۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

فرانسه و آمریکا: تحریمها باید ادامه یابد و گسترده تر شود

فرانسه و ایالات متحده: گزارش البرادعی رژیم اسلامی ایران را تبرئه نکرده است.تحریمها باید ادامه یابد وگسترده ترشود.
مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران گزارش محمد البرادعی در مورد برنامه های اتمی رژیم را یک پیروزی برای خود دانستند. ولی وزیر خارجه ایالات متحده و وزارت خارجه فرانسه اعلام کردند که این گزارش باید دلیل تازه ای برای گسترش تحریمها علیه حکومت ایران باشد.
وزارت امور خارجه اسرائیل به علت مقارن بودن موعد انتشار گزارش با شب شنبه مقدس و با توجه به آنکه امروز (شنبه 23 فوریه 2008 ) روز تعطیل عمومی است، هنوز واکنشی در این باره صادره نکرده است. ولی یک مقام آگاه که نخواست نامش برده شود در اورشلیم گفت: آنچه جنبه تعیین کننده خواهد داشت نشست تازه شورای امنیت سازمان ملل است که در هفته های آینده برگزار خواهد شد.
آگاهان گفتند: در گزارش البرادعی تاکید شده که همکاری حکومت ایران با آژانس بین المللی انرژی اتم به قدر کافی شفاف و کامل نبوده است و نمی توان تعیین کرد که ایران قصد تولید بمب اتمی دارد یا خیر.
در تهران، ساعتی پس از انتشار گزارش البرادعی، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی یک کنفرانس مطبوعاتی برپا ساخت و در آن گفت: در این گزارش شش موضوع مورد تعقیب آژانس بین المللی بسته شده است- و گفت: تمامی کسانی که به دنبال بهانه بودند و اتهاماتی را متوجه "ملت ما" کرده بودند، امروز با گزارش آژانس، حقیقت ایران ثابت شد.
جلیلی گفت: این یک پیروزی برای ملت ایران است.
علی رغم این واکنش، آگاهان گفتند: حتی پس از گذشت ماهها صبر و انتظار از جانب آژانس بین المللی، حکومت ایران هنوز به طور کامل به پرسش های آژانس پاسخ نگفته و به پنهانکاری ادامه می دهد- و این واقعیت در گزارش البرادعی نیز تاکید شده است.
آگاهان گفتند: حتی اگر حکومت ایران به همه این پرسش ها (در مورد سابقه فعالیتهای اتمی خود) پاسخ قانع کننده نیز بدهد، هنوز یک واقعیت به قوت خود باقی می ماند و آن این که حکومت ایران با نقض دو قطعنامه پیشین شورای امنیت، همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و به علت این سرکشی باید مجازات های بیشتری علیه آن حکومت برقرار گردد.
کوندولیسا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش خود نسبت به گزارش البرادعی گفت: در این گزارش به صراحت قید شده که حکومت ایران پاسخ های کافی به پرسش های آژانس نداده و اطلاعات لازم را در مورد برنامه های اتمی خود ارائه نکرده – و بنابراین راه برای تصویب قطعنامه سوم و گسترش تحریمها هموار شده است.
وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه خود نوشت: حکومت ایران باید همانگونه که در دو قطعنامه شورای امنیت خواسته شده و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتم آن را تاکید کرده، فعالیتهای غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد.
در ادامه بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: دولت پاریس همچنان خواهان مذاکره و ادامه تلاشهای دیپلماتیک است و قاطعانه از حکومت ایران می خواهد با متوقف ساختن فعالیت غنی سازی اورانیوم ، از سرگیری مذاکرات را امکان پذیر سازد.
گفتنی است که شرط اصلی کشورهای اروپائی برای تجدید گفتگوها با ایران بر سر برنامه های اتمی آن است که رژیم ایران غنی سازی اورانیوم را در طول مذاکرات متوقف کند و از آنجا که رژیم ایران این شرط را نپذیرفته، مذاکراتی انجام نشده و گفتگوهائی هم که بین خاویر سولانا با علی لاریجانی و سعید جلیلی صورت گرفته بود، جنبه مقدماتی داشت و آن هم به نتیجه نرسید.
در تهران مقامات رژیم کوشیدند این تصور را ایجاد کنند که گزارش البرادعی آنها را کاملا تبرئه می کند.
غلامحسین الهام سخنگوی دولت گفت: باید این پیروزی را به ملت ایران تبریک گفت و جواد وعیدی معاون شورای عالی امنیت ملی نیز آن را "یک دستآورد ملی" خواند. گفتنی است: جمهوری اسلامی هرگز به مردم ایران اجازه نداده دیدگاه خود را در مورد مساله اتمی بیان کنند ولی همیشه سیاستهای خود را به ملت نسبت می دهد تا در جامعه جهانی چنین ادعا کند که پیرو و اجرا کننده خواستهای ملت ایران است و این در حالی که به گفته مخالفان، سیاستهای ماجراجویانه رژیم، منافع اساسی ملت و امنیت و آینده کشور را به خطر می اندازد.
آژانس بین المللی در گزارشی که شامگاه روز گذشته با امضای محمد البرادعی انتشار یافت از جمله نوشت: گرچه حکومت ایران در ارائه اطلاعات پیرامون برنامه های اتمی خود پیشرفت خوبی داشته است، اما این همکاری در حدی نبوده که ثابت کند برنامه های اتمی ایران صرفا برای مقاصد صلح آمیز است.
در گزارش البرادعی گفته شده که اطلاعات ارائه شده از جانب حکومت ایران کافی و کامل نیست و در مورد بعضی مسائل و از جمله در مورد تحقیقات مربوط به مواد منفجره دارای قدرت انفجاری شدید، و طراحی کلاهکهای موشکی، پاسخ کافی داده نشده است. در برخی گزارشها آمده بود که حکومت ایران مشغول طراحی و شاید ایجاد کلاهکهائی برای سوار کردن روی موشک بوده تا قادر شود بمب اتمی حمل کند.
حکومت ایران با سرسختی از ارائه اطلاعات لازم در این باره خودداری می ورزد و این امر بیش از هر چیز دیگر نشان می دهد که حکومت ایران دارای برنامه های پنهان نظامی برای امور هسته ای است.
محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه گذشته در توجیه پنهانکاریهای رژیم در امور اتمی گفت: آمریکا نیز هنگام ساخت بمب اتمی خود به پنهانکاری دست زد و یک استادیوم ورزشی در نزدیکی نیویورک را به این موضوع اختصاص داد. اتحاد شوروی نیز با دزدیدن اطلاعات اتمی و فعالیتهای مخفی توانست بمب اتمی تولید کند.
این سخنان احمدی نژاد از یک سو از نیتهای پنهان رژیم برای تولید بمب هسته ای پرده بر می دارد و تلاشی برای توجیه پرده پوشیهای رژیم در مورد برنامه های هسته ای است – و از سوی دیگر از ناآگاهی و یا فریبکاری او در امور حقوق بین الملل پرده بر می دارد. زیرا در آن دوران فعالیت اتمی اولیه ایالات متحده و اتحاد شوروی، هنوز کنوانسیون بین المللی منع نشر سلاحهای هسته ای (NPT) وجود نداشت و تعهدی برای کشورها ایجاد نمی کرد و طبیعی بود که کشورها فعالیتهای نظامی – اتمی خود را در شرائط بسیار محرمانه انجام دهند. ولی حکومت ایران یکی از دهها کشورهای امضا کننده ان پی تی (در دوران حکومت پیشین) است و وظیفه دارد هرگونه برنامه و فعالیت اتمی را با آگاهی و همکاری آژانس بین المللی انجام دهد – و این در حالی که تا کنون برای پرده پوشی مقاصد واقعی خود به هر ترفندی دست زده است.

هیچ نظری موجود نیست: