۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

نمايشگاه کتاب یا دورنمای یوم الحساب

نمايشگاه کتاب یا دورنمای یوم الحساب
حسین سلیمانپور
از آنچه منقول در اخبار و مکتوب در جراید است چنین برمی‌آید که نماشگاه کتاب (استان) برگزار شده است.اما در ابتدای برپایی نمایشگاه بر خود لازم می‌دانم از باب خیرخواهی چند نکته‌ای را یادآور شوم. هرچند احتمال اینکه گوش کسی بدهکار حرفمان نباشد زیاد است زیرا از قدیم گفته‌اند:
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماستآنچه البتـه بـه جـای نرسـد فــریاد اسـت
ولی با این وجود ما وظیفه‌ی خود را انجام می‌دهیم.اولین نکته‌ای که راقم السطور یادآوری آن را بر خود لازم می‌داند شلوغی بی‌حد و حصر صف دریافت یا به تعبیری اخذ "بن" کتاب می‌باشد. وقتی انسان قدم به صحن نمایشگاه می‌گذارد و با ترافیک سنگین انسانی در صف دریافت بن کتاب روبرو می‌شود تا لحظه‌ای گیج شده و نمی‌داند که آیا واقعاً مشاهده کننده نمایشگاه کتاب است یا نظاره‌گر دورنمای یوم الحساب! و لاجرم در کنجی، هاج و واج ایستاده با خود زمزمه می‌کند:
ای خدا دارم چه می‌بینم عیان در نمایشـگاه شـهر زاهــدان
این نمایشگاست یا یوم الحساب؟ یا که سهواً آمدم در این مکان!
تا بـگیرم یـک بُنی از باجـه‌ای بشکند از دست و پایم استخوان
می‌شوم درلحظه‌ای خیس عرق از وجود من درآید روح و جان
و اما نکته دوم که قابل یادآوری است و به مراتب از اولی مهمتر اینکه: بعضی از ناشرین عزیز، اعم از شیعه و سنی و...، حال یا به علت مشکلاتی که احیاناً در "دید" یا همان حس باصره‌‌شان پدید آمده است فراخوان "نمایشگاه کتاب" را "نمایشگاه توهین" می‌خوانند و تمام کتب، بروشور و پلاکاردهای توهین‌آمیز خود را جمع کرده، به نمایشگاه می‌آورند و انسان هنگام بازدید ازغرفه‌شان با تلنباری از توهینات روبرو می‌شود که البته این کارشان اثر شدیداً عمیقی در تحریک احساسات بازدیدکنندگان دارد. و اما احقر از آنجایی که خود را ناصح و مشفق دانسته، ضمن اینکه به این عزیزان خیرخواهانه توصیه می‌کند در قرائت فراخوان نهایت دقت را مبذول دارند و از آوردن چنین آثاری شدیداً اجتناب فرمایند، از مسئولین بزرگوار تقاضا داریم بنابر وسعت دیدی که از آن برخوردارند، هم فکری‌ (البته بکر) برای شکستن صفوف به هم پیوسته و فشرده دریافت بن کتاب بردارند و هم نگذارند از زیر نگاه ذره‌بین مانندشان چنین اهانتهایی در نمایشگاه رسوخ نماید. زیرا چنین چیزهایی - چنانچه اتفاق افتاد و دانستیم- به هیچ عنوان به نفع نظم و امنیت نمایشگاه نخواهد بود.
سنی آنلاین

هیچ نظری موجود نیست: