۱۳۸۷ فروردین ۱۰, شنبه

مخالفت ارتش مهدی با تحویل سلاحهای خود به دولت عراق



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از خبرگزاری فرانسه از نجف، یکی از رهبران جریان وابسته به مقتدی صدر امروز اعلام کرد نيروهای اين گروه سلاحهای خود را به دولت عراق تحویل نخواهند داد.
نوری مالکی، نخست وزیر عراق روز پنج شنبه به شبه نظامیان شیعه عراقی در بصره 72 ساعت مهلت داد تا سلاحهای خود را زمین بگذارند.
حیدر الجبیری از رهبران جریان صدر به خبرگزاری فرانسه گفته است مقتدی صدر با این خواسته مالکی مخالفت کرده و گفته نباید سلاحها را به دولتی که با آمریکا همکاری می کند، تحویل داد.
درگيری بين شبه نظاميان شيعه با نيروهاي عراقي و واحدهاي آمريکايي امروز وارد پنجمين روز خود شده و تاکنون به کشته شدن بيش از 200 تن و زخمي شدن صدها تن ديگر منجر شده است.
بيانيه شورای رياست جمهوری عراق درباره عمليات بصره
شوراي رياست جمهوري عراق امروز با انتشار بيانيه اي ضمن حمايت از اقدامات دولت براي سرکوب گروه هاي مسلح در بصره از مردم عراق خواست دولت را در برقراري امنيت کامل در عراق ياري کنند.
جلال طالباني و مسعود بارزاني، روساي جمهور عراق و منطقه کردستان نيز با تقدير از تلاش هاي دولت عراق در برقراري امنيت خواستار آن شدند تا جلسه اي فوري با حضور نمايندگان مجلس و روساي گروه هاي سياسي به منظور اتخاذ راهکاري اساسي تشکيل شود.
شيوخ عشاير استانهاي بابل، ميسان، ذيقار و شهرهاي کربلا و نجف نیز با برپايي راهپيمايي تداوم اقدامات دولت در سرکوب گروههاي مسلح را خواستار شدند.
همچنين نيروهاي آمريکايي ديشب در چند مرحله از زمين و هوا مواضع شبه نظامیان را در شهرک صدر در حومه بغداد هدف قرار دادند.
يکي از مسئولان بيمارستاني عراق امروز اعلام کرد در درگيريهاي چهار روز گذشته بين شبه نظاميان شيعه و نيروهاي عراقي و آمريکايي در شهرک صدر 75 نفر از شبه نظامیان کشته و نزديک به 500 تن دیگر زخمي شده اند.
از بصره نيز خبر مي رسد اوضاع اين شهر نسبت به روزهاي گذشته آرام تر است، اما همچنان درگيريهاي پراکنده اي در مناطق تحت محاصره نيروهاي عراقي ادامه دارد .
گروه هاي مسلح درگير در بصره اعلام کرده اند يک فروند هلیکوپتر ارتش عراق را بامداد امروز منهدم کرده اند، اما ارتش عراق تاکنون اين خبر را تائید نکرده است.
رئيس جمهور آمريکا روز گذشته تاکيد کرد که عملیات ارتش عراق در بصره مرحله تعيين کننده ای در تاریخ این کشور است.

هیچ نظری موجود نیست: