۱۳۸۷ فروردین ۹, جمعه

بمباران مواضع شبه نظامیان در بصره



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنگنده های آمریکايی بامداد امروز برای نخستین بار پس از شروع درگیریها در بصره مواضع شبه نظامیان شیعه در اطراف این شهر جنوبی عراق را بمباران کردند.
درگیریهای بصره میان ارتش عراق و شبه نظامیان شیعه وابسته به ارتش مهدی از روز 25 مارس آغاز شده و هم اکنون چندین محله شهر بصره که شبه نظامیان در آن مستقر هستند، در محاصره نیروهای عراقی است.
نخست وزیر عراق که در بصره بسر می برد تا فردا شنبه به شبه نظامیان مهلت داده است تا سلاح خود را زمین بگذارند.
نوری مالکی همچنین امروز طی بيانيه ای اعلام کرد برای شبه نظاميانی که سلاح خود را زمين بگذارند، مشوق های مالی در نظر گرفته خواهد شد.
روزنامه لوتان چاپ سوئیس امروز در گزارشی از بصره به قلم دلفين مينويی نوشت برغم درخواست مالکي از شبه نظامیان براي زمين گذاشتن سلاح، درگيريها در خيابانهاي شهر همچنان ادامه دارد. يکي از ساکنان بصره ديروز بعد ازظهر در تماسي تلفني گفت ما جرات خروج از خانه را نداريم. صداي شليک تير و انفجار به گوش مي رسد. دولت عراق از پيشرفت هاي صورت گرفته ابراز خشنودي کرده است. در بيانيه اي دولتي با اشاره به حمايت کامل برخي رهبران قبيله اي، شخصيت هاي سياسي و سازمان هاي غيردولتي آمده است برخي از اعضاي ارتش مهدي شروع به زمين گذاشتن سلاح هاي خود کرده اند. اما وراي اين درگيري ها در حقيقت رقابت خشني ميان گروههاي مختلف شيعي بر سر کنترل شهر نفتي بصره که يکي از قطب هاي اقتصادي کشور به شمار مي رود در جريان است. از زمان عقب نشيني نيروهاي انگليسي در اواسط دسامبر،‌ تنش ها در اين منطقه بالا گرفته است. جریان صدر که از تصميم گيري هاي سياسي به سبب تحريم انتخابات محلي در ژانويه 2005 کنار گذاشته شده است به تدريج در حال تحميل کردن خود با توسل به زور است. مردان اين گروه با حمله به زنان بدحجاب، در اختيار گرفتن برخي بيمارستان ها و تخريب آخرين مغازه هاي فروش مشروبات الکلي در صدد شناساندن خود برآمده اند. نيروهاي آمريکايي می گویند آنها از حمايت رژیم تهران برخوردارند. بنا بر ادعاي ساکنان بصره، وضع زندگي در اين شهر بسيار بدتر از بغداد است. آدم ربايي و جرم و جنايت از اعمال جاري در اين شهر به حساب مي آيد. يکي از اهالي شهر بصره در تماسي تلفني گفت ما کم کم با کمبود مواد غذايي روبرو مي شويم. کليه خواربار فروشي هاي محله ما بسته شده اند. ما نيز نمي دانيم چگونه مي توانيم از اين وضع خارج شويم. ما گروگان جنگي هستيم که خود هيچ تسلطي بر آن نداريم.

هیچ نظری موجود نیست: