۱۳۸۷ فروردین ۱۲, دوشنبه

سوغاتی متکی از نشست سران کشورهای عربی در دمشق

لیلا جدیدی
آقای متکی، نماینده جمهوری اسلامی، از نشست سران کشورهای عربی به هیچوجه دست خالی بازنگشت. سوغات او شوک مرگزای واگذاری "سه جزیره" به امارات متحده عربی بود تا به تب دست کشیدن از دخالت در لبنان و فلسطین راضی گردد. دستگاه سیاست خارجی ملاها سعی کرد وانمود کند پیام تهدید و فشار را نفهمیده است و سخنگوی آن این امر را "دخالت در امور داخلی ایران" توصیف کرده و آن را "سوال انگیز" خواند.
کنفرانس دو روزه ( 29 و 30 مارس) سران عرب که در دمشق برگزار شد از پیش نه تنها شانس گشودن گره ای از بحرانهای کشورهای عربی را نداشت بلکه، به تشنج و بحرانهای تازه ای نیز دامن زد.
حضور نماینده جمهوری اسلامی، محل این کنفرانس در سوریه و تحریم لبنان، از مهمترین عواملی بودند که بسیاری از کشورهای مهم عربی از جمله عربستان سعودی، مصر و اردن در آن شرکت نکردند و برخی نیز نمایندگان رده پایین خود را به آن فرستادند.
حسنی مبارک در این باره گفت: "بحران لبنان و بحران غزه هر دو از یک چشمه آب می خورد، از ایران".
اگر چه متکی در دیدارهای خصوصی و کناری، زیر گوش رهبران کشورهای شرکت کننده وعده "تبادلات اقتصادی" زمزمه کرد اما همگی آنها و حتی سوریه، متحد نزدیک جمهوری اسلامی نیز بیانیه ای که شامل طرح مساله سه جزیره و به نفع امارات متحده عربی بود و آشکارا ویژگی فشار بر رژیم را بازتاب می داد، امضا کردند.

هیچ نظری موجود نیست: