۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

حمایت آمریکا از تحریم های تازه علیه ایران



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، در پی انتشار گزارش تازه آژانس اتمی سازمان ملل که در مورد ماهیت برنامه اتمی ایران ابراز تردید می کند گفته است که "استدلالی خیلی قوی" به نفع تصویب دور سوم تحریم ها علیه ایران وجود دارد.
وی پس از آن اظهار نظر می کرد که آژانس اتمی سازمان ملل گفت هیچ "تضمین جدی" وجود ندارد که ایران درحال ساختن سلاح اتمی نیست.
اعضای دائم شورای امنیت شامل آمریکا، بریتانیا، چین، فرانسه و روسیه روز دوشنبه در واشنگتن دیدار می کنند تا گام بعدی خود در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند.
اما مذاکره کننده ارشد اتمی ایران گفت که گزارش سازمان ملل ادعای تهران در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی اش را تصدیق می کند.
ایران از توقف غنی سازی اورانیوم خودداری می کند و اصرار دارد که هدف آن منحصرا برنامه های غیرنظامی است.
گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی به خاطر دادن اجازه بازرسی از برخی نقاط ممنوعه سابق در ایران، از این کشور ستایش کرد اما گفت که ایران همچنان از پاسخ دادن به مسائل کلیدی طفره می رود.
آژانس اتمی سازمان ملل اوت گذشته بر سر یک جدول زمانی برای حل کلیه مسائل باقی مانده در مورد فعالیت های گذشته اتمی ایران، با این کشور به توافق رسیده بود.
اما گزارش روز جمعه گفت ایران از دادن پاسخی مناسب به ادعاهایی دایر بر اینکه تلاش هایی مخفیانه برای "دادن بعدی تسلیحاتی" به مواد اتمی کرده است، طفره می رود.
آژانس اتمی سازمان ملل همچنین گفت که ایران از سوالات مربوط به آنچه ادعا می شود انجام آزمایش به روی مواد منفجره "عالی" و کار طراحی به روی یک کلاهک جنگی است، پرهیز می کند و اشاره کرد: "این مایه نگرانی جدی است."

بازرسان آژانس گفتند که ایران همچنین هنوز علنا با تخطی از دستور شورای امنیت سازمان ملل، به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و سانتریفوژهای پیرفته برای تسریع این فرآیند را آزمایش می کند.
وزیر خارجه آمریکا گفت: "این گزارش نشان می دهد که هرآنچه ممکن است ایرانی ها جهت تلاش برای زدودن برخی عناصر گذشته درحال انجامش باشند، با توجه به فعالیت های کنونی آنها ناکافی است."
وی افزود: "آنچه همه ما باید نگرانش باشیم... آینده است چرا که ایران می تواند کسب مهارت کامل در فناوری ای را که به سلاح اتمی منجر می شود شروع کند."
وی گفت: "اگر به رکوردها نگاه کنید، باید بگویم که یک استدلال خیلی قوی برای حرکت در جهت یک قطعامه شورای امنیت وجود دارد."
جاناتان مارکوس، خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی، می گوید که یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی مسلما با تبرئه ایران فاصله زیادی دارد.
با این حال انتشار ارزیابی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا در ماه دسامبر گذشته که می گفت ایران در سال 2003 بخش تسلیحاتی برنامه اتمی اش را معلق کرده است، موضع آمریکا برای اعمال تحریم های تازه را تضعیف کرده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است بر اساس گزارش تازه آژانس و همچنین نظر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد صدور قطعنامه تازه ای در مورد ایران تصمیم بگیرد.
کلیات این قطعنامه از یک ماه پیش مورد توافق پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان قرار گرفته بود و پس از اعمال نظر کلیه اعضای پانزده گانه شورا، پیش نویس نهائی آن تنظیم شده و احتمال می رود هفته آینده به رأی گذاشته شود.
با تصویب این قطعنامه، کشورهای دنیا از پذیرش کلیه مقامات دست اندرکاران برنامه اتمی ایران در خاک خود منع می شوند و از کشورها خواسته می شود در دادوستد با ایران هوشیاری به خرج دهند تا این دادوستدها به نفع برنامه اتمی این کشور تمام نشود.
این در حالی است که مقامات ایرانی همچنان تأکید دارند که در برابر فشار خارجی تسلیم نمی شوند و از پیشبرد برنامه اتمی خود باز نمی ایستند.

هیچ نظری موجود نیست: