۱۳۸۶ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

اوباما و مک کین برندگان رقابت های روز سه شنبه



در تازه ترین دور رای گیری های مقدماتی در آمریکا برای مشخص شدن نامزد احزاب در انتخابات ریاست جمهوری، باراک اوباما از حزب دموکرات با اختلاف زیاد در ویرجینیا و همچنین ناحیه واشنگتن دی سی، پایتخت، برنده شده است.
سناتور مک کین از حزب جمهوری خواه نیز در ویرجینیا و واشنگتن دی سی پیروز شده است.
به علاوه با قاطعیت پیش بینی شده است که هر دو نفر در ایالت مریلند نیز برنده خواهند شد.
به این ترتیب آقای اوباما رشته پیروزی های اخیر خود علیه رقیبش، سناتور هیلاری کلینتون، را گسترش می دهد.
با این حال این دو رقیب در زمینه کسب تعداد نمایندگانی که برای کسب نامزدی حزب دموکرات در گردهمایی ماه اوت به آنها نیاز دارند شانه به شانه هستند.
روز سه شنبه در ایالت مریلند نیز رای گیری انجام شده است که زمان رای گیری به علت هوای بد و مشکلات راه بندان تمدید شد.
در حزب جمهوری خواه جان مک کین در ویرجینیا با اختلاف ناچیز از مایک هاکابی پیشی گرفت و این پیروزی را در واشنگتن دی سی نیز تکرار کرد.
حزب جمهوری خواه ایالت ویرجینیا کلیه 63 نماینده انتخاباتی را به برنده حداکثر آرا اختصاص می دهد. این "نمایندگان انتخاباتی" کسانی هستند که در گردهمایی نهایی حزب نامزد ریاست جمهوری را گزینش خواهند کرد.
خبرنگاران می گویند که سناتور مک کین برای متحد کردن حزب جمهوری خواه پشت سر خود هنوز باید تلاش زیادی به خرج دهد، چرا که انتقاد برخی اعضای ممتاز این حزب و جنبش محافظه کار از او در رابطه با اعتباراتش به عنوان یک محافظه کار واقعی ادامه دارد.
از سوی دیگر مایک هاکابی نیز تحت فشار بوده است تا برای حفظ اتحاد حزبی از رقابت ها کناره گیری کند اما فعلا می گوید قصد انصراف ندارد.
سناتور اوباما با اختلاف بیش از 20 درصد در ایالت ویرجینیا پیروز شد.
خانم کلینتون برای جبران باخت های اخیر به انتخابات مقدماتی در ایالات بزرگ تگزاس و اوهایو در ماه مارس امید بسته است.
هر دو کاندیدای دموکرات تقریبا نیمی از نمایندگانی را که برای کسب نامزدی حزب (2025 عدد) در ماه اوت در گردهمایی حزبی لازم دارند جمع آوری کرده اند.
شمار نمایندگان انتخاباتی دموکرات در ویرجینیا 83، در مریلند 70 و در واشنگتن دی سی 15 است. حزب دموکرات بر خلاف حزب جمهوری خواه در اکثر ایالات، نمایندگان انتخاباتی را به برنده اکثریت آرا نمی دهد و آنها را برحسب میزان رای تقسیم می کند.
سناتور اوباما پیشتر در روز شنبه در ایالت های واشنگتن، لوئیزیانا، نبراسکا، مین و جزایر ویرجین آمریکا پیروز شده بود.
سناتور جان مک کین نیز پس از دو شکست در روزهای پایان هفته اکنون موقعیت خود را به عنوان امید اصلی رقابت ها بهبود بخشیده است.
در روزهای پایان هفته مایک هاکابی در کانزاس و لوئیزیانا پیروز شده و جان مک کین ایالت واشنگتن را نصیب خود کرده بود. البته در مورد شمارش آرا در واشنگتن اختلافاتی وجود دارد.
آقای هاکابی، فرماندار سابق آرکانزاس، در پاسخ به این سوال که آیا شانس پیروزی در این ایالت را دارد گفت: "بستگی دارد به این که رای دهندگان واقعا به رای دادن و نشان دادن اینکه یک رقابت واقعی وجود دارد تمایل نشان دهند."
او در نهایت با اختلاف کمتر از 10 درصد ویرجینیا را واگذار کرد.

bbc

هیچ نظری موجود نیست: