۱۳۸۶ بهمن ۲۵, پنجشنبه

بیانیه عفو بین الملل در مورد حکم اعدام یک فعال مدنی

بیانیه عفو بین الملل در مورد حکم اعدام یک فعال مدنی
سازمان عفو بین الملل در مورد حکم اعدام برای یعقوب میرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی سیستان و بلوچستان، بیانیه ای صادر کرده است که متن آن به شرح زیر می باشد:
در اوایل فوریه یعقوب مهرنهاد فعال فرهنگی و مدنی بلوچ، بر اساس یک اتهام نامشخص و بعد از یک محاکمه ناعادلانه که در پشت درهای در بسته صورت گرفت به اعدام محکم شد. گفته شده که وی شکنجه شده است. تقاضای استیناف ایشان از دادگاه عالی برای ۱۷ فوریه مقرر شده است که در نتیجه وی از زمان ۲۰ روز که معمولا در ایران بر ای آماده شدن استیناف داده می شود، محروم شده است.
محاکمه ایشان در روز ۲۵ دسامبر ۲۰۰۷ در دادگاهی در زاهدان در مرکز سیستان بلوچستان شروع شد. این دادگاه ممکن است دادگاه ویژه ای باشد که در این شهر در می ۲۰۰۶ برپا شده است. مشخص نیست که این دادگاه، شاخه ای از دادگاه انقلاب می باشد و طبق روال دادگاه انقلاب اداره می شود و یا اینکه در روالی خارج از این چهارچوب کار می کند. بیشتر از این، در ژوئن ۲۰۰۶ اعلام شد که “مجموعه ویژه قضایی برای امور امنیتی” شروع به کار کرده است که وظیفه آن تسریع در به اجرا در آوردن احکام و کم کردن زمان بین انجام جرم و اجرای حکم می باشد. عفو بین الملل نگران است که شاید یعقوب مهر نهاد در خطر فوری اعدام قرار داشته باشد.
یعقوب مهرنهاد دبیر ان.جی.او ی ثبت شده “صدای عدالت جامعه مردم جوان” می باشد که برنامه هایی مثل کنسرت و کلاسهای آموزشی برای جوانان بلوچی برگزار می کند. او در می ۲۰۰۷ همراه با ۶ نفر از اعضای انجمن بعد از شرکت در یک جلسه در دفتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که طبق گزارشات فرماندار زاهدان هم در آن شرکت کرده بود، دستگیر شد. ۶ نفر دیگر بعدا آزاد شدند. دلیل دقیق دستگیری او مشخص نیست هر چند که چند روزنامه بعدا گزارش کردند که در جولای ۲۰۰۷ یک مرد به نام یعقوب م. مظنون به “کمک کردن به عبدالله ریگی” رهبر گروه مسلح بلوچی جندالله که همچنین با نام “جنبش مقاومت مردم ایران” شناخته می شود، باز داشت شده است.
۵ ماه بعد از دستگیری، به یعقوب مهرنهاد اجازه داده شد که با وکیل و خانواده اش ملاقات کند، که گفته بود شکنجه شده و ۱۵ کیلو گرم وزن از دست داده و تعادل خود را از دست داده است.
اقلیت بلوچ ایران عمدتا در جنوب شرق کشور زندگی کرده و باور بر این است که بین ۱ تا ۳ درصد جمعیت ۷۰ میلیونی را تشکیل می دهند. عمدتا مسلمان سنی و در طول سالیان همیشه از تبعیض توسط مقامات دولتی شکایت کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: