۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

مخالفان در زیمبابوه مدعی پیروزی در انتخابات شدند



در حالی که شمارش آرای انتخابات روز شنبه رياست جمهوری در زيمبابوه، همچنان ادامه دارد، حزب مخالف رابرت موگابه، رياست جمهوری اين کشور، مدعی پيروزی شده است.
تندايی بيتی، دبير کل «جنبش تغيير برای دمکراسی» که حزب اصلی مخالف رابرت موگابه است، اعلام کرد که در انتخابات پيروز شده است ولی دولت را متهم کرد که «امکان دارد اين پيروزی را از آنها بدزدد.»
مورگان تسوانگيرای، رهبر «جنبش تغيير برای دمکراسی» و سرشناس ترين مخالف رابرت موگابه در انتخابات ریاست جمهوری است.
به گفته اين حزب، سيمبا ماکونی، وزير سابق اقتصاد زيمبابوه و از مخالفان کنونی موگابه نيز که به عنوان کانديدای مستقل در اين انتخابات شرکت کرده، تعداد قابل توجهی از آرا را بدست آورده است.
رابرت موگابه ۸۴ ساله سعی می کند تا برای ششمين بار به عنوان رياست جمهوری زيمبابوه انتخاب شود.
آقای موگابه در ۲۸ سال گذشته، رييس جمهوری زيمبابوه بوده است و اعلام کرده که «بخت خوبی برای برنده شدن دارد.»
پنج ميليون و ۹۰۰ هزار نفر از شهروندان زيمبابوه برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند.
روز شنبه همچنین انتخابات مجلس نمايندگان، سنا و شوراهای محلی نيز همزمان با انتخابات رياست جمهوری برگزار شد. گزارش شده که انتخابات زیمبابوه در اکثر نقاط کشور با آرامش برگزار شده است.

به گزارش رویترز، ناظرانی که از سوی «پارلمان پان آفريقا» به زيمبابوه اعزام شده اند، اعلام کردند که تخلفاتی در روند انتخابات مشاهده شده و بيش از هشت هزار نفر از کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده بودند، وجود خارجی ندارند.
تندايی بيتی همچنين در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: «ما تمامی سعی خود را می کنيم تا از آرای خود مراقبت کنيم و اعتمادی به کميسيون انتخاباتی زيمبابوه نداريم چرا که مستقل از دولت زيمبابوه نيست. ما در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ اشتباه کرديم و پيروزی خود را اعلام نکرديم.»
دولت زيمبابوه پيشتر به «جنبش تغيير دمکراسی» هشدار داده بود که از اعلام زودهنگام خبر پيروزی در انتخابات اجتناب کند. مقامات زيمبابوه چنين عملی را برابر با «کودتا» دانسته اند.
تورم ۱۰۰ هزار در صدی
اقتصاد زيمبابوه در سال های اخير به شدت با رکورد روبرو بوده و نرخ تورم در این کشور از مرز ۱۰۰ هزار درصد گذشته است.
در سال های اخیر پول زيمبابوه ارزش خود را از دست داده است و راند آفريقای جنوبی و دلار آمريکايی ، در شهرهای این کشور با چند کيسه دلار زيمبابوه مبادله می شود.
رابرت موگابه از سال ۲۰۰۰ تصميم گرفت که زمين هايی را که در اختيار کشاورزان و مالکان سفيد پوست است، توقيف و آن را در اختيار کشاورزان بدون زمين سياه پوست قرار دهد.
اين امر موجب شده که به دليل فقدان امکانات و عدم تجربه کشاورزان سياه پوست، توليد محصولات کشاورزی زيمبابوه به شدت کاهش پيدا کند.
مغازه ها در اکثر نقاط کشور خالی هستند و جنسی برای عرضه ندارند و کشور با کمبود شدید سوخت و مایحتاج اولیه روبرو است.
تمامی کانديداها به جز موگابه در تبليغات انتخاباتی خود متعهد شدند که تورم را مهار کنند و وضعيت اقتصادی را بهبود بخشند. رابرت موگابه قول داده که شرکت ها و بانک های خارجی را نيز تحت اختيار سياه پوستان قرار می دهد.
رابرت موگابه در سال های گذشته از سوی نهادهای بین المللی متهم به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان سیاسی خود شده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ریدم تو دهن شما کثافت های اشغال و سردستتون ریگی حروم زاده