۱۳۸۷ فروردین ۵, دوشنبه

هرالد تریبون: تورم، احمدی نژاد را تهدید می کند

به گزلرش آژانس خبری تفتان به نقل از عصر ایران – روزنامه آمریکایی هرالد تریبون در تحلیلی به شرح رشد میزان تورم در ایران و افزایش فشارها بر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور این کشور پرداخته و می نویسد: احمدی نژاد از انتخابات مجلس اخیر بدون وارد آمدن کمترین ضربه ای به اعتبارش جان سالم به در برد اما اکنون مخالفان وی در جمهوری اسلامی از جمله اصلاح طلبان و محافظه کاران پیروزمند در انتخابات، می توانند وی را مجبور کنند سیاست های خود در زمینه به هدر دادن سرمایه کشور را که عاملی برای رشد 19 درصدی تورم عنوان شده، مهار کند.
به گزارش عصر ایران (asriran.com)، از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد در سال 2005 ، قیمت های جهانی نفت نیز افزایش یافت که به تبع آن درآمدهای ملی نیز بالا رفت، اما در عین حال به گفته اقتصاددانان، یارانه ها و اعانات ریاست جمهوری بر رشد تورم افزود.
به نوشته این روزنامه، سابقه اقتصادی احمدی نژاد طی سال های جاری ممکن است به شانس وی برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی ضربه زند.
قیمت بالای اجناس در حال حاضر بر عامه مردم فشارهای فراوانی را وارد می سازد.
به گفته سید محمد حسین عادلی رئیس اسبق بانک مرکزی، احمدی نژاد از این مشکل آگاهی داشت و بر اعمال برخی سیاست های متعارف و عادی رجوع کرد.
وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و توجه مستقیم به مشکلات مردم افزود: وی تلاش کرد به فقرا کمک کند، اما در صورت خرج کردن پول کشور و در عین حال برخورداری از سیاست مالی انبساطی بدون محدودیت، فشارهای متورم زا به جلو رانده می شود.
عادلی در مصاحبه با رویترز ادامه داد: بانک مرکزی اکنون برای اصلاح شرایط موجود به سیاست های انقباضی روی آورده است.
درآمد نفتی ایران به عنوان چهارمین تولید کننده نفت خام جهان در سال گذشته 70 میلیارد دلار برآورد شد، اما قسمت اعظم نقدینگی به صورت یارانه برای اقلام مختلف از سوخت گرفته تا غذا و دارو، اختصاص یافت.
محمدعلی فرزین اقتصاددان ایرانی و رئیس واحد کاهش فقر برنامه گسترش سازمان ملل در این خصوص گفت: کنار گذاشتن یارانه ها کار آسانی نیست. برای رهایی از این مشکل نیاز به زمان است. اکنون اتکا به یارانه ها رو به رشد دارد.
درصد فقر مطلق ظرف سال های گذشته در ایران کاهش یافته اما به گفته مقامات 7 تا 10 درصد از جمعیت 70 میلیونی این کشور همچنان زیر خط فقر که به میزان حداقل 2100 کالری در روز در نظر گرفته شده، زندگی می کنند.
در همین حال به گفته فرزین، نابرابری ثروت در جامعه روز به روز بیشتر می شود.

هیچ نظری موجود نیست: