۱۳۸۷ فروردین ۹, جمعه

حملات هوايی آمريکا علیه مواضع شبه نظاميان شيعه در عراق



نيروهای آمريکايی روز جمعه مواضع شبه نظاميان شيعه را بمباران کرده اند وجرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، تاکيد کرد که نبرد بصره مرحله تعيين کننده ای در تاریخ عراق است.
در حالی که رييس جمهوری آمريکا از عمليات نظامی نيروهای دولتی عراقی در بصره ستایش کرده است، فرمانده نظامی آمريکا نسبت پيشبرفت اين عمليات نظامی خوشبين نيستند.
در همين حال، عبدالقادر جاسم، وزير دفاع عراق، در يک کنفرانس خبری در بصره گفت:«فرض ما اين بود که اين عمليات يک عمليات عادی خواهد بود، اما مقاومت شبه نظاميان برای ما غير منتظره بود، به همين دليل ما برنامه و تاکتيک های خود را تغيير می دهيم».
به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای سپاه مهدی کنترل خيابان های بصره را در اختيار دارند و به صورت مسلح در خيابان های اين شهر به گشت زنی مشغولند.
در همين زمينه فرمانده نيروهای دولتی در بصره روز جمعه گفت: نيروهای دولتی دستکم ۱۲۰ نفر از شبه نظاميان را به قتل رسانده و ۴۵۰ نفر را نیز زخمی کرده اند.
جنگنده های آمريکا روز جمعه به کمک نيروهای دولتی عراق در جنوب بصره شتافته و مناطقی که اين نيروها با مقاومت شديد شبه نظاميان شيعه مواجه بودند، را بمباران کردند.
همچنين هلی کوپترهای آمريکايی برخی منطقه شيعه نشين شهرک صدر در بغداد را نيز مورد هدف قرار داده اند. نیروهای نظامی امریکا می گویند روز جمعه شورشیان به روی یک خودرو گشت این نیروها اتش گشودند.
در حالی که ارتش آمریکا می گوید چهار شبه نظامی شیعه در جریان بمباران شهرک صدر کشته شده اند، مقام های دولتی می گویند نه غیر نظامی در جریان این بمباران به قتل رسیده اند.
از زمان آغاز درگيری نيروهای دولتی با شبه نظاميان شيعه در بصره اين برای نخستين بار است که نيروهای آمريکايی وارد اين درگيری ها شده اند.
به دستور نوری المالکی، نخست وزير عراق، عمليات نظامی نيروهای دولتی عليه شبه نظاميان سپاه مهدی از روز سه شنبه در بصره آغاز شد. از زمان درگيری های بصره برخی نقاط ديگر عراق نيز شاهد بروز نا آرامی بوده است.
يک گروه از شبه نظاميان روز جمعه به مرکز فرماندهی پليس بصره حمله کرده و آن را به اتش کشيدند. يک مقام پليس بصره گفته است که اين حمله سنگين ترين حمله در سه روز گذشته بوده است.
سرگرد تام هالووی، يک سخنگوی ارتش بريتانيا، روز جمعه گفت: جنگنده های آمريکايی مواضع شبه نظاميان را در بصره طی شب گذشته بمباران کردند.
مرحله سرنوشت ساز

در همین حال، جورج بوش نيز روز جمعه تشديد درگيری نيروهای عراقی و شورشيان شيعه در بصره و بغداد را مرحله ای سرنوشت ساز برای عراق دانست.
آقای بوش گفت: جنگی که اکنون در عراق عليه شبه نظاميان شيعه جريان دارد، لحظه تعيين کننده ای در تاريخ عراقی آزاد است.
وی این درگیری ها را آزمايشی برای رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، دانست.
رييس جمهوری آمريکا که در کنفرانسی خبری در کاخ سفيد به همراه نخست وزير استراليا سخن می گفت، تاکيد کرد آمريکا از اقدامات نيروهای امنيتی عراق در سرکوبی شورشيان حمايت کامل می کند.
آقای بوش با اشاره به اين که «شرايط کنونی در عراق شکننده و خطرناک است»، افزود: که وی براساس پيشنهاد رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا، و ديويد پتراووس، فرمانده نيروهای اين کشور درعراق، درباره کاهش نيروهای نظامی آمريکايی در عراق تصميم خواهد گرفت.
تمديد ضرب الاجل
در همين حال، دولت عراق که مهلت نهايی شبه نظاميان شيعه برای تحويل سلاح های خود را به مدت ده روز دیگر تمديد کرده است.
صادق الرکابی، از مشاوران نخست وزيرعراق، گفته است: افرادی که سلاح هايی را در منازل خود پنهان کرده اند، تا ده روز ديگر فرصت داده شده تا آنها را در ازای دريافت پول تحويل دهند.
پيش تر گزارش شده بود که آقای مالکی، مهلت شبه نظاميان سپاه مهدی وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندرو و ساير گروههای افراطی شيعه را تا ده روز ديگرتمديد کرده است.
بنا بر گزارش ها از عراق، درگيری های اخير، تاکنون بيش از صد و سی کشته برجای گذاشته است. در بغداد نيز از شب پنجشنبه تا بامداد يکشنبه آينده، مقررات منع رفت و آمد شبانه برقرار شده است.
ميانجيگری پارلمان
پارلمان عراق قرار بود روز جمعه برای بررسی درگيری های نيروهای اين کشور و شبه نظاميان شيعه در بصره و بغداد جلسه ای اضطراری تشکيل دهد.
این درحالی بود که از ۲۷۵ نماينده پارلمان، تنها ۵۴ نماينده در ساختمان پارلمان در منطقه سبز حفاظت شده بغداد حاضر شدند. اين منطقه طی روزهای اخير توسط شبه نظاميان شيعه به وسيله راکت مورد هدف قرار گرفته است.
نمایندگانی که در پارلمان عراق حضور یافته بودند کميته ای را به سرپرستی محمد المشهدانی، رييس سنی مذهب پارلمان، تعيين کردند تا راه های پايان دادن به درگيری های اخير را بررسی کند.

هیچ نظری موجود نیست: