۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

18 درصد دختران و 35 درصد پسرهای ايرانی قليان می كشند

دبيرکل اتحاديه جهاني مبارزه با بيماري هاي ريوي گفت: شيوه سنتي نگاه به قليان و عرضه آن در مراکز تفريحي در کشور موجب شده است 18 درصد از دختران و 35 درصد از پسران جوان ما قليان بکشند .
دکتر محمدرضا مسجدي افزود : در شرايطي که جمهوري اسلامي ايران جزو کشورهاي پيشگام در پيوستن به معاهده بين المللي کنترل دخانيات و در داشتن قانون جامع کنترل دخانيات جزو 5 کشور دنيا هستيم ، مبارزه با عواملي که موجب گرايش جوانان ما به سيگار و قليان مي شود وظيفه ملي محسوب مي شود .
وي با بيان اينکه کمپاني هاي بزرگ توليد سيگار که عمدتا آمريکايي هستند بدنبال کاهش مصرف سيگار در کشورهاي غربي ، بر جوانان کشورهاي درحال توسعه از جمله ايران که از کشورهاي با جمعيت جوان است تمرکز کرده اند تا محصولات خود را به فروش برسانند تاکيد کرد : اين در حالي است که مصرف قليان از سيگار نيز در بين جوانان ما بالاتر است به طوري که آمار مصرف سيگار در جوانان کشور ، 3/5 درصد در دختران و 15 درصد در پسرها است .
رئيس مرکز تحقيقات سل و بيماريهاي ريوي با بيان اينکه امروزه آمار بيماريهاي قلبي و سکته هاي قلبي و مغزي به ويژه در بين جوانان رو به فزوني است تاکيد کرد : در بين عوامل مستعد کننده اين بيماريها سيگار و قليان که مواد خطرناک موجود در هر پک آن معادل 70 نخ سيگار است ، بيش از سايرين قابل کنترل و پيشگيري است .
دکتر مسجدي در باره عوارض دود قليان گفت : اين اعتقاد که چون دود قليان از آب مي گذرد تصفيه مي شود کاملا اشتباه است زيرا دود قليان سنگين تر ، رسوبش بيشتر و عوارضش نيز بيشتر است ضمن اينکه توتونهاي موجود قليان به علت اسانسهاي غير مجاز اغلب سرطان زا نيز به حساب مي آيند .
وي به قهوه خانه داران و مديران رستورانهاي سنتي پيشنهاد کرد با عرضه انواع چاي مانند چاي دارچين ، گل گاو زبان و چاي زنجبيل و انواع شيريني ها و مرباها و تنقلات تهيه شده از خرما و خوراکي هاي نشاط آور از زعفران مثل بستني ، شربت و چاي زعفراني ، هم سود آوري مناسب داشته باشند و هم فرهنگ سلامتي را ترويج کنند .
دکتر مسجدي افزود : حمايت از قهوه داران به منظور گسترش صنعت گردشگري در ايران ضروري است اما اين را هم بايد بپذيريم که قهوه خانه مساوي قليان نيست.

هیچ نظری موجود نیست: