۱۳۸۶ اسفند ۲, پنجشنبه

حمله صرب های معترض به سفارت آمریکا



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی صدها نفر از صرب های معترض به استقلال کوزوو روز پنجشنبه به سفارت آمریکا در بلگراد حمله کرده و بخشی از ساختمان آن را به آتش کشیده اند.
ساختمان سفارت در زمان حمله معترضان تعطیل بوده و از آن محافظت نمی شده است. بر اساس گزارش های رسیده، حملاتی نیز به سفارت کرواسی در بلگراد صورت گرفته است.
حمله به سفارت آمریکا زمانی اتفاق افتاد که بیش از 150 هزار نفر از مردم صربستان در مرکز بلگراد گرد هم آمده بودند تا به اعلام استقلال کوزوو از این کشور اعتراض کنند.
معترضان با در دست داشتن پرچم های صربستان و چراغ های قرمز و زرد در میدان پارلمان بلگراد جمع شده اند.
وویسلاو کوشتونیتسا، نخست وزیر صربستان، در جمع معترضان گفت "تا زمانی که ما زنده ایم"، کوزوو به ملت صربستان تعلق خواهد داشت. پشت سر آقای کوشتونیتسا پلاکاردی نصب شده که روی آن نوشته شده است: "کوزوو، صربستان است."
پیشتر در منطقه ای که به عنوان مرز کوزوو و صربستان در نظر گرفته می شود، نیروهای ذخیره ارتش صربستان با سنگ و لاستیک آتش گرفته به نیروهای پلیس کوزوو حمله کردند.
بیشتر صرب ها، کوزوو را از نظر مذهبی و فرهنگی، منطقه ای حیاتی می دانند.
تومیسلاو نیکولیچ، رهبر ملی گرای افراطی صرب، نیز در جمع تظاهرات کنندگان، آمریکا و اتحادیه اروپا را متهم کرد که می خواهند کوزوو را از صربستان بدزدند.
او گفت: "ما تا زمانی که کوزوو دوباره تحت کنترل صربستان در نیاید، آرام نخواهیم گرفت. هیتلر نتوانست کوزوو را از ما بگیرد، امروزی ها هم نخواهند توانست."
یکی دیگر از سخنرانان این تجمع نواک جاکوویچ، قهرمان مسابقات تنیس آزاد استرالیا، بود که از طریق ارتباط ویدئویی برای تجمع کنندگان در میدان پارلمان بلگراد سخنرانی کرد.
بعد از تمام شدن سخنرانی ها، معترضان به سمت کلیسای قدیس ساوا، بزرگ ترین کلیسای شهر بلگراد، حرکت کردند. قرار است در این کلیسا کشیشان کلیسای ارتودوکس برای بازگشت کوزوو به صربستان دعا کنند

هیچ نظری موجود نیست: