۱۳۸۷ فروردین ۶, سه‌شنبه

لبنان هم در نشست سران عرب شركت نمی ‌كند

سرانجام پس از چند روز بحث و جدل درباره حضور لبنان در نشست بيستم سران اتحاديه عرب در دمشق ، دولت اين كشور به رياست فواد سنيوره تصميم گرفت در اين نشست شركت نداشته باشد.
به گزارش ايرنا، اين تصميم در نشست سه شنبه شب هيات دولت لبنان به رياست فواد سنيوره اتخاذ و اعلام شد.
مقام‌هاي دولت كنوني لبنان كه در سايه نبود رييس جمهوري ، خود را براي حضور در مجامع بين‌المللي از جمله در نشست دمشق محق مي‌دانند به دليل ضديتي كه با نظام سوريه دارند با شركت در اين نشست مخالفت كردند.
آنان مي‌گويند تحريم نشست دمشق در واقع نوعي اعتراض به سوريه خواهد بود كه گروه حاكم پس از ترور رفيق حريري آن را در پيش گرفته است.
اعضاي گروه حاكم در لبنان از دو سال قبل و پس از خروج نيروهاي سوريه از اين كشور ، دمشق را عامل اوضاع كنوني لبنان مي‌دانند و بر همين اساس روابط بيروت - دمشق به شدت به سردي گرائيده است.
كنفرانس سران اتحاديه عرب قرار است نهم و دهم فروردين ماه سال آينده در دمشق برگزار شود.
*********
همانگونه که رسانه ها از چندی پیش، شرکت نکردن پادشاه عربستان در اجلاس آتی سران عرب در دمشق را محتمل می دانستند؛امروز نماینده عربستان در اتحادیه عرب رسما این خبر را تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش بینی منابع آگاه عربی درباره حضور نیافتن پادشاه عربستان در اجلاس آتی سران عرب به حقیقت پیوست به گونه ای که امروز "احمد قطان " نماینده عربستان سعودی در اتحادیه عرب اعلام کرد : "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در دمشق حضور نخواهد یافت.
درحالی امروز این موضوع اعلام شد که امروز نشست مقدماتی سران عرب در دمشق با حضور نمایندگان دائمی کشورهای عربی در اتحادیه عرب کار خود را به مدت دو روز آغاز کرد.
قراراست اجلاس سران عرب در روزهای 29 و 30 ماه مارس ( 10 و 11 فروردین ) در دمشق برگزار شود.
این درحالی است که پیش از این منابع آگاه اعلام کردند: سران عربستان و مصر در صدد هستند یا محل برگزاری نشست سران را از دمشق به شرم الشیخ منتقل کنند یا درغیر این صورت دراین نشست حضور نیابند.
پیش ازاین نیز منابع دیپلماتیک عربی تصریح کردند : کنفرانس آتی سران عرب در شهر دمشق در سایه بحران سیاسی شدید لبنان برگزار خواهد شد که این منابع تاکید داشتند؛ اگر بحران لبنان ادامه یابد ، این مسئله تاثیر زیادی بر مشارکت کشورهای عربی در این اجلاس خواهد داشت.
همچنین این منابع پیش بینی کردند: اگر اجلاس سران عرب در دمشق برگزار شود، شماری از سران عرب درآن غایب خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست: