۱۳۸۶ بهمن ۲۷, شنبه

پیشنهاد عربستان به روسیه برای قطع حمایت از رژیم تهران


به گزارش آژانس خبری تفتان


به نقل از روزنامه روسی کامرسانت: "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز گذشته در مسکو تلاش کرد که "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه را متقاعد کند که تلاش ایران می تواند منجر به بی ثباتی جدی اوضاع در خاور نزدیک شود. ریاض در مقابل متوقف سازی روابط روسیه و ایران، وعده می دهد که تسلیحات بسیاری را از روسیه خریداری کرده و طی 5 سال حجم مبادلات تجاری را تا 50 میلیارد دلار برساند.
ایده اصلی در طرح گسترده نجات خاور نزدیک از "تهدیدات ناشی از ایران" که توسط مقامات عربستان تنظیم شده، این است که روسیه از همکاری های آتی با تهران امتناع کند که این در درجه اول باید مربوط به همکاری های گسترده در زمینه هسته ای و نیز همکاری های فنی و نظامی شود. این طرح همچنین در نظر دارد که مسکو در شورای امنیت سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی از کار دائم خود برای دفاع از ایران در برابر فشار از سوی غرب امتناع کند.
عربستان متوجه است که مسکو در صورت حمایت از این طرح، متقبل هزینه های بسیاری هم از نظر مالی و هم معنوی خواهد شد و از این رو در عوض هدیه ای واقعاً سلطانی به روسیه می دهد.
طبق اطلاعات موجود، ریاض پیشنهاد می کند که جای تهران را بعنوان شریک روسیه از نظر فنی-نظامی بگیرد. بدین ترتیب تا پایان سال ممکن است قرارداد عرضه بیش از 100 ماشین نظامی ویژه نیروهای پیاده (بی ام پی-3) به مبلغ حدود 200 میلیون دلار امضا شود. همچنین برنامه ریزی می شود که تا پایان سال قراردادی برای عرضه حدود 150 تانک "تی-90اس" به مبلغ 600 میلیون دلار منعقد شود. مذاکراتی مقدماتی در رابطه با خریداری 161 هلی کوپتر نوع می-17، می-35 و می-26 به مبلغ کل حدود 1.6 میلیارد دلار نیز انجام می شوند. برنامه عربستان سعودی برای ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی نیز انعقاد قراردادهایی عظیم را به صنایع دفاعی روسیه وعده می دهد. ریاض آماده خریداری تقریباً تمامی انواع این محصولات، از پدافند موشکی قابل حمل و پدافند موشکی "پانتسیر" (جوشن) گرفته تا سیستم برد دور اس-400، می باشد.
ریاض قصد ندارد کار را به قراردادهای نظامی محدود کند. عربستان عملاً مشارکت استراتژیک اقتصادی را به روسیه پیشنهاد می دهد. پیشنویس این سند در نظر دارد که طی پنج سال آینده مبادلات تجاری دو جانبه و حجم سرمایه گذاری های متقابل به 50 میلیارد دلار برسد (در سال 2006 مبادلات تجاری روسیه و عربستان سعودی به 250 میلیون دلار نیز نمی رسید).
همایش سرمایه گذاری که با حضور بزرگترین کمپانی ها از سوی هر دو طرف برگزار خواهد شد و عربستان پیشنهاد می دهد که در آینده ای نزدیک برگزار شود، باید تاییدی بر جدیت عربستان در این مقاصد باشد. اما بعنوان امتیاز نیز عربستان سعودی آماده است تا از اعتراضات خود نسبت به الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی دست بردارد. م تهران

۱ نظر:

ناشناس گفت...

به نام خدا
هر برنامه متناسب با مکان و زمان خود با توجه به شرایط داخلی و بیرونی کاربرد خود را دارد ما هیچ وقت نباید از لحاظ نوع انتخاب مبارزه خودمان را با کسی مقایسه کنیم می توانیم انان را تجزیه وتحلیل کنیم ولی عینا ان را نمی توانیم انتخاب کنیم ما نمی توانیم حتی برنامه هایی را که در سایر نقاط کشور رایج است برای مبارزه الگو برداری کنیم چون ما ملتی هستیم دارای فرهنگ مذهب اداب ورسوم شرایط جغرافیایی اقتصادی خاص خود پس به جرات می توان گفت نام عبالمالک و یارانش به عنوان اولین مبارزان واقعی در تاریخ بلوچستان ثبت شده است مخلصترین افرادی که جان و مال وزندگیشان را تقدیم اسلام وبلوچستان کرده اند گرچه بعد از اقدامات این گروه رژیم اخوندیسم فشارهای خود را بر این مناطق بیشتر کرده است ولی از یاد نبریم که تا قبل از این مسئله شاید کسی هم نمی دانست که اصلا چیزی به نام بلوچ وسنی در ایران وجود دارد چه برسد به اگاهی ظلم وستم روا داشته شده بر این مناطق انانی که نفسشان از جای گرمی بیرون میاید بر این نکته واقف باشند که اینجا اروپا نیست که کوچکترین اعتراض مثل اعتصاب فردی یا گروهی بازتاب وسیعی داشته باشد ومتولیان ان نیز به حق وحقوقشان برسند از اول انقلاب چند نفر توسط این رژیم به عناوین پوچ و بی اساس شهید شدند چه کسی به دادتان رسید تا که باید این مردم تاوان افکاری مثل اتحاد وحدت مبارزات مدنی که هیچکدام اصلا در ایران نه جایگاهی داشته و نه هم دراینده خواهد داشت را بپردازند بیدار باشید و بدانید که اگر ما با این افکار شوم رژیم هماهنگ ویکصدا باشیم نه تنها حق وحقوق خودمانرا بلکه فرزندان و ایندگانمان را نیز پایمال خواهیم کرد ملت بلوچستان امروز دارد برای بلوچستانی اباد وازاد قربانی میدهد واین هزینه مبارزه ونپذیرفتن ظلم است پس به جای اینکه بگوئیم مالک خوب است یا بد است تاریخ استانمان را برسی کنیم وبه خود بیائیم دست به دست هم دهیم وتخم نفاق وتفرقه بین اقوام را دراین استان بخشکانیم در سایه وحدت ویکپارچگی پوزه این جنایتکاران دجال صفت این رژیم اخوندی شیطانی را به خاک بمالیم زنده باد کسی که بر علیه ظلم قیام کرد ومیکند وخواهد کرد