۱۳۸۶ اسفند ۲۶, یکشنبه

سکولاریسم در ترکیه دموکراسی را تهدید می کند

سکولاریسم در ترکیه دموکراسی را تهدید می کند
سکولارها مستبد در ترکیه به رای مردم و دموکراسی احترامی قائل نیستند و می خواهند با انحلال حزب مردمی عدالت و توسعه در برابر روند دموکراسی سد ایجاد نمایند.
سکولاریسم در کشورهای عربی و اسلامی مثل مصر و فلسطین و ترکیه نشان داده است که هرگز به رای مردم اهمیتی قائل نیست و با تهدید و فشار و ارعاب و کشتار و با حمایت غرب و امریکا بر مردم حکومت می کنند.
سکولاریسم امروز در ترکیه تبدیل به تهدیدی جدی برای دموکراسی و رای مردم شده است.

اردوغان، تلاش سکولارها برای بستن حزبش را محکوم کرد
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه می گوید تلاش دادستان کل ترکیه برای تعطیل حزب سیاسی او مغایر با خواست ملت ترکیه است.
آقای اردوغان، اتهام دادستان کل ترکیه مبنی بر این که حزب حاکم عدالت و توسعه تهدیدی برای نظام سکولار ترکیه است را رد کرد و گفت هیچکس نمی تواند این حزب را کانون فعالیت های ضد سکولار معرفی کند.
آقای اردوغان گفت دولت از مسیری که طی می کند منحرف نخواهد شد.
روز گذشته، عبدالرحمن یالچین قایا، دادستان کل ترکیه با تسلیم شکوائیه ای به دادگاه قانون اساسی این کشور خواهان انحلال حزب حاکم عدالت و توسعه و محرومیت رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه از فعالیت سیاسی شده بود.
دادستان کل ترکیه در این شکوائیه حزب عدالت و توسعه را متهم کرده بود که اصل جدایی دین از سیاست را که از ارکان قانون اساسی ترکیه به شمار می رود به خطر انداخته و از این رو، خواهان انحلال این حزب و محروم شدن هفتاد و یک نفر از فعالیت سیاسی شده بود.
در صدر فهرست این هفتاد و یک نفر، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، عبدالله گل، رئیس جمهور و بلند آرنج، رئیس پیشین مجلس ترکیه جای دارند.


سکولارها خواهان از بین بردن اقدار ملی و مذهبی مردم هستند و حتی تحمل یک روسری بر سر زنان را ندارند

تلاش حقوقی برای انحلال حزب عدالت و توسعه پس از آن صورت گرفت که این حزب با به تصویب رساندن قانونی در مجلس، قانون اساسی ترکیه را به نحوی تغییر داد که ممنوعیت تحصیل دختران محجبه در دانشگاهها لغو شود، این اصلاحیه به امضای رئیس جمهور نیز رسید و جنبه اجرائی به خود گرفت.
لغو ممنوعیت حجاب که با استقبال اکثریت توده های مردم مواجه گردید اما خشم بخش هایی از جامعه ترکیه (سکولارهای در اقلیت) را برانگیخت که آن را مغایر با ارکان نظام سیاسی کشورشان و میراث مصطفی کمال پاشا (آتاتورک)، بنیانگذار ترکیه نوین دانستند.

هیچ نظری موجود نیست: