۱۳۸۶ اسفند ۱, چهارشنبه

خرمای سیستان و بلوچستان با وجود کیفیت بسیار بالا ناشناخته مانده

خرمای سیستان و بلوچستان با وجود کیفیت بسیار بالا ناشناخته مانده است

سیستان وبلوچستان با توجه به بهره‌مندی از اقلیم گرم، بیابانی و مرطوب دارای بهترین شرایط برای پرورش انواع میوه‌های گرمسیری است.
یکی از شگفتی‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان تنوع محصول خرماست که از این حیث در میان استانهایی که در آنها خرما تولید می‌شود از جایگاه ممتازی برخوردار است.
در این استان به ویژه منطقه وسیع بلوچستان انواع مختلف خرما با کیفیت مناسب تولید می‌شود که متاسفانه تاکنون آن گونه که شایسته بوده معرفی نشده و می‌توان ادعا کرد که "خرمای تولیدی این منطقه ناشناخته مانده است.
اکنون در نخلستانهای ‪ ۳۰‬منطقه بلوچستان بیش از ‪ ۷۰‬گونه خرما تولید و برداشت می‌شود.
به گزارش ایرنا، از جمله گونه‌های خرما که در مناطق مختلف این استان کشت و برداشت می‌شود شامل "هلیله، مضافتی، نیکدیمی، شکری، بیگم، جنگی، کوتومی و دشتاری، مولس، تورگی شکنک، سبزو، ماکیلی، ربی، چکردی، راسکویی، پوپو، سنگ شکن، خشکیج، شریفه، چرپان و بارشاهی" است.
اکنون خرمای سیستان و بلوچستان نه تنها به بازارهای داخلی عرضه می‌شود بلکه کشورهای دیگر مانند پاکستان و افغانستان نیز از این محصول بی‌بهره نیستند و خرما به عنوان یک منبع درآمدزای استان تبدیل شده است.
یک کارشناس و پژوهشگر برجسته خرما در زاهدان، محصول تولیدی این منطقه را از نظر کیفیت در کشور بی‌نظیر دانست.
دکتر "هاشم هاشم‌پور" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: کشاورزان این استان با توجه به کیفیت بالای محصول همواره باید با استفاده از اصول علمی و کارشناسی تولید خرما را افزایش دهند.
وی ادامه داد: بر همین اساس "ستاد خرما" در کشور تشکیل شده که با اجرای برنامه‌ها و سیاستهای تدوین شده آن تولید خرمای با کیفیت به ویژه برای صادرات این محصول هر سال افزایش خواهد یافت.
سالانه در سیستان و بلوچستان ‪ ۱۵۰‬هزار تن خرما از ‪ ۳۸‬هزار هکتار نخلستان مناطق ایرانشهر، سرباز، سراوان و نیکشهر تولید و برداشت می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، تولید این میزان خرما سیستان و بلوچستان را از این حیث در رتبه دوم کشور جای داده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تبادل نظر و انتقال تجربه صاحبان صنایع تولیدی خرما تاثیر مهمی برای توسعه کشت این محصول در سیستان و بلوچستان داشته است.
"محمدعلی نیکبخت" به خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: نبود صنایع تبدیلی مناسب و بازاریابی از جمله مسایل و مشکلات پیش روز نخلکاران استان است.
وی اظهار داشت: برای تبادل نظر و انتقال تجربه تولیدکنندگان خرما، دوره‌های آموزشی ویژه نخلداران در مناطق خرماخیز سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود.
او همچنین آشنایی با نحوه کاشت، داشت، برداشت و نیز راه‌های بازاریابی مناسب محصول خرما را اهداف مهم برگزاری کارگاه‌های آموزشی ذکر کرد.
معاون صنایع و توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای حمایت از کشاورزان تولیدکننده خرما تاکنون ‪ ۱۴‬سردخانه با ظرفیت نگهداری ‪ ۲۳‬هزار و ‪ ۱۰۰‬تن در مناطق مختلف استان راه‌اندازی شده است.
"جعفر زربافتی" اظهار داشت: پنج واحد بسته بندی خرما نیز با ظرفیت ‪ ۱۰‬هزار تن در استان فعال است.
او ادامه داد: این واحدها خرمای تولیدی را پس از شست و شوی بهداشتی برای صادرات داخلی و خارجی محصول را بسته‌بندی می‌کند.
به گزارش ایرنا، شهرستانهای سراوان، ایرانشهر، نیکشهر و سرباز از مهمترین مناطق تولید خرما در سیستان و بلوچستان به شمار می‌روند. ک/‪۴‬ ‪۶۵۹/۵۶۵/۷۳۱۳‬

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام دوستان عزیز
گروه مطالعاتی "سرزمین کویر ودریا" ، یک گروه تحقیقاتی خودجوش و نوپا ومجازی دررابطه با استان سیستان و بلوچستان می باشد.ما سعی خواهیم کرد تا با شناختن وشناساندن استان راههای جدیدی را برای پیشرفت استان در تمام زمینه های ممکن فراهم کنیم.
در این راستا تنها وجود انسانهایی متعهد و روشنفکر می تواند به رشد وشکوفایی استان ما کمک کند.
لذا از شما برای همکاری افتخاری دعوت می شود تا در ساخت اولین و بزرگترین بانک اطلاعاتی مجازی استان سیستان و بلوچستان با ما همکاری کنید.
هدف ما ایجادپایگاهی بزرگ برای استان درتمام زمینه های فرهنگی واجتماعی وآموزش مهارتهای نو و ...می باشد.برای آشنایی بیشتر با اهداف ما می توانید به سایت ما با آدرس www.iranstb.com سری بزنیدوعقاید خود را با مدیر سایت در میان بگذارید.
چنانچه مایل باشید می توانید علاوه بر اداره وبلاگتان مقالاتتان رااز طریق بخش "ارتباط با مدیر سایت" برایمان ارسال کنید.به نام خودتان در این پایگاه و در بخش مقالات قرار خواهد گرفت.اما بیشتر علاقه مند به حضور شما در بخش تالار گفتگو هستیم .

برای همکاری با ما می توانید ابتدا وارد قسمت "تالار گفتگو" شویدو بعداز عضوبت از طریق بخش"ارتباط با مدیر سایت" تمایل و زمینه همکاری خود را اطلاع دهید.
شما پس از مدت کوتاهی فعالیت می توانید مدیریت انجمنتان را به دست بگیرید.
مدیر سایت www.iranstb.com
محمود استانی