۱۳۸۶ بهمن ۲۵, پنجشنبه

کومله بازداشت اعضای خود در ایران را تکذیب کرد

به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی وزارت اطلاعات ایران اعلام کرده که دو مقر مربوط به حزب کومله در استان کردستان را شناسایی و متلاشی کرده و چهار نفر را در این ارتباط بازداشت کرده، اما حزب کومله این خبر را تکذیب و اعلام کرده که هیچیک از کسانی که اخیراً در مناطق مختلف کردنشین ایران بازداشت شده اند ارتباطی با کومله ندارند.
در اطلاعیه این وزارتخانه آمده که بازداشت شدگان "در چند هفته گذشته با ایجاد فضای رعب و وحشت در شهرستان سنندج، اقدام به زورگیری و گروگانگیری می ‌کردند و علاوه بر فعالیت تشکیلاتی و نظامی، اقلام تبلیغی علیه نظام توزیع کردند و شهروندان کردستانی را به قصد اخاذی گروگان می‌ گرفتند".
وزارت اطلاعات اعلام کرده که بازداشت شدگان اعتراف کرده اند که درآمدی را که از راه گروگانگیری کسب می کردند به حساب بانکی سران حزب کومله در خارج از ایران واریز می ‌کردند و در قاچاق موادمخدر نیز نقش داشته ‌اند.
آن گونه که در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده، از چهار نفر دستگیر شده، سه قبضه اسلحه کلاشنیکف، ‪ ۱۱۰‬کیلوگرم حشیش و اسناد درون تشکیلاتی در ارتباط با تهدید شهروندان سنندجی به کمک مالی برای حزب کومله به دست آمده است.
گفتگو با حسن رحمان پناه، عضو شورای مرکزی حزب کومله
اما حسن رحمان پناه، عضو شورای مرکزی حزب کومله (در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت که کومله خط مشی مسلحانه را آگاهانه کنار گذاشته و اتهاماتی که وزارت اطلاعات علیه این حزب مطرح کرده، بی اساس است.
با اینکه کومله هم اکنون نیز نفرات و پایگاههایی در کردستان عراق دارد، اما بیش از دو دهه است که فعالیتی از این حزب در ایران گزارش نمی شود.
حسن رحمان پناه، عضو شورای مرکزی کومله می گوید این حزب به این دلیل فعالیت مسلحانه را در ایران کنار گذاشته که بهانه ای برای سرکوب جنبشهای فعال در ایران به حکومت این کشور ندهد.
حزب کومله که خط مشی چپگرا و کمونیستی دارد در سالهای نخست پس از پیروزی انقلاب در کنار حزب دموکرات کردستان ایران، یکی از دو جریان اصلی کرد در این کشور را تشکیل می داد و فعالیت گسترده ای در مناطق کردنشین داشت.
کومله مدتها در حال نبرد مسلحانه با دولت مرکزی ایران بود و بعداً نیز با حزب دموکرات کردستان ایران درگیر شد و پس از مدتی بدنه اصلی حزب ناگزیر به ترک ایران و استقرار در کردستان عراق شد.
در خارج از ایران شمار زیادی از اعضای کومله از این حزب جدا شدند که عمدتاً جذب حزب کمونیست کارگری ایران شدند و عده ای نیز فعالیت حزبی را ترک گفتند.
هفت سال پیش نیز گروهی تحت رهبری عبدالله مهتدی از کومله منشعب شدند که به کومله زحمتکشان معروفند

هیچ نظری موجود نیست: