۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

درگیری شدید بین ارتش عراق و سپاه مهدی در بصره




گزارش های رسیده از عراق حاکی است که نیروهای دولتی این کشور روز سه شنبه با سپاه مهدی در شهر بصره درگیر شده که دست کم ۱۲ نفر کشته و دهها مجروح بر جای گذاشته است.
به گفته مسئولان امنيتی بصره، عملياتی برای سرکوبی سپاه مهدی با استفاده از سلاح های سنگين از روز سه شنبه آغاز شده که دامنه آن به چند محله در بصره کشيده شده است.
سخنگوی ارتش بريتانيا در بصره اعلام کرد که نوری المالکی، نخست وزير عراق، شخصا براين عمليات نظارت دارد و ارتش بريتانيا در آن نقشی ندارد.
دولت عراق سعی می کند به درگيری های جناحی بين گروه های مختلف شيعه در بصره پايان دهد و بر اين منطقه نفت خيز که منبع اصلی درآمد دولت عراق است، تسلط يابد.
مجلس اعلای اسلامی به رهبری عبدالعزیز حکیم و سپاه مهدی وابسته به مقتدی صدر، دو رقیب اصلی شیعه هستند که برای کنترل بصره به شدت با یکدیگر در رقابت هستند.

یکی از شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته است که دود سیاهی در مناطق شمالی شهر دیده می شود و صدای انفجار و شلیک مسلسل به گوش می رسد.
تلویزیون عراق صحنه هایی از محل درگیری به نمایش گذاشت که در آن سربازان عراقی در خیابان های خالی شهر قدم می زنند و بر فراز این خیابان ها، هلیکوپترها پرواز می کنند.
مقامات نظامی عراق اعلام کرده اند که بسیاری از شورشیان در درگیری ها کشته شده اند.
يکی از رهبران شبه نظاميان هوادار مقتدی صدر که نخواست هويتش فاش شود، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:« با شدت گرفتن درگيری ها، مقر مقتدی صدر در نجف، به فرماندهان نظامی در منطقه فرمان داده که در هوشياری کامل باشند و خود را آماده حمله به نيروهای اشغالگر و متحدان عراقی آنها کنند.»
وی افزود که جنبش مقتدی صدر از هوادارانش در سراسر کشور خواسته است که دست به نا آرامی مدنی بزنند.
علی الميالی، از نمايندگان هوادار مقتدی صدر نیز در پارلمان عراق اعلام کرد که اگر دولت از آزادی هواداران مقتدی صدر خودداری کند از مردم عراق می خواهند که در تمامی بغداد و شايد حتی در استان های جنوبی دست به نافرمانی مدنی بزنند.
در همین حال، کريم الزيادی، سخنگوی ارتش عراق گفت که نيروهای عراقی در مرکز بصره با مقاومت شديد مردان مسلح ارتش مهدی مواجه شده اند.
بصره از اواسط دسامبر و پس از آنکه ارتش بريتانيا کنترل اين شهر را به نيروهای امنيتی عراقی سپرد، شاهد نا امنی بوده است.
مقامات عراقی همچنين اعلام کردند که درگيری های بصره تاثيری بر صادرات نفت اين کشور نداشته است.
صادرات نفت عراق در ماه مارس، به طور متوسط يک ميليون ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده، که نسبت به صادرات ماه مارس حدود ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است.
ایران در حمله به منطقه سبز دست داشته است
در همین حال، ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، روز دوشنبه در گفت وگو با بخش جهانی بی بی سی، ايران را متهم کرد که در حمله به منطقه سبز بغداد نقش داشته است.
ديويد پترائوس در این مصاحبه گفته است: راکت هايی که به سوی منطقه سبز پرتاب شده ساخت ايران بوده و از سوی اين کشور در اختيار شبه نظاميان قرار گرفته است.
وی افزود:« چنين امری نقض تمامی وعده ها و قول هايی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و ديگر مقامات ارشد ايرانی به همتاهای عراقی خود داده اند.»
منطقه سبز بغداد که مقر سفارت آمريکا، پارلمان عراق و برخی ساختمان های دولتی است، روز يکشنبه راکت باران شد، که بر اثر آن دست کم چهار نفر زخمی شدند.
ژنرال پترائوس در پاسخ به اين سوال که آيا بمباران ايران توسط آمريکا به ضرر عراق تمام می شود، گفت: « اين سوال برای شخص ديگری است و اين فرضيه ای است که من هرگز نمی خواهم درباره آن بحث کنم.»
فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق مدرکی برای ثابت کردن ادعايش در مورد نقش ايران در حملات روز يکشنبه ارائه نداد.

هیچ نظری موجود نیست: