۱۳۸۶ اسفند ۲۶, یکشنبه

سربازان زمستان، از ویتنام تا عراق



در ایالت مریلند آمریکا، کنفرانسی 4 روزه برپاست که برگزار کنندگانش امیدوارند بتوانند با رساندن صدای خود به گوش مردم و سیاستمداران جنگ عراق را پایان دهند.
صدها نفر از سربازان آمریکایی که در جنگ عراق و افغانستان شرکت داشته اند در کنفرانس سربازان زمستان حاضرند و سخنرانان که از میان افسران و سربازان سابق یا فعلی ارتش آمریکا هستند، مشاهدات گاه تکان دهنده و تجربیات خود را از جنگ در عراق بیان می کنند.
این عده امیدوارند در آستانه فرارسیدن پنجمین سالگرد حمله آمریکا به عراق بتوانند دولت آمریکا را وادار به خروج از این کشور کنند.
سربازان زمستان نام یک کمیته تحقیقاتی از سربازان آمریکایی در جنگ ویتنام است که برای اولین بار علنا مشاهدات خود را از جنگ در ویتنام به مردم آمریکا اعلام کردند.
سربازان زمستان 37 سال پیش روندی را آغاز کردند که نهایتا با افزایش خشم ملی وبین المللی به خروج نیروهای آمریکا از ویتنام منجر شد.
امروز، در آستانه پنجمین سال حمله آمریکا به عراق، گروه دیگری از سربازان آمریکایی که تجربه عراق و افغانستان را با خود دارند به دنبال همین تاثیر گذاری اند و نام سربازان زمستان را برای کنفرانس خود انتخاب کرده اند.
کمیته تحقیقاتی سربازان زمستان در هتلی ارزان قیمت در دیترویت مشاهدات خود را در جنگ در اختیار رسانه های آمریکا گذاشت
در این کنفرانس که با حمایت گروهی به نام سربازان آمریکایی مخالف جنگ در عراق برگزار می شود، سخنگویان گاهی با بغض ، گاهی به تلخی و گاهی با دستپاچگی و ابهام مشاهدات خود را بیان می کنند.
جان ترنر سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا صحبت های خود را با کندن مدال های روی سینه اش و پرت کردن آنها روی زمین آغاز کرد و گفت از اینکه در عراق "ویرانی و نفرت" به بار آورده متاسف است.
لوییس مونتالوا کاپیتان پیشین ارتش آمریکا به بی بی سی گفت خود شاهد بوده که از شیوه موسوم به واتربوردینگ، یا القای حس خفگی علیه زندانیان استفاده می شده است.
آقای مونتالوا گفت " افسران آمریکایی در خاک خود حتی تصور به کار بردن چنین شیوه ای را علیه بازداشت شدگان نمی توانند بکنند."
اظهارات سربازان گاهی با عکس یا فیلم ویدئویی و یا تصاویر ضبط شده بر روی گوشی موبایل همراه بود.
یکی از سربازان آمریکایی گفت دوستانش با دیدن اجساد کنار جاده با آنها عکس یادگاری می انداختند.
لوییس مونتالوا، کاپیتان سابق ارتش آمریکا ادعا می کند خود شاهد شکنجه در عراق بوده است
جیسون هرد، سرباز دیگر آمریکایی ادعا کرد یگان او بی هیچ ملاحظه ای به سوی ساختمانی که از حضور غیرنظامیان در آن آگاه بوده تیراندازی کرده است.
بیرون از محل برگزاری کنفرانس نیز خالی از غوغا نبود.
عده ای زن و مرد، پیر و جوان با پلاکاردهایی که به دست گرفته بودند به برگزاری کنفرانس اعتراض می کردند.
این عده معتقدند برگزاری این کنفرانس کاری غیر وطن پرستانه و تضعیف سربازان آمریکایی است.
منتقدان به برگزاری این کنفرانس می گویند آنها که در جمع شهادت می دهند باید حرف های خود را با ذکر جزییات، نام افراد، زمان و محل وقایع مستند کنند.
با این همه کمیته برگزار کننده می گوید تلاش کرده از میان گزارش هایی که دریافت کرده، آنها را برگزیند که قابل اثبات بوده اند.
سلنا کوپا از نیروهای ارتش آمریکا در عراق می گوید شرکت در این جنگ "خدمت به مردم آمریکا نیست".
خانم کوپا می گوید: "حاضرم باز هم بارها و بارها برای دفاع از کشورم، خدمت کنم، اما اشغال عراق، دفاع از آمریکا نیست و در قالب سوگندی که من یاد کردم جا نمی گیرد."
یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به این کنفرانس گفته هنوز اتهاماتی را که نسبت به عملکرد ارتش آمریکا در این کنفرانس مطرح شده ندیده اما در صورت واقعیت آنها، چنین حوادثی نمونه خوبی از عملکرد واقعی ارتش این کشور نیست و تنها مواردی معدود است.
با این همه یکی از حاضران در جلسه می گوید با شنیدن آنچه که در عراق و افغانستان بر سربازان و مردم می گذرد، حمایت از جنگ تردید برانگیز می شود.
امروز، یکشنبه آخرین روز کنفرانس سرباز های زمستان در عراق و افغانستان برگزار خواهد شد.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: