۱۳۸۷ فروردین ۱۲, دوشنبه

جمع بندی "بزرگترین پیروزی سده اخیر" توسط رییس سیا

منصور امان
یک هفته پس از آنکه رژیم مُلاها به گونه رسمی پاسُخ منفی خود به درخواست شورای امنیت سازمان ملل را اعلام و تاکید نمود که با وجود تحریمهای جدید بین المللی به فعالیتهای اتُمی خود ادامه خواهد داد، رییس سازمان سیا از تلاش جمهوری اسلامی در جهت دستیابی به جنگ افزار اتُمی خبر داد.
آقای مایکل هایدن، بُلندپایه ترین مقام اطلاعاتی آمریکا، با استناد به رویکرد تنش برانگیز جمهوری اسلامی در برابر تلاشهای جهانی برای حل بُحران هسته ای استدلال کرد: "اگر آنها درصدد حفظ امکان ساخت سلاح اتُمی نبودند چرا باید حاضر به پرداخت هزینه مُجازاتهای بین المللی باشند؟"
شورای امنیت سازمان ملل در نیمه اسفند سال گُذشته ضمن اعمال تحریمهای جدید علیه رژیم مُلاها، سه ماه به آن فُرصت داد تا دست از غنی سازی اورانیوم بردارد. جمهوری اسلامی با رد این درخواست که برای سومین بار در قالب یک قطعنامه مُتعهد کُننده بین المللی فورمولیزه شده بود، به گونه بی پرده زیر تصمیم خود مبنی بر ادامه سیاست داغ کردن تنور بُحران خط تاکید کشید.
گُفته های صریح آقای هایدن در باره ماهیت نظامی برنامه هسته ای مُلاها و تاکید او بر پرهیز از "ساده کردن" گُزارش مُنتشر شُده از سوی آژانسهای اطلاعاتی آمریکا، تکلیف "بُزُرگترین پیروزی سده اخیر" آقای احمدی نژاد، گُماشته ولی فقیه بر مسند ریاست جمهوری را روشن کرده است. رهبران رژیم مُلاها، گُزارش مزبور را سند تایید فعالیتهای هسته ای خود و چراغ سبز به تداوُم آن مُعرفی کرده بودند.
به نظر می رسد همین ارزیابی گُمراه کُننده، پایه رویکردهای اخیر "نظام" در برخورد به قطعنامه شورای امنیت و مساله مُذاکره با اتحادیه اروپایی قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: