۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

«ایران در حمله به منطقه سبز بغداد نقش داشته است»




ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، روز دوشنبه در گفت وگو با بخش جهانی بی بی سی، ايران را متهم کرد که در حمله به منطقه سبز بغداد نقش داشته است.
ديويد پترائوس در این مصاحبه گفته است: راکت هايی که به سوی منطقه سبز پرتاب شده ساخت ايران بوده و از سوی اين کشور در اختيار شبه نظاميان قرار گرفته است.
وی افزود:« چنين امری نقض تمامی وعده ها و قول هايی است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، و ديگر مقامات ارشد ايرانی به همتاهای عراقی خود داده اند.»
منطقه سبز بغداد که مقر سفارت آمريکا، پارلمان عراق و برخی ساختمان های دولتی است، روز يکشنبه راکت باران شد، که بر اثر آن دست کم چهار نفر زخمی شدند.
ژنرال پترائوس در پاسخ به اين سوال که آيا بمباران ايران توسط آمريکا به ضرر عراق تمام می شود، گفت: « اين سوال برای شخص ديگری است و اين فرضيه ای است که من هرگز نمی خواهم درباره آن بحث کنم.»
فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق مدرکی برای ثابت کردن ادعايش در مورد نقش ايران در حملات روز يکشنبه ارئه نداد.در همين حال درياسالار گريگوری اسميت، از سخنگویان ارتش آمريکا در بغداد، سخنان ژنرال پترائوس را تاييد کرد و گفت:« راکت های شليک شده به منطقه سبز ساخت ايران بودند و توسط نيروی قدس سپاه پاسداران در اختيار شورشيان قرار گرفته است.»
درياسالار اسميت در ايميلی که به خبرگزاری آسوشيتدپرس فرستاده، «گروه های ويژه ای» را که از سوی ايران حمايت می شوند، مسئول حمله به منطقه سبز دانست.
«گروه ویژه» واژه خاصی است که ارتش آمريکا در مورد شورشيان شيعه ای به کار می برد که پس از اعلام آتش بس توسط مقتدی صدر، روحانی تندرو شيعه، از ارتش مهدی وی جدا شده اند.
ارتش آمريکا بارها ايران را متهم کرده که شبه نظاميان شيعه را تعليم داده و اسلحه در اختيار آنها قرار می هد تا به سربازان آمريکايی در عراق حمله کنند. ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را ايجاد ثبات در عراق خوانده است.
فيليپ ريکر، سخنگوی سفارت آمريکا در بغداد نيز، اعلام کرد که يک کارمند آمريکايی و يک کارمند اردنی بر اثر حمله روز يکشنبه به منطقه سبز، به سختی زخمی شده اند.
پليس عراق و مقامات بيمارستانی در بغداد نيز اعلام کردند برخی از راکت ها که ظاهرا منطقه سبز را می خواستند مورد حمله قرار دهند، در مناطقی در شرق بغداد فرود آمده و موجب کشته شدن ۱۲ عراقی و زخمی شدن ۳۰ نفر ديگر شده اند.
اعتصاب در بغداد، درگیری در بصره
در همين حال، روز يکشنبه، هواداران مقتدی صدر، دولت نوری المالکی، نخست وزير اين کشور را، متهم کردند که از آتش بس سو استفاده کرده و برخی از هواداران وی را دستگير کرده است.
رهبران جنبش مقتدی صدر از هواداران خود در برخی از نقاط بغداد خواسته اند که در اعتراض به دستگيری های اخير دست به اعتصاب زده و مغازه های خود را ببندند.
علی الميالی، از نمايندگان هوادار مقتدی صدر در پارلمان عراق اعلام کرد که اگر دولت از آزادی هواداران مقتدی صدر خودداری کند از مردم عراق می خواهند که در تمامی بغداد و شايد حتی در استان های جنوبی دست به نافرمانی مدنی بزنند.
در همین حال درگيری های شديدی ميان ماموران امنيتی عراق و افراد ارتش مهدی از سه شنبه، در بصره آغاز شده است.
به گفته مسئولان امنيتی بصره، عملياتی با استفاده از سلاح های سنگين، برای سرکوبی ارتش مهدی آغاز شده که دامنه آن به چند محله در بصره کشيده شده است. گزارشی از تلفات وارده نرسيده است.
سخنگوی ارتش بريتانيا در بصره اعلام کرد که نوری المالکی، شخصا براين عمليات نظارت دارد و ارتش بريتانيا در آن نقشی ندارد. دولت عراق تلاش می کند که امنیت را در شهر نفت خیز بصره بر قرار کند و به زد و خورد میان شبه نظامیان جناح های مختلف پایان دهد.

هیچ نظری موجود نیست: