۱۳۸۷ فروردین ۱۱, یکشنبه

شورای نگهبان انتخابات تهران را تاييد کرد




شورای نگهبان روز یکشنبه در حالی انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران را تاييد کرد که محمد خاتمی و مهدی کروبی در نامه ای به شورای نگهبان خواستار بازشماری آرای این حوزه انتخابیه شده بودند.
عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که اين شورا صحت انتخابات در «حوزه تهران بزرگ» و ۳۵ حوزه انتخابيه ديگر را تاييد کرده است. با تایید اين حوزه های انتخابیه، شورای نگهبان تا کنون صحت انتخابات در ۱۳۶ حوزه از ۲۰۷ حوزه رای گيری کل کشور را تایید کرده است.
۲۹ اسفند ماه گذشته، مهدی کروبی، رييس مجلس ششم و دبیر کل حزب اعتماد ملی همراه با محمد خاتمی، رييس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی در نامه ای مشترک به شورای نگهبان قانون اساسی، خواستار باز شماری آرای انتخابات مجلس در تهران شده بودند.
با پايان شمارش آرای انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی در روز يکشنبه ۲۶ اسفند ماه مشخص شد که در مجموع اصولگرايان ۱۶۶ کرسی، اصلاح طلبان ۳۲ کرسی و نمايندگان مستقل نيز ۲۵ کرسی مجلس به دست آوردند.از ۳۰ کرسی حوزه تهران بزرگ، شامل تهران، شهر ری، شميرانات و اسلام شهر، سرنوشت ۱۹ کرسی مشخص شد که تمام این کرسی ها به اصولگرايان رسيد و انتخاب ۱۱ نماينده ديگر هم به دور دوم کشيده شد.
با اعلام نتايج انتخابات در تهران، اصلاح طلبان اعلام کردند که «به شدت نسبت به روند شمارش، جمع بندی و اعلام نتايج» آراء انتخابات مجلس هشتم در این حوزه، «مشکوک» هستند.
در نتیجه این اعتراض ها بود که محمد خاتمی و مهدی کروبی در نامه ای به شورای نگهبان از نگرانی هايی خود در مورد نتايج انتخابات در «حوزه تهران بزرگ» سخن گفتند و درخواست کردند که « آرای تهران و اگر ميسر نباشد صندوق هايی از ميان صندوق ها به طور تصادفی انتخاب و با حضور نمايندگان - يا نماينده مورد قبول نماينده شرکت کننده در انتخابات - مورد بازشماری قرار گيرد.»
در ادامه این نامه آمده بود: «در مورد نتايج انتخابات در تهران نگرانی هايی وجود دارد که اگر رفع نشود مطمئنا به زيان نظام و جامعه خواهد بود. صرف نظر از تنگناهايی که برای نمايندگان نامزدان برای حضور در صندوق ها وجودداشت، آنچه از گزارش های متعدد چه از سوی معدود نمايندگان حاضر در رای گيری و شمارش آرا و چه از منابع موثق ديگر{نشان می دهد که} نتايج اعلام شده تناسبی با آرا ريخته شده در صندوق ها ندارد.»
شورای نگهبان قانون اساسی، متولی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ايران، روز ششم ارديبهشت ماه را روز برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هشتم اعلام کرده است.
در دور دوم اصولگرايان که با نامزدهای زيادی در انتخابات شرکت کرده اند ۶۷ نامزد خواهند داشت، در حالی که سهم اصلاح طلبان ۳۶ کانديدا و مستقل ها نيز ۳۱ نامزد است.
وزارت کشور و شورای نگهبان جمهوری اسلامی، در زمستان گذشته صلاحيت حدود دو هزار و ۲۰۰ کانديدای انتخبات مجلس هشتم را رد کردند.
اصلاح طلبان اعلام کرده اند که بيشترین نامزدهای رد صلاحیت شده متعلق به آنان بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: