۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

کشته شدن ۴۳ نظامی شيعه طرفدار مقتدا صدر در بغداد




ارتش آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد که بر اثر درگيری در بغداد طی روزهای جمعه و شنبه، ۴۳ نظامی شيعه طرفدار مقتدا صدر، روحانی تندرو، کشته شده اند.
يک فرمانده نظامی آمريکا گفت که در روزهای جمعه و شنبه، ۴۳ نفر «تروريست» و «تبهکار جنگجو»، طی درگيری ها کشته شده اند.
اين فرمانده همچنين اعلام کرد که ارتش عراق در بصره، در روز شنبه ۲۲ نفر از جنگجويان طرفدار مقتدا صدر را کشته است.
ارتش آمریکا روز یکشنبه تایید کرد که یگان های ویژه اش در شهر بصره به کمک نیروهای عراقی آمده اند تا در نبرد علیه نیروهای مقتدا صدر، بتوانند کنترل کامل منطقه را به دست بگیرند.
این در حالی است که شمار نیروهای عراقی در بصره، سی هزار نفر است و فرماندهی آنها را ژنرال موهان الفوریجی، قائم مقام ارتش و ژنرال عبدول جلیل خلاف،رئیس کل پلیس به عهده دارند که هر دو در ماه ژوئن برای مبارزه جدی تر با شورشیان به این مقام رسیدند.
در عين حال يکی از فرماندهان نظامی سپاه طرفدار صدر، گفته است که جنگنده ها و هلی کوپترهای ارتش عراق و آمريکا، شنبه شب، ساختمان های مسکونی در شهرک صدر، در شرق بغداد را بمباران کرده اند.
فاتح الشيخ، گفت: «ظاهرا نوری المالکی- نخست وزير عراق- دچار حمله هيستريک شده است.»
در حالی که مقتدی صدر، رهبر سپاه مهدی، گفته است که هدف نهايی نيروهای تحت امر او «آزادی عراق» است، مقامات عراقی برای مهار درگيری با شبه نظاميان شيعه مقرارت منع آمد و شد را در بغداد به مدت نا محدودی تمديد کردند.
فرماندهی ارتش عراق روز شنبه اعلام کرد مقررات محدوديت آمد و شد شبانه که از پنجشنبه شب در بغداد برقرار شده است و قرار بود تا روز يکشنبه ادامه يابد، به طور نامحدود تمديد شده است.در همين حال، مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه عراق، روز شنبه در مصاحبه با شبکه تلويزيونی الجزيره گفت: «تاثيرحضور نيروهای آمريکايی در عراق از حکومت صدام حسين و حزب بعث منفی تر است.»
مقتدی صدر شبه نظاميان و هواداران خود را به مقاومت فرا خواند و گفت هدف نهايی سپاه مهدی، «آزادی عراق از دست اشغالگران است.»
مقتدی صدر گفته است که وی اخيرا به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته که با اهداف «سياسی و نظامی» دولت ايران در عراق موافق نيست.
این روحانی شیعه از هواداران خود خواسته است تا سلاح های خود را تحويل دولت نداده و تسليم نشوند.
حسن زرگانی، از مقام های دفتر مقتدی صدر، به خبرگزاری رويترز گفت:« مقتدی صدر به پيروان خود گفته است نيروهای سپاه مهدی اسلحه خود را زمانی تحويل خواهند داد که دولت عراق بتواند به اشغال کشور توسط آمريکا پايان دهد».
در همين حال نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز شنبه با تشديد حملات خود عليه شبه نظاميان شيعه گفت: «طرفداران مقتدی صدر از القاعده بدترند.»
به گزارش خبرگزاری ها از زمان آغاز درگيری های نيروهای دولتی با شبه نظاميان شيعه طرفدار مقتدی صدر در بصره از روز سه شنبه تاکنون بيش از ۱۸۰ نفر در اين شهر کشته و ۳۵۰ نفر مجروح شده اند.
کشف یک گور دسته جمعی
از سوی دیگر اعلام شد که نيروهای آمريکايی و عراقی در محلی در ۹۰ کيلومتری شمال بغداد، يک گور دسته جمعی با ۱۴ جسد در وضعيتی بسیار بد پيدا کردند.
اين اجساد که روز شنبه در محل اصلی برخورد نيروهای آمريکايی با نيروهای القاعده در استان دياله پيدا شده اند، ظاهرا بين دو تا شش ماه پيش دفن شده اند.
بر روی بدن برخی از اين افراد، آثار شکنجه ديده می شود.
اين اجساد در جايی پيدا شده اند که هفته پيش در نزديکی اش يک گور بزرگ ديگر با ۳۷ جسد پيدا شد.

هیچ نظری موجود نیست: