۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

اعتراض ها به صدور حکم اعدام یعقوب مهرنهاد ادامه دارد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از رادیو فردا اعتراض ها به صدور حکم اعدام برای يعقوب مهرنهاد وبلاگ نويس، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی در استان سيستان و بلوچستان ايران، ادامه دارد و کانون وبلاگ نويسان ايران نيز، با انتشار بيانيه ای این حکم را محکوم کرده است.
در ارديبهشت سال ۱۳۸۶ پس از بروز ناآرامی ها و درگيری هايی در استان سيستان و بلوچستان که بخشی از آن به گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی نسبت داده شد، نيروی انتظامی اين استان عده ای را دستگير کرد. در ميان بازداشت شدگان، نام چند تن از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران نيز به چشم می خورد.
گزارش ها حاکي است که پس از مدتی، تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شدند، اما يعقوب مهرنهاد به اتهامی که از سوی مقامات قضايی همکاری با گروه عبدالمالک ريگی عنوان شده، همچنان در بازداشت باقی مانده و به اعدام محکوم شده است.
عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه جمهوری اسلامی، روز سه شنبه در يک کنفرانس مطبوعاتی خبر صدور حکم اعدام برای يعقوب مهرنهاد را به دليل آنچه که «ارتباط او با گروه جندالله» خواند، تاييد کرد.
او با بيان اينکه اين حکم «قابل تجديد نظر» است، جزيياتی در باره اقدامات آقای مهرنهاد که منجر به محکوميت او شده است، ارائه نکرد.
« خانواده و وکيل او پس از ۵ ماه موفق به ديدار او شدند در حالی که از شدت شکنجه تعادل خود را از دست داده بود و ۱۵ کيلو وزن کم کرده بود.»
بیانیه کانون وبلاگ نویسان
اگرچه آشکار نيست که يعقوب مهرنهاد اين اتهامات را پذيرفته است يا نه، اما به گفته نزديکان او و فعالان حقوق مدنی استان سيستان و بلوچستان، فعاليت انجمن صدای عدالت به موضوعات مربوط به حقوق بشر استان سيستان و بلوچستان محدود بود.
خويشاوندان يعقوب مهرنهاد می گويند که دادگاه او در دی ماه گذشته بدون حضور هيئت منصفه، وکيل مدافع و خانواده او برگزارشد.
بیانیه کانون وبلاگ نویسان
کانون وبلاگ نويسان، با انتشار بیانیه ای، ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای این خبرنگار، نوشته است:«آقای مهرنهاد مدير کل انجمن جوانان صدای عدالت است که در چهارچوب قوانين جمهوری اسلامی برای جوانان بلوچ برنامه اجرا می کند. او پس از شرکت در يک جلسه پرسش و پاسخ که برخی از مقامات زاهدان نيز در آن شرکت داشتند، بازداشت شد و دليل دستگيری او اعلام نشد.»
بر اساس این بیانیه: « خانواده و وکيل يعقوب مهرنهاد پس از ۵ ماه موفق به ديدار او شدند، در حالی که وی از شدت شکنجه تعادل خود را از دست داده و ۱۵ کيلو وزن کم کرده بود.»
کانون وبلاگ نويسان ايران در اين بيانيه خواهان لغو حکم اعدام آقای مهرنهاد شده و مصرانه از همه حاميان حقوق بشر خواسته که در برابر «نقض وحشيانه حقوق بشر در ايران و سرکوب بيرحمانه وبلاگ نويسان و آزادانديشان» ساکت ننشينند.
رونوشتی از اين بيانيه به سازمان عفو بين الملل، ديده بان حقوق بشر، کميسيون حقوق بشر، اتحاديه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل فرستاده شده است.

هیچ نظری موجود نیست: