۱۳۸۶ اسفند ۲۹, چهارشنبه

'تلفات غیرنظامیان' در عملیات نیروهای ائتلاف



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی مقامات دولتی و شاهدان عینی در افغانستان می گویند شش غیرنظامی در جریان یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در جنوب شرق این کشور کشته شده اند.
مقامات محلی در ولایت خوست می گویند دو کودک و یک زن در میان کشته شدگان این حمله بوده اند که در ولسوالی نادرشاه کوت این ولایت صورت گرفت.
نیروهای ائتلاف وقوع این حمله را تایید کرده اما گفته اند که در اثر آن، تنها یک زن و یک پسربچه افغان همراه با "چندین شورشی" به قتل رسیده اند.
کشتار غیرنظامیان در عملیات نیروهای خارجی در افغانستان انتقادهای زیادی را متوجه این نیروها ساخته و حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان، بارها از وقوع این حوادث با خشم یاد کرده است.
هفته گذشته، عملیات هوایی نیروهای بریتانیایی در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان، منجر به کشته شدن چهار غیرنظامی افغان شد.
'خانه های مسکونی'
حمله نیروهای ائتلاف در ولایت خوست، تازه ترین مورد از عملیات نظامی است که تلفات غیرنظامی به بار آورده است.
نیروهای ائتلاف می گویند هدف آنان از حمله به خانه ای در روستای مقبل در ولسوالی نادرشاه کوت افرادی بوده اند که در تهیه بمب و حمله به نیروهای خارجی دست داشته اند.
به گفته نیروهای ائتلاف، در این عملیات "چندین شورشی مسلح" کشته شدند ولی این نیروها تنها کشته شدن دو غیرنظامی را در این حمله می پذیرند.
نیروهای ائتلاف می گویند در این عملیات "چندین شورشی مسلح" کشته شده اندمقامات محلی در خوست می گویند، نیروهای ائتلاف در این حمله دو خانه مسکونی را هدف حمله قرار داده و در نتیجه آن، شش غیرنظامی افغان به شمول یک زن و دو کودک کشته شدند.
شاهدان عینی می گویند، نیروهای ائتلاف همچنین دو "غیرنظامی" را در این محل بازداشت کرده اند.
ارسلا جمال، والی خوست این حادثه را محکوم و از نیروهای خارجی انتقاد کرده است که "به تعهدات خود مبنی بر هماهنگی با نیروهای افغان عمل نمی کنند."
آقای جمال تاکید کرد که این گونه عملیات باید از سوی نیروهای افغان راه اندازی شود تا خطر وارد آمدن تلفات به غیرنظامیان کاهش یابد.
نیروهای خارجی در افغانستان در زمینه تلفات غیرنظامیان در عملیات نظامی تحت فشارهای جهانی قرار داشته اند.
سال گذشته دبیرکل پیمان ناتوگفت که نیروهای تحت اداره این پیمان از تمامی امکانات برای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان استفاده می کنند.
همزمان، نیروهای ناتو افراد طالبان را متهم کرده اند که غیرنظامیان را به عنوان "سپر انسانی" به کار می گیرند.
یک سازمان غیردولتی در بریتانیا اعلام کرد که سال گذشته، هزار و دوصد نفر از غیرنظامیان در افغانستان، در اثر تیراندازی نیروهای افغان و خارجی کشته شده اند.
ائتلاف تحت فرمان آمریکا، حدود هفت هزار سرباز در افغانستان دارد که هدف از آن مبارزه با افراد مربوط به القاعده و طالبان است و در تشکیل جدا از پیمان ناتو فعالیت می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: