۱۳۸۶ اسفند ۲۷, دوشنبه

انتقاد آمریکا از روند «سختگیرانه» انتخابات ایران


ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه انتخابات مجلس هشتم جمهوری اسلامی را غیر آزاد و غیر منصفانه دانست و از روند سختگیرانه برگزاری آن انتقاد کرد.
تام کیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «این ( انتخابات) بسیار سختگیرانه برگزار شد و در آن به مردم ایران اجازه داده نشد تا آزادانه و منصفانه فرصت ابراز نظر داشته باشند و به طوذ مشخص این امکان به کسانی داده نشد که قصد شرکت در رقابت را داشته باشند.»
وی افزود: «اتحادیه اروپا نیز بیانیه ای در این زمینه صادر کرد و انتخابات ایران را آزاد و منصفانه ندانست و ما نیز پیشاپیش گفته بودیم که انتخابات آزاد نبوده است.»
روز دوشنبه جناح موسوم به اصولگرا که از سیاست های تندروانه در جمهوری اسلامی حمایت می کند اعلام کرد که در انتخابات دور اول مجلس هشتم به پیروزی قاطعی دست یافته اند.
به گفته سخنگويان اين جناح، نامزدهای آنها توانسته اند که ۷۴ درصد از کرسی های مجلس ۲۹۰ نفره شورای اسلامی را بدست آورند.
نحوه برگزاری این انتخابات با انتقادات گسترده داخلی و خارجی روبرو شده و نتایج آن را با توجه به رد صلاحیت های گسترده نامزدهای مستقل و اصلاح طلب از پیش تعیین شده دانسته اند.
اصلاح طلبان گفته اند که دو سوم از کرسی های مجلس از پیش در اختیار محافظه کاران قرار گرفته بود و آنها تنها برای یک سوم باقی مانده امکان رقابت داشته اند.
«جمهوری اسلامی با اعمال یک سیستم کنترل شده، از انتخابات برای مخفی کردن فقدان دمکراسی در ایران استفاده می کند.»
شیرین عبادی
انتقادهای بین المللی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در باره انتخابات ایران با اوکنش جمهوری اسلامی روبرود شده و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اتهام «غیر آزاد» و «غیر منصفانه» بودن انتخابات را رد کرد.
محمد علی حسينی، روز دوشنبه گفت که « بيانيه رياست دوره ای اتحاديه اروپا درباره انتخابات دمکراتيک، مشارکت گسترده و شور انگيز مردم و طيف های مختلف سياسی در هشتمين دوره انتخابات مجلس، عجولانه و با اغراض سياسی، فرصت طلبانه و غير قابل قبول است.»
اتحاديه اروپا روز يکشنبه و دو روز پس از انتخابات مجلس در ايران اعلام کرد که نحوه برگزاری اين انتخابات آزاد و منصفانه نبوده و رای گيری را دور از استانداردهای بين المللی دانست.
در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: « استانداردهای معمول بين المللی از اين جهت نقض شده است که ايرانيان نمی توانند کانديداهايی از جناح های مختلف سياسی را انتخاب کنند.»
«انتخابات برای مخفی کردن فقدان دمکراسی»
در همین حال، شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل با انتقاد از انتخابات مجلس هشتم گفت: «جمهوری اسلامی با اعمال یک سیستم کنترل شده، از انتخابات برای مخفی کردن فقدان دمکراسی در ایران استفاده می کند.»
وی گفت که در انتخابات روز جمعه رای نداده است و افزود: «چرا باید رای داد در حالی که انتخابات آزاد نبود و من هیچیک از نامزدها را نمی شناسم؟»
خانم عبادی به خبرگزاری رویترز گفت: «گام اول دمکراسی برای مردم این است که قادر باشند به هر کسی خواستند رای دهند.»
وی افزود: «اما مردم آزادی انتخاب نداشته و تنها می توانستند به کسانی رای دهند که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده بودند. چنین انتخاباتی نمی تواند در چارچوب انتخابات آزاد تعریف شود.»
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: