۱۳۸۷ فروردین ۸, پنجشنبه

ایران به «انگشت نگاری از زائران» در عراق اعتراض کرد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه، روز پنجشنبه هشتم فروردين ماه به آنچه «اقدام خودسرانه نيروهای اشغالگر آمريکايی در انگشت نگاری و اعمال محدوديت برای زوار ايرانی عتبات عاليات» خواند، اعتراض کرد و خواستار رفع سريع محدوديت ها شد.
آقای حسینی گفت: «اعزام زائران ايرانی به عتبات عاليات در چارچوب موافقتنامه بين دو کشور و با هماهنگی ميان مسئولان ايرانی و عراقی صورت مي پذيرد و ضرورتی برای دخالت ديگران وجود ندارد.»
در همين حال سازمان حج و زيارت ایران که متولی هماهنگی سفرهای مذهبی دولتی در ايران است از داوطلبان سفر به اماکن مقدس شیعیان در عراق خواست که این سفرها را به آينده موکول کنند.
به گزارش خبرگزاری های داخل ايران، طی چهار روز گذشته و همزمان با شدت گرفتن ناآرامی ها در برخی مناطق عراق، انبوه ايرانيانی که به قصد سفر به «مکان های مقدس نجف و کربلا» راهی مرزهای رسمی دو کشور شده بودند، پشت مرزها مانده اند و اجازه ورود به خاک عراق را نيافته اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نماينده سازمان حج و زيارت در عراق چهارشنبه هفتم فروردين ماه اعلام کرده است که دولت عراق رسما از شامگاه دوشنبه پنجم فروردين همه مرزهای زمينی و دريايی شهر بصره را با کشورهای همجوار به دليل اجرای طرح امنيتی تا اطلاع بعدی مسدود اعلام کرده است و هيچ «زائر ايرانی» نمی تواند به عراق وارد یا از این کشور خارج شود.
نوری المالکی نخست وزير عراق که خود شخصاً عمليات نظامی در بصره را زير نظر گرفته «عناصری از داخل و خارج» عراق را عامل ايجاد اين درگيری ها اعلام کرده است. نا آرامی های چهار روز گذشته در بصره و برخی مناطق ديگر عراق مربوط به درگيری های سپاه مهدی به رهبری مقتدی الصدر، روحانی تندروی شيعه است.
ارتش آمريکا ايران را به همکاری با اين گروه مسلح از نظر آموزش نظامی، تهيه سلاح و تدارکات متهم می کند اما ايران همواره اين اتهامات را رد می کند.
خبرگزاری ايسنا، گزارش داده است که در مرز مهران، واقع در استان ايلام، تعداد زيادی از «زائران ايرانی» با محدوديت هايی برای گذر از مرز مواجه شده اند.
ويزای جعلی
ايرانيان می توانند به دو طريق جمعی و انفرادی برای سفر به عراق از سفارت اين کشور ويزا دريافت کنند. ويزاهای جمعی مخصوص افرادی است که در کاروان های دولتی ثبت نام می کنند و زير نظر دولت جمهوری اسلامی ايران برای «زيارت» به عراق سفر می کنند.
ويزای انفرادی هم برای کسانی صادر می شود که قصد دارند به صورت شخصی سفر کنند. سفارت عراق در ايران اعلام کرد بسياری از ويزاهای انفرادی، جعلی هستند.
حسین اکبری، از مقام های سازمان حج و زیارت ایران در مصاحبه ای با ایسنا، وجود ويزاهای جعلی را تاييد کرد اما گفت که سفارت عراق اقدامی در اين باره نکرده است.
به گفته اين مقام دولتی، در ايران دلالان با گرفتن ۱۳۰ دلار برای متقاضيان ويزای فوری سفر به عراق می گيرند در حالی که سفارت عراق با دريافت ۳۰ دلار ويزا صادر می کند.
به گفته او، سفارت عراق در سال جديد حدود ۷۰ هزار ويزای انفرادی صادر کرده است که اين تعداد با ظرفيت و امکانات مرزهای دو کشور همخوانی ندارد و باعث بروز مشکل برای کاروان ها شده است.

هیچ نظری موجود نیست: