۱۳۸۶ اسفند ۲۷, دوشنبه

اهدائی دموکراسی به عراق:هشدار صلیب سرخ درباره وضعیت مردم عراق



اهدائی دموکراسی به عراق:هشدار صلیب سرخ درباره وضعیت مردم عراق

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی کمیته بین المللی صلیب سرخ در گزارشی جدید هشدار داده است که میلیون ها نفر در عراق هنوز به آب آشامیدنی تصفیه شده و امکانات پزشکی - درمانی کافی دسترسی ندارند.
این کمیته وضعیت مردم عراق را یکی از وخیم ترین موارد در دنیا اعلام کرده است.
پنج سال پیش نیروهای ائتلاف به فرماندهی آمریکا به عراق حمله و حکومت صدام حسین، رهبر سابق این کشور، را سرنگون کردند.
صلیب سرخ می گوید علیرغم بهبود نسبی اوضاع امنیتی در برخی از مناطق عراق، میلیون ها تن در این کشور همچنان به حال خود رها شده اند.
در گزارش صلیب سرخ آمده که برخی از خانواده های عراقی دست کم یک سوم درآمد متوسط خود که حدود ۱۵۰ دلار تخمین زده شده را صرف خرید آب آشامیدنی می کنند.
کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داده است که تنها توجه بسیار بیشتر به نیازمندی های مردم عراق می تواند از وخیم تر شدن بحران کنونی جلوگیری کند.
صلیب سرخ می گوید که امکانات بهداشتی - درمانی کنونی عراق در بدترین وضع خود قرار دارد و تنها خانواده های مرفه توانایی پرداخت بهای خدمات درمانی رو به افزایش را دارند.
صلیب سرخ می گوید کمبود آب آشامیدنی سالم را یکی از مشکلات مهم مردم عراق می داند
در گزارش این کمیته آمده که بیمارستان ها در عراق با کمبود پرسنل با تجربه و دارو مواجهند و به درستی از آن ها نگهداری نمی شود.
به گفته صلیب سرخ، بیمارستان های دولتی در عراق دست کم به ۸۰ هزار تخت نیاز دارند، اما در حال حاضر در این بیمارستان ها حدود ۳۰ هزار تخت موجود است.
به گفته صلیب سرخ، سال ها تحریم بین المللی عراق و درگیر بودن این کشور در جنگ طی دهه های گذشته، بر وخامت مشکلات بهداشتی - درمانی کنونی افزوده است.
آن طور که کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید، هزاران عراقی از زمان حمله نظامی آمریکا به این کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی ناپدید شده اند و بسیاری از اجسادی که هم اکنون پیدا می شوند غیر قابل تشخیص هویت هستند.
میزان خشونت ها در عراق نسبت به ماه ژوئن گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.
اما صلیب سرخ می گوید بهبود اوضاع امنیتی در عراق نباید موجب انحراف توجه جامعه بین المللی از اوضاع نابسامان مردم عراق شود.
این سازمان می گوید ده ها هزار عراقی که بیشتر آن ها مرد هستند، در زندان های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا محبوسند.
به گزارش صلیب سرخ، دست کم ۲۰ هزار تن در زندانی در حوالی بصره نگهداری می شوند.
عراق به بزرگ ترین مرکز فعالیت های صلیب سرخ تبدیل شده است.
این سازمان حدود ۶۰۰ کارمند در عراق دارد و بودجه سالانه آن در عراق حدود ۱۰۶ میلیون دلار است.

هیچ نظری موجود نیست: