۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

ادامه نا آرامی ها و زد و خورد شدید در غرب چین




در حالی که دولت چين در غياب گزارشگران خارجی از بازگشت آرامش به مناطق بحران زده غرب اين کشور خبر می دهد، شين هووا خبرگزاری دولتی چين، روز سه شنبه، ۲۵ مارس، اعلام کرد در جريان زد و خورد های شديد در استان سيچوان در مرز تبت يک مامور پليس جان خود را از دست داد.
به گزارش اين خبرگزاری، در ادامه درگيری ها بين معترضين خشمگين بودايی و نيروهای دولتی شمار نامعلومی از راهپيمايان و چندين پليس ضد شورش مجروح شدند.
شين هووا در اين گزارش، شورشيان بودايی را «قانون شکن» معرفی کرده و بی آن که به جزييات بيشتری اشاره کند، نوشته است که ارتش برای آرام کردن مردم «ناچار به تيراندازی شد.»
از شمار کشته شدگان، مجروحين، و دستگير شدگان درگيری های خشونت باری که همچنان بين راهبان بودايی و پليس ضد شورش چين در سه استان سيچوان، يونان و تبت جريان دارد خبرهای ضد و نقيضی منتشر شده است.
دولت چين تعداد کشته شدگان را ۲۰ نفر اعلام کرده و می گويد اکثر اين قربانيان شهروندان بی گناهی هستند که توسط راهبان بودايی به قتل رسيده اند.اما نيروهای طرفدار دالايی لاما می گويند در جريان زد و خوردهای چند روز گذشته حدود ۱۴۰ نفر از معترضين به دست پليس ضد شورش کشته شده اند.
در آماری که دولت تبعيدی تبتيان منتشر کرده، نام يک راهب بودايی ۱۸ ساله نيز به چشم می خورد که گفته می شود در درگيرهای روز دوشنبه در استان سيچوان جان خود را از دست داد.
همزمان با افزايش فشارهای جهانی بر پکن، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه نماينده ويژه خود را مامور کرد تا با سفير چين در واشينگتن گفت و گو کند.
رييس جمهوری ايالات متحده «نگرانی عميق دولت آمريکا از سرکوب گسترده معترضين تبتی» را به اطلاع سفير چين رسانده و از پکن خواست ضمن «حفظ صلح، با دالايی لاما مذاکره کند.»
روز دوشنبه و همزمان با روشن شدن مشعل المپيک در يونان، جمع کثيری از طرفداران استقلال تبت، در شهرهای مختلف جهان گرد آمدند تا پيام اعتراض خود را به گوش دولت چين برسانند، اما اين گردهمايی ها عمدتا با دخالت پليس همراه شد .
در نپال، تجمع صدها تن از پناهندگان تبتی در اطراف دفتر سازمان ملل متحد با دخالت پليس به خشونت گراييد و جمع کثيری از راهپيمايان و راهبان دستگير شدند.
دولت چين نحوه پوشش خبری رسانه های خارجی از تنش های موجود در غرب اين کشور را به باد انتقاد گرفته و می گويد رسانه های برون مرزی تلاش پکن برای استقرار صلح و ثبات را به غلط «سرکوب نظامی» معرفی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: