۱۳۸۶ بهمن ۲۳, سه‌شنبه

«یعقوب مهرنهاد به همکاری با گروه های مسلح متهم شده است»

یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی، که به اعدام محکوم شده است.
«یعقوب مهرنهاد به همکاری با گروه های مسلح متهم شده است»

یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی، از سوی دادگاهی در استان سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده است.
بر اساس گزارش ها، دادگاه یعقوب مهرنهاد در دی ماه گذشته بدون حضور هیات منصفه، وکیل و خانواده او برگزار شد و پنج شنبه شب گذشته حکم اعدام وی به خانواده اش ابلاغ شد.
یعقوب مهرنهاد که با چند نشریه استانی همکاری داشته، دبیر انجمن «جوانان صدای عدالت» بوده و گفته می شود اتهامات وارده به او به دلیل فعالیت های او در این انجمن بوده است.
اطلاعات متفاوتی درمورد اتهامات وارد شده به اقای مهرنهاد وجود دارد و هنوز هیچ نهاد رسمی در مورد اتهام اقای مهرنهاد اظهار نظر نکرده است.
«جوانان فعال در انجمن صدای عدالت در زمینه آگاهی بخشی به زنان وکودکان فعالیت چشمگیری داشتند و ازجمله به مناطق محروم این استان سفر می کردند و با خانواده های زنانی که اقدام به خودسوزی کردند، گفت و گو می کردند»
مرتضی سنی یاری
مرتضی سنی یاری، از فعالان حقوق مدنی در استان سیستان و بلوچستان، در این باره به رادیو فردا می گوید: «آقای مهرنهاد به همکاری با گروه های مسلح و گسترس خط مشی این گروه ها از طریق فعالیت در انجمن جوانان صدای عدالت متهم شده است».
اگرچه آشکار نیست که یعقوب مهرنهاد این اتهامات را پذیرفته است یا نه، اما به گفته نزدیکان او و فعالان حقوق مدنی استان سیستان و بلوچستان، فعالیت انجمن صدای عدالت به موضوعات مربوط به حقوق بشر استان سیستان و بلوچستان محدود بود.
به گفته آقای سنی یاری جوانان فعال در انجمن صدای عدالت در زمینه آگاهی بخشی به زنان وکودکان فعالیت چشمگیری داشتند و ازجمله به مناطق محروم این استان سفر می کردند و با خانواده های زنانی که اقدام به خودسوزی کردند، گفت و گو می کردند.
در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ پس از درگیری های که بخشی به دلیل فعالیت های مسلحانه گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی، ایجاد شد، نیروی انتظامی استان سیستان و بلوچستان دوری از بازداشت ها را آغاز کرد که در میان دستگیر شدگان چند تن از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران نیز حضور داشتند.
پس از مدتی تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شدند، اما یعقوب مهرنهاد به اتهامی که از سوی مقامات قضایی همکاری با گروه عبدالمالک ریگی مطرح شد، همچنان در بازداشت باقی ماند.
بر اساس این گزارش ها، آقای مهرنهاد بیش از پنج ماه در بازداشتگاه های وزارت اطلاعات به سر برده و پس از آن به مدت دو ماه بدون هیچ حکمی در زندان مرکزی زاهدان زندانی شد.
به نوشته خبرنامه امیرکبیر خانواده آقای مهرنهاد می گوید درآخرین ملاقاتشان با وی در حدود دو ماه پیش، آثار شکنجه بر سر و صورت و بدن فرزندشان آشکار بوده و وی به شدت دچار کاهش وزن شده بود.
رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: