۱۳۸۷ فروردین ۳, شنبه

آیا هدف سفر چنی آماده کردن منطقه برای حمله نظامی به رژیم تهران است؟

از بخش فارسی سایت وزارت خارجه اسرائیل

آیا هدف سفر کنونی معاون رئیس جمهوری آمریکا به چند کشور خاورمیانه آماده کرن این منطقه برای حمله نظامی به ایران به هدف نابود کردن تاسیسات اتمی آن کشور است؟
مقامات آمریکائی تاکید می کنند که چنین نیست. ولی چند روزنامه بریتانیائی و عربی چنین احتمالی را مطرح کردند.
دیک چینی معاون پرزیدنت بوش امشب (شنبه 22 مارس 2008 ) در ادامه دیدار کنونی خود از چند کشور منطقه وارد اسرائیل می شود و فردا سلسله دیدارهای خود را با اهود اولمرت نخست وزیر، اهود باراک وزیر دفاع و تسیپی لیونی وزیر امور خارجه آغاز خواهد کرد.
با آنکه مقامات آمریکائی قصد خود را برای حمله نظامی به ایران تکذیب کرده اند، ولی کارشناسان دست کم بر این نکته پای می فشارند که دیک چینی می خواهد بررسی کند که کشورهای عرب و غیرعرب خاورمیانه نسبت به چنین احتمالی چه دیدگاهی دارند. او همچنین از کشورهای عرب خواسته است در اجرای تحریمهای اقتصادی علیه حکومت ایران، با استناد به قطعنامه سوم شورای امنیت، کوشاتر باشند. امیرنشینهای عرب حوزه خلیج فارس یکی از پایگاههای مالی، اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران هستند که اگر با قطعنامه شورای امنیت همکاری کنند، فشار بیشتری بر حکومت ایران وارد خواهد آمد.
معاون رئیس جمهوری ایالات متحده که از عراق و افغانستان نیز دیدن کرد، پس از گفتگو با سران حکومت خودگردان فلسطینی در رام الله، از اسرائیل به ترکیه خواهد رفت. او یک دیدار طولانی از سلطان نشین عمان داشت و سپس به عربستان سعودی رفت و با ملک عبدالله به گفتگو نشست.
سیاست رسمی عربستان آن است که با حمله نظامی به هدف نابود کردن تاسیسات اتمی حکومت ایران مخالفت می ورزد و ترجیح می دهد که این مساله از راه فشارهای سیاسی حل شود. ولی معلوم نیست که در پشت پرده ، مقامات عربستان از چه موضعی جانبداری می کنند و تا چه حد مایلند رژیم ایران که از دیدگاه آنان یک حکومت فتنه گراست تغییر یابد.
سیاست عربستان همیشه آن بوده که از رویاروئی مستقیم با حکومت ایران خودداری ورزد و از این رو همیشه از سفرهای سران دولت تهران به آن کشور حسن استقبال کرده است.
با آنکه ایالات متحده تاکید می کند که قصد حمله نظامی به ایران را ندارد و سفر چینی به منطقه به هدف آماده ساختن زمینه چنین حمله ای نبوده، خبرنگاران یادآوری می کنند که او در سخنرانی ماه نوامبر 2007 در تکزاس گفته بود: «تصمیم پرزیدنت بوش که گزینه نظامی علیه اتم ایران را منتفی نمی داند، تصمیم درستی است». او عین این سخنان را 10 روز پیش از آن تاریخ هم بیان کرده بود.
پرزیدنت بوش در یک مصاحبه رادیو-تلویزیونی که روز پنجشنبه به مناسبت نوروز ایرانیان از رادیو و تلویزیون صدای آمریکا و رادیو فردا پخش شد، دوباره حکومت ایران را به تلاش برای رسیدن به بمب هسته ای متهم ساخت و از آن رژیم خواستار گردید به سیاست شفاف سازی روی آورد.
رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: حکومت ایران در پی بدست آوردن بمب اتمی است تا درصدد برآید برخی کشورهای خاورمیانه را نابود کند- که اشاره او به اسرائیل بود.
آنچه شایعات در مورد احتمال حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات اتمی ایران را گسترش داده، کناره گیری هفته پیش دریاسالار ویلیام فالون فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه بود که با حمله نظامی به ایران مخالفت می کرد- گرچه رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده تاکید می کند که هیچگونه ارتباطی بین کناره گیری دریاسالار فالون و دیدگاه او در مورد جنگ با حکومت ایران وجود نداشته است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته (جمعه) در اورشلیم قاطعانه با حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران مخالفت ورزید. لاوروف که در پایان دیدار یک روزه خود از اورشلیم، در کنار تسیپی لیونی وزیر خارجه اسرائیل به پرسش های خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد که چنین امری موجب بروز یک فاجعه خواهد شد. و این در حالی که وزیر خارجه اسرائیل و وزیر دفاع این کشور در روزهای اخیر تاکید کرده اند که هیچ گونه گزینه ای را نباید از نظر دور داشت.
یکی از هدفهای اصلی سفر وزیر خارجه روسیه به اسرائیل تشویق این کشور به شرکت در یک کنفرانس بین المللی در مسکو با حضور سوریه و فلسطینی ها برای پیشبرد مذاکرات صلح بود. ولی مقامات اسرائیلی این پیشنهاد را رد می کنند و می گویند خاورمیانه به ادامه گفتگوهای آشتی نیاز دارد و نه یک کنفرانس بین المللی دیگر. رهبران اسرائیلی در واکنش به پیامهای رهبران سوریه حاکی از آن که حاضرند برای مشخص ساختن آینده بلندیهای گولان با اسرائیل وارد مذاکرات صلح شوند، تاکید کردند که دولت دمشق باید به اقدامات اعتمادسازی دست بزند که گام نخستین آن برچیدن مراکز فرماندهی سازمانهای تروریستی عربی و فلسطینی در دمشق است.
همزمان، پرزیدنت نیکلا سرکوزی رئیس جمهوری فرانسه دوباره نسبت به نیات اتمی ایران به جمهوری اسلامی هشدار داد و آن رژیم را برای امنیت منطقه و صلح جهانی خطرناک خواند.
معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی به اسرائیل می آید که در دیدارهای خود از عراق و عربستان و عمان و افغانستان، از کشورهای عرب خواستار شد برای سد کردن زیاده خواهی های حکومت ایران یک جبهه متحد به وجود آورند.
ایالات متحده نیز در روزهای اخیر اعلام کرد که تلاش خود را برای اجرای دقیق تحریمهای گسترده علیه حکومت ایران دو چندان می کند.

هیچ نظری موجود نیست: