۱۳۸۶ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

تأیید صلاحیت 280 تن دیگر از ردصلاحیت شدگان



سخنگوی شورای نگهبان ایران اعلام کرد که صلاحیت ‪ ۲۸۰‬نفر دیگر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید شده است.
هیئتهای اجرائی و نظارت بر انتخابات پیشتر صلاحیت این داوطلبان را رد کرده بودند اما شورای نگهبان که مرجع نهائی تصمیم گیری در مورد این صلاحیتهاست در پی اعتراضهایی که صورت گرفته و همچنین رایزنیها و مذاکرات برخی مقامات صاحب نفوذ، رأی به تأیید صلاحیت آنان داده است.
سخنگوی شورای نگهبان گفته که تأیید صلاحیت شدگان از همه جریانهای سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین افراد مستقل هستند و طی روزهای آینده نیز اسامی تعداد دیگری از داوطلبان که در بررسی صلاحیتشان تجدیدنظر شده اعلام خواهد شد.
در میان 280 داوطلبی که شورای نگهبان در نهایت تصمیم به تأیید صلاحیتشان گرفته، نامهای شماری از نمایندگان کنونی مجلس نیز به چشم می خورد که بیشترشان نمایندگان جناح اقلیت اصلاح طلب مجلسند.
گزارشی در مورد تأیید صلاحیت تعداد بیشتری از ردصلاحیت شدگان
نامهای این دسته از نمایندگان اصلاح طلب که تاکنون در گزارشهای مختلف مشخص شده عبارت است از: احمدخاص احمدی نماینده تایباد و تربت جام، پیمان فروزش نماینده زاهدان، نورالدین پیرمؤذن نماینده اردبیل، قدرت الله علیخانی نماینده بوئين زهرا و آوج، محمد علیخانی نماینده قزوین، رضا نوروززاده نماینده اسفراین، حسن مرادی نماینده اراک، غلامحسین مظفری نماینده نیشابور، حسین آفریده نماینده شیروان، سهیلا جلودارزاده نماینده تهران و مصطفی خانزادی نماینده دماوند.
حمیدرضا پشنگ نماینده خاش و سراوان، بهمن اخوان نماینده تفرش، سیدحسن شجاعی کیاسری نماینده ساری و ابوالقاسم مختاری نماینده زابل و علی دیرباز نماینده بندرعباس نیز چهار نماینده اصولگرا هستند که پیشتر ردصلاحیت شده بودند اما اکنون شورای نگهبان صلاحیت آنان را تأیید کرده است.
از جمله دیگر داوطلبان اصلاح طلب که در بررسی صلاحیتشان تجدیدنظر شده و شورای نگهبان سرانجام رأی به تأیید صلاحیتشان داده، این نامها گزارش شده است: عبدالله ناصری مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعظم سقطی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی، اسدلله کیان ارثی نماینده پیشین مجلس، نجفقلی حبیبی رئیس پیشین دانشگاه علامه طباطبائی، مرتضی حاجی وزیر تعاون و آموزش و پرورش در دولت محمد خاتمی، ابراهیم اصغر زاده و همسرش طاهره رضازاده (نمایندگان پیشین مجلس)، مسعود سلطانی فر مدیرمسئول روزنامه انگلیسی زبان ایران نیوز، جواد اطاعت نماینده پیشین مجلس، مصطفی کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری، علی اشراقی نوه دختری آیت الله خمینی، محمدعلی مقیمی معاون پیشین عمرانی وزارت کشور و غلامرضا تاجگردون معاون سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
اغلب اصلاح طلبانی که صلاحیتشان ابتدا رد و سپس تأیید شده از اصلاح طلبان میانه رو و عمدتاً مورد حمایت حزب اعتمادملی به شمار می روند که دبیرکل آن مهدی کروبی، تلاشهای گسترده ای برای تجدیدنظر در ردصلاحیتشان کرده بود.
در جبهه اصولگرایان نیز ردصلاحیت شدگان که شماری از آنان دوباره تأیید صلاحیت شده اند اغلب در صف منتقدان دولت محمود احمدی نژاد قرار دارند.
طی بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، 42 تن از نمایندگان کنونی مجلس که عمدتاً به اقلیت اصلاح طلب مجلس تعلق داشتند رد صلاحیت شدند و اکنون به نظر می رسد که صلاحیت دست کم 28 تن از آنان دوباره تأیید شده است و شماری دیگر همچنان از امکان راهیابی دوباره به مجلس محروم مانده اند.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: