۱۳۸۷ فروردین ۱۰, شنبه

مرزهای عراق به روی ايرانيان بسته شد




با ادامه تنش در مناطق شيعه نشين عراق، نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا اعلام کردند که مرزهای عراق و ايران را برای «جلوگيری از ورود مهمات» بسته اند.
به گزارش خبرگزاری ها، ارتش آمريکا که درگير نبرد با شبه نظاميان شيعه در جنوب و مرکز عراق است، روز جمعه نهم فروردين ماه اعلام کرد که برای جلوگيری از رسيدن سلاح و مهمات به شورشيان کليه مرزهای قانونی عراق و ايران را بسته است.
درگيری ها ميان شبه نظاميان شيعه با ارتش عراق و نيروهای ائتلاف تحت رهبری آمريکا که از دوشنبه پنجم فروردين ماه آغاز شده بود شدت گرفته است.
شامگاه جمعه نهم فروردين ماه جنگنده های امريکايی مواضع شورشيان در خاک عراق را بمباران کردند.
آمريکا ايران را به حمايت از شبه نظاميان شيعه عراق متهم می کند. مقامات ارتش آمريکا می گويند که جمهوری اسلامی ايران در تدارک سلاح و مهمات، آموزش و تامين منابع مالی گروه های شورشی مسلح شيعه دست دارد و با کمک اين گروه ها به خشونت ها در عراق دامن می زند.
ايران اين ادعا ها را رد می کند و می گويد آرامش در عراق در راستای منافع جمهوری اسلامی ايران است.
بازگشت شتابان زائران ايرانی از عراق
در همين حال حسين اکبری، يکی از مقامات «سازمان حج و زيارت» که در ايران متولی برگزاری تورهای زيارتی است، در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که در حال حاضر حدود ۱۵ هزار ايرانی در عراق به سر می برند و دولت برنامه ای برای خروج فوری روزانه تا ۵ هزار نفر از آنان تدارک ديده است.
سازمان حجم و زيارت ایران اعلام کرده است تا زمانی که وضعيت منطقه بهبود نيابد، کاروانی را به عراق نخواهد فرستاد.
همچنين به گفته او به دليل بسته شدن مرزها،

سفر زائران ايرانی به عراق به طور کامل متوقف شده است.
آقای اکبری گفته است مقام که کاروان های زيارتی دولتی، برای حفظ امنيت در عراق توسط نيروهای امنيتی همراهی می شوند و از زمان آغاز ناآرامی ها تا کنون مشکلی برای اين کاروان ها پيش نيامده است.
سازمان حجم و زيارت اعلام کرده است تا زمانی که وضعيت منطقه بهبود نيابد، کاروانی را به عراق نخواهد فرستاد.
در هفته گذشته، خبرگزاری های ایران گزارش هایی از دشواری های به وجود آمده برای زائران ایرانی در گذر از مرزهای قانونی ایران و عراق منتشر کردند.
روز پنجشنبه ۸ فروردين ماه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به انگشت نگاری از ایرانیان در مرز عراق اعتراض کرد.
ایران نیروهای آمریکایی را عامل این اقدام جدید معرفی کرده بود. ارتش آمریکا و دولت عراق تا کنون واکنشی به اعتراض ایران نشان نداده اند.

هیچ نظری موجود نیست: