۱۳۸۷ فروردین ۲, جمعه

انتقاد اسماعیل خان از وضع امنیتی هرات



اسماعیل خان والی سابق هرات با انتقاد از وضع امنیتی این ولایت از مردم هرات خواست تا در مقابل آنچه او توطئه خواند آرام ننشینند و نگذارند امنیت شهرشان برهم بخورد.
اسماعیل خان، وزیر انرژی افغانستان که در مراسم گرامیداشت چهارمین سالگرد درگذشت فرزندش میرویس صادق در هرات سخن می گفت، با اشاره به نا امنیهای اخیر شهر هرات و ترور برخی فرماندهان مجاهدین، آدمرباییها و سرقتهای مسلحانه در این ولایت گفت: "آیا ما (مجاهدین) حق نداریم بعد از جهاد در خانه خود زندگی کنیم؟"
مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت میرویس صادق وزیر هوانوردی افغانستان و فرزند اسماعیل خان با حضور نزدیک به دو هزار نفر در سالن مولانای شهر هرات برگزار شد.
اسماعیل خان در این مراسم از مردم خواست تا در زمینه تأمین امنیت شهر خود تلاش کنند و دوشادوش مقامات دولت افغانستان در راستای از میان برداشتن آنچه او اختناق خواند، تلاش کنند.
این نخستین واکنش علنی و رسمی اسماعیل خان نسبت به وضعیت هرات از زمان اوج گرفتن نا آرامی در این ولایت است.
ولایت هرات در زمان حکومت اسماعیل خان از مناطق امن افغانستان بود و فعالیتهای تجارتی، صنعتی و بازسازی در این ولایت رشد قابل ملاحظه ای داشت.
دولت افغانستان چهار سال پیش در پی اوج گرفتن اختلافات برخی فرماندهان محلی با اسماعیل خان او را از مقام ولایت هرات برکنار کرد و به عنوان عضو کابینه به کابل فراخواند.
وزیر انرژی افغانستان با اشاره به ترکیب ارتش ملی این کشور گفت: "اگر دولت و جامعه جهانی مجاهدین را دست کم نمی گرفتند و سهم بیشتری به آنان می دادند، وضعیت امنیتی کشور بمراتب بهتر از امروز بود".
به عقیده والی سابق هرات، رشد مجدد طالبان، نتیجه ندادن سهم کافی به مجاهدین در ارتش افغانستان بوده است.
محمدعلی نجفی نماینده شورای ولایتی هرات که یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود با اشاره به افزایش دامنه نا امنی در هرات بر ضرورت اجرای حکم قصاص (اعدام) برای مجازات تبهکاران و حفظ امنیت جامعه تأکید کرد.
'سلاح در دست جنایتکاران'
آقای نجفی با انتقاد از نحوه خلع سلاح افراد غیرمسئول از سوی دولت گفت: "اگر من می دانستم که دولت سلاح ما را که با قربانی دادن بسیار از دست روسها به غنیمت گرفته بودیم از ما می گیرد، در حالی که گروههای جنایتکار و آدمربا صدها میل (قبضه) اسلحه در اختیار دارند، هرگز سلاح خود را تسلیم نمی دادم".

سخنرانان در مراسم سالگرد درگذشت میرویس صادق، وزیر پیشین هوانوردی افغانستان، در حالی از اوضاع امنیتی در هرات شکایت داشتند که چندی پیش به دنبال افزایش آدم رباییها در این شهر، پزشکان ، قاضیان و کسبه هرات در اعتراض به روند رو به رشد نا امنی در این شهر دست به اعتصاب زدند.
پس از اعتراضها و اعتصابهای گسترده، هیئت بلندپایه دولتی به ریاست وزیر داخله افغانستان از سوی حامد کرزی رئیس جمهور به هرات فرستاده شد تا اوضاع را بررسی کند و آرامش را به این شهر بازگرداند.
میرویس صادق وزیر هوانوردی دولت انتقالی افغانستان و پسر بزرگ اسماعیل خان وزیر انرژی و آب دولت افغانستان بود که در سال ۱۳۸۳ خورشیدی در درگیری با افراد ظاهر نایب زاده فرمانده فرقه (تیپ) هفده ارتش افغانستان در هرات کشته شد.
غیبت والی هرات در مراسم
مراسم گرامیداشت سالگرد درگذشت عضو سابق کابینه افغانستان و فرزند اسماعیل خان والی هرات، با حضور شمار زیادی از مردم و مقامات در هرات برگزار شد اما سید حسین انوری والی هرات در این مراسم شرکت نداشت.
آقای انوری اخیراً در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی خصوصی گفته است اگر مردم هرات بخواهند، حاضر است از مقام خود کناره گیری کند اما تأکید کرد که حاضر نیست در مقابل حرکتهای سیاسی از مقام خود کنار برود.

هیچ نظری موجود نیست: