اظهار داشته که "تا زمانی که یکدل و یک زبان باقی بمانیم و توده های مردم به دژی مستحکم تبدیل شوند و به دشمن هجوم آورند، می توانیم ثبات اجتماعی تبت را حفظ کنیم و در این مبارزه حیاتی علیه جدایی طلبی، به پیروزی دست یابیم."
در همانحال، شین هوا - خبرگزاری دولتی چین - گزارش کرده است که تا شامگاه سه شنبه، بیش از یکصد تن از "آشوبگران تبت" در لهاسا، پایتخت این منطقه خودمختار چین، خود را به مقامات محلی تسلیم کردند.
یک مقام دولت محلی تبت گفته است که کسانی که خود را تسلیم کرده اند در ضرب و شتم مردم، به آتش کشیدن و غارت اموال دست داشته اند.
به گفته چین تسلیم شدگان در تخریب و غارت اموال دست داشته اندظاهرا مقامات چینی امیدوارند با انتشار خبر تسلیم این افراد، فعالان سیاسی مخالف در تبت را تشویق کنند به تظاهرات خود که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده خاتمه دهند.
منابع دولتی چین گفته اند که در جریان این نا آرامی ها سیزده تن شهروند غیرنظامی "به دست آشوبگران" کشته و تعدادی مامور امنیتی دولتی زخمی شده اند اما مخالفان حکومت چین بر تبت از کشته شدن حدود هشتاد تن در حمله ماموران پلیس و نفرات ارتش به تظاهرکنندگان خبر داده اند.
به گفته فعالان سیاسی تبتی در تبعید، صدها تن، از جمله تعدادی راهب بودایی که رهبری تظاهرات را در دست داشته اند نیز توسط نیروهای چینی بازداشت شده اند.
روز دوشنبه این هفته مقامات چینی اعلام کردند که در صورتی که کسانی که در نا آرامی های اخیر تبت دست داشته اند خود را تسلیم نیروهای امنیتی کنند مشمول عفو و عطوفت حکومت قرار خواهند گرفت.
به گفته آنان، حتی کسانی که در جریان این نا آرامی ها "مرتکب جنایاتی" هم شده باشند در صورت تسلیم و دادن اطلاعاتی در مورد عوامل تحریک مردم، می توانند به نرمش دولت امیدوار باشند.
تلاش برای خودمختاری بیشتر
نا آرامی های اخیر تبت از روز دوشنبه هفته گذشته و با اعلام راهپیمایی تبعیدیان تبتی از هند به سوی مرز این سرزمین آغاز شد.
نفرات ارتش چین در شهرهای مختلف تبت مستقر شده انداین راهپیمایی با سالگرد سرکوب قیام مردم تبت علیه حکومت چین بر این سرزمین در سال 1959 همزمان بود و هدف از آن، فشار بر دولت چین برای مراعات حقوق سیاسی و فرهنگی مردم تبت اعلام شد.
دالایی لاما، رهبر روحانی و سیاسی و رئیس دولت در تبعید تبت، ضمن درخواست از چین برای دادن اختیارات وسیعتر به دولت محلی تبت، از بروز خشونت در تظاهرات اخیر ابراز ناخرسندی کرده است و روز گذشته هشدار داد که در صورت ادامه خشونت از سوی تبتیان، از ریاست دولت در تبعید کناره گیری خواهد کرد.
با اینهمه، دولت چین وی را مسئول اصلی نا آرامی های اخیر دانسته و به تلاش برای جدایی تبت از چین متهم کرده است هرچند دالایی لاما، برخلاف برخی از فعالان سیاسی تندرو تبتی، صرفا از اختیارات بیشتر دولت محلی حمایت کرده و با شرایط کنونی تبت، به عنوان منطقه خودمختار تحت حاکمیت چین، مخالفت نورزیده است.
به گفته ناظران، علت اصلی نا آرامی های اخیر ناخرسندی بسیاری از مردم تبت از اقدامات دولت چین در سرکوب هویت فرهنگی و دینی این سرزمین و تلاش برای تغییر در ترکیب جمعیتی آن از طریق تشویق اهالی سایر مناطق چین به مهاجرت به تبت بوده است.
رهبر تبت اقدامات خشونت آمیز تبتیان را نیز محکوم کرده استگرچه تبت از نظر اقتصادی اهمیت چندانی برای چین ندارد، اما دولت مرکزی چین آن را از لحاظ نظامی و دفاعی بسیار حیاتی می داند.
تبت در شمال غرب چین و همسایگی هند و در نزدیکی مرز روسیه واقع است در حالیکه جمهوری خلق چین به طور سنتی دارای اختلافات ارضی با هر دو کشور بوده است.
گرچه در سال 1991، روسیه و چین برای حل اختلافات ارضی خود به توافق دست یافتند، اما جمهوری خلق چین به دلایل تاریخی هرگز نسبت به نیات روسیه خوشبین نبوده است.
همچنین، دعاوی ارضی هند و چین، از جمله در مورد بخش هایی از تبت، در دهه 1960 به بروز درگیری نظامی بین دو کشور منجر شد و از نظر دولت چین، موقعیت جغرافیایی و شرایط سیاسی تبت همواره احتمال مداخله هند را به همراه دارد.
به همین دلیل نیز دولت مرکزی در جمهوری خلق چین کوشیده است تا با وجود پذیرش رسمی تبت به عنوان یک منطقه برخوردار از خودمختاری داخلی، تا حد امکان اداره امور این منطقه را در دست خود حفظ کند.

هیچ نظری موجود نیست: