امام جمعه اهلسنت زاهدان:همه کوشش کنند تا صداقت و عدالت در انتخابات اجرا شود
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان خطبه جمعه این هفته را با تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» آغاز کرده و گفتند:آیهای را از کلام زیبای پروردگار خدمت شما تلاوت کردم، دعا بفرمایید الله تعالی درک معانی و مفهوم صحیح این آیات را توفیق بدهد و به همه ما توفیق عمل عنایت بفرماید.بنده در هفته گذشته یا جمعه اسبق در رابطه با امانتداری صحبت کردم که ازدستاوردهای مهم ادیان و تمدن بشری میباشند و به ویژه دستاورد بسیار مهم اسلام است که دین اسلام هم به صداقت و هم به امانت تأکید کرده است.در این جمعه بیشتر در مورد صداقت مطالبی را در روشنایی کتاب الله خدمت شما عرض میکنم. گرچه مثال ما مانند گنجشک کوچک و تعلیم خدا و رسول مانند دریا است و هر گنجشکی با نوک خود قطرهای برمی دارد و ما از آن دریا قطرهای را بر میداریم. صداقت همواره یکی از بالاترین و برجستهترین شاخصههای تمدن انسانی بوده است. انسانها از قدیم تاکید بر صداقت داشتند، آباء و اجداد ما در اسلام و قبل از اسلام همواره چیزی که بر آن اتفاق نظر داشتند، صداقت بوده است. قرآن و سنت بار بار ما را به صداقت تشویق کرده است که صداقت را در زندگی داشته باشیم.در اذهان عمومی وقتی صداقت مطرح میشود، از راستگویی تعبیر میشود در حالی که صداقت تنها به راستگویی گفته نمیشود بلکه باید هم کلام راست باشد و هم اعتقاد راست باشد. و باید نیت و زبان و قلب صادق باشد. عملکرد انسان باید راست باشد. اگر عملکرد ما صادقانه نباشد ما به بارگاه الهی صادق محسوب نمیشویم. بنابراین برای آنکه ما واقعاً صادق باشیم، باید کلام ما راست باشد، کردار، رفتار، اخلاق، نیت و اعتقاد ما راست باشد و ما از هر طرف راستی را اختیار کنیم و در تمام شعبههای زندگی راست باشیم. در حدیث است که انسان همواره راست میگوید تا اینکه نزد الله تعالی صدیق نوشته میشود و همواره دروغ میگوید تا اینکه نزد الله تعالی کذاب نوشته میشود. دروغ گناهی است که بر دروغگو لعنت خدا سرازیر میشود.در طول تاریخ دروغ مایه تباهی افراد و اقوام و ملتها شده است و هرگاه ملتی از لحاظ زبان و اعتقاد در مسیرغلط قرار گرفت، هلاک و برباد شده است.قوم لوط، عاد، ثمود و فرعون بر اثر کردار و گفتار غلط سرنگون شدند ولی ابراهیم علیهالصلاة والسلام را قرآن اینگونه توصیف میکند: «واذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقاً نبیاً». انبیا همه صدیقاند و ابراهیم صدیق تا امروز ذکر خیرش وجود دارد. کذب باطل است و تاریخ شاهد نیست که هیچ ملتی در اثرکذب رشد کند؛ بلکه تنزل کرده و رسوا شده است. صدق مایه درخشندگی و سربلندی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند:اگر امروز یک میلیارد و پانصد میلیون انسان، محبت سید المرسلین را در قلب دارد در اثر صداقت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم است. رهبران دنیا وقتی به راه صحیح نرفتند مردم آنها را فراموش کرده و از نام آنها نفرت دارند. ولی بلال حبشی و اصحاب رسول (همانند ابوبکر، عمر، عثمان، علی، عایشه، فاطمه و ... رضیاللهعنهم) را نگاه کنید که مردم چه محبتی با آنها دارند. سلمان فارسی یک غلام بود ما برای تلاش دین صحیح ا ز رامهرمز اصفهان حرکت کردند و به مدینه رفتند. وقتی چهره پیامبر را دیدند فهمیدند که این چهره صادق و راستگوست سلمان به پای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم افتاد و درخشید. سلمان کسی است که پیامبر فرمودند: «سلمان منا اهل البیت». این نتیجه صدق و صداقت است و امروز همه محبت سلمان و بلال و ... را در دل دارند.لذا صدق برقرار است. صداقت را هیچ کس نمیتواند از بین ببرد اما کذب باطل و برباد و در شرف زوال است. کذب مانند کف آب است و صدق مانند آب دریا میماند و کف دریا با باد از بین میرود. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم در یک کلام فرمودند: «الصدق ینجی و الکذب یهلک». بعضی در تجارت دروغ میگویند و فکر میکنند که فایده میکنند، اما نمیدانند که این کذب باعث نفرت میشود. ربا نوعی کذب است و خداوند میفرماید: «یمحق الله الربا». اما صدقه صدق است، خداوند میفرماید « و یربی الصدقات» اما ربا، رشوه و خوردن حق دیگران، کذب و حرام است، بنابراین نباید کسی چنین روزی حرامی را به فرزندان خود بدهد.قرآن میفرماید: «یا ایها الذین امنوا اتقوالله» ای مومنین ا زخدا بترسید، راه خلاف را نروید که پایدار نیست. راه درست را اختیار کنید، نماز بخوانید، گناه نکنید و از خدا بترسید. مخالفت با خدا و رسول و شریعت نکنید و از خدا بترسید و همواره از راستگویان باشید، رفت و آمد شما با انسانهای صادق باشد و با خلافکاران ارتباط نداشته باشید.نشست و برخاست با انسان منافق و دارای امراض معنوی خطرناک است، مگر برای اصلاح او. دکتر که با مریض ارتباط میگیرد به قصد علاج اوست.بنابراین صداقت را در زندگی اختیار کنید. سربلندی و سرخرویی در صداقت و راستی است و رسول مکرم اسلام صلیاللهعلیهوسلم از کانال صداقت به معراج رفته و دینش تا امروز باقی مانده است. این دین، دین صداقت است؛ انسان اگر از راه راست ضرر بکند باز هم نفع است و از راه دروغ اگر فایده هم بکند باز هم او ضرر کرده است.بنابراین ما حتی اشاره کاذبانه هم به کسی نکنیم و راست برویم. این تعلیم اسلام و همه ادیان است. خطیب جمعه اهلسنت در بخش دیگری از سخنانشان در مورد انتخابات گفتند:ما چه کسانی را باید انتخاب کنیم؟ این خیلی مهم است. سنت و قانون پروردگار آن است که برای هر کاری چیز مناسب آن کار را آفریده است. تمام اعضای بدن ما را خداوند متناسب برای آن کار آفریده است. نمایندگی هم مقامی است که باید متناسب با آن کار باشد، اول کسی را انتخاب کنیم که از لحاظ علمی و عقلی توانمند باشد و بهترین قانون را مطرح و تصویب کند.توانمندی فقط در سواد دار بودن نیست. در این شهر پزشک زیاد است اما هر پزشک جایگاهی دارد؛ چه بسا بسیاری از پزشکان دارویی را به بیماری میدهند که بیماریاش بدتر میشود. همه پزشکان با سوادند اما همه متخصص نیستند. همه دانشگاهیان، مولویها و ... برابر نیستند؛ خیلیها دارای مدارک بالا هستند اما قدرت فکری ندارند. دومین ویژگی این است که آن شخص امین باشد. حضرت یوسف علیهالسلام میفرماید: مرا خزانهدار مصر کن، زیرا من قوی و امین هستم. بنابراین نماینده باید قوی و امین باشد که فردا مردم را نفروشد و دچار فساد اخلاقی نشود؛ نماینده باید وجیه باشد. ثانیاً، باید در مجلس از حق ملت دفاع کند نه اینکه صمّ بکم باشد و بترسد و ساکت باشد، بلکه باید از خود گذشتگی داشته وخود را وقف مردم بگرداند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند:رأی دادن یک مسأله اجتماعی است. الآن رأی دادن از تلاوت قرآن هم ثوابش بیشتر است، زیرا این سرنوشت است و مملکت بدون مجلس اداره نمیشود.تأکیدم به شما این است که در زاهدان تک رأی ندهید و به دو نفر که شما آنها را اصلح میدانید رأی دهید. بنده به عنوان یک پیش نماز شما، به همه شما تاکید میکنم که همه رأی بدهید؛ خواهران هم با پوشش اسلامی بیایند و رأی بدهند. آنانی که سواد ندارند افراد باسواد را با خود ببرند و کاغذ سفید در صندوق نیندازید.توصیه ما به افراد مسئول این است که همه تلاش کنند تا اینکه انتخابات سالم برگزار شود و امانتداری در آرای مردم رعایت شود و صدق همین است که هر چه مردم رأی دادند همان از صندوق بیرون بیاید. همه کوشش کنند تا صداقت و عدالت در انتخابات اجرا شود و هیچ کس حب و بغض خود را در رأی مردم اعمال نکند.بنده تجربهای دارم از ابتدای انقلاب که هرکس در هر قسمتی بوده و تقلبی کرده باعث رسوایی او شده است، بنابراین هر کس تقلب کند منتظر رسوایی دنیا و آخرت باشد، پس امانتداری رعایت شود تا ما بعد از انتخابات فرصت دعای خیر و شکر از مسئولین را داشته باشیم و حسن نیت ما همین است ولی قضاوت بعد از انتخابات خواهد شد.والسلام
جمعه 24 اسفند
شیخالاسلام مولانا عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان خطبه جمعه این هفته را با تلاوت آیه «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین» آغاز کرده و گفتند:آیهای را از کلام زیبای پروردگار خدمت شما تلاوت کردم، دعا بفرمایید الله تعالی درک معانی و مفهوم صحیح این آیات را توفیق بدهد و به همه ما توفیق عمل عنایت بفرماید.بنده در هفته گذشته یا جمعه اسبق در رابطه با امانتداری صحبت کردم که ازدستاوردهای مهم ادیان و تمدن بشری میباشند و به ویژه دستاورد بسیار مهم اسلام است که دین اسلام هم به صداقت و هم به امانت تأکید کرده است.در این جمعه بیشتر در مورد صداقت مطالبی را در روشنایی کتاب الله خدمت شما عرض میکنم. گرچه مثال ما مانند گنجشک کوچک و تعلیم خدا و رسول مانند دریا است و هر گنجشکی با نوک خود قطرهای برمی دارد و ما از آن دریا قطرهای را بر میداریم. صداقت همواره یکی از بالاترین و برجستهترین شاخصههای تمدن انسانی بوده است. انسانها از قدیم تاکید بر صداقت داشتند، آباء و اجداد ما در اسلام و قبل از اسلام همواره چیزی که بر آن اتفاق نظر داشتند، صداقت بوده است. قرآن و سنت بار بار ما را به صداقت تشویق کرده است که صداقت را در زندگی داشته باشیم.در اذهان عمومی وقتی صداقت مطرح میشود، از راستگویی تعبیر میشود در حالی که صداقت تنها به راستگویی گفته نمیشود بلکه باید هم کلام راست باشد و هم اعتقاد راست باشد. و باید نیت و زبان و قلب صادق باشد. عملکرد انسان باید راست باشد. اگر عملکرد ما صادقانه نباشد ما به بارگاه الهی صادق محسوب نمیشویم. بنابراین برای آنکه ما واقعاً صادق باشیم، باید کلام ما راست باشد، کردار، رفتار، اخلاق، نیت و اعتقاد ما راست باشد و ما از هر طرف راستی را اختیار کنیم و در تمام شعبههای زندگی راست باشیم. در حدیث است که انسان همواره راست میگوید تا اینکه نزد الله تعالی صدیق نوشته میشود و همواره دروغ میگوید تا اینکه نزد الله تعالی کذاب نوشته میشود. دروغ گناهی است که بر دروغگو لعنت خدا سرازیر میشود.در طول تاریخ دروغ مایه تباهی افراد و اقوام و ملتها شده است و هرگاه ملتی از لحاظ زبان و اعتقاد در مسیرغلط قرار گرفت، هلاک و برباد شده است.قوم لوط، عاد، ثمود و فرعون بر اثر کردار و گفتار غلط سرنگون شدند ولی ابراهیم علیهالصلاة والسلام را قرآن اینگونه توصیف میکند: «واذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صدیقاً نبیاً». انبیا همه صدیقاند و ابراهیم صدیق تا امروز ذکر خیرش وجود دارد. کذب باطل است و تاریخ شاهد نیست که هیچ ملتی در اثرکذب رشد کند؛ بلکه تنزل کرده و رسوا شده است. صدق مایه درخشندگی و سربلندی است.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند:اگر امروز یک میلیارد و پانصد میلیون انسان، محبت سید المرسلین را در قلب دارد در اثر صداقت آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم است. رهبران دنیا وقتی به راه صحیح نرفتند مردم آنها را فراموش کرده و از نام آنها نفرت دارند. ولی بلال حبشی و اصحاب رسول (همانند ابوبکر، عمر، عثمان، علی، عایشه، فاطمه و ... رضیاللهعنهم) را نگاه کنید که مردم چه محبتی با آنها دارند. سلمان فارسی یک غلام بود ما برای تلاش دین صحیح ا ز رامهرمز اصفهان حرکت کردند و به مدینه رفتند. وقتی چهره پیامبر را دیدند فهمیدند که این چهره صادق و راستگوست سلمان به پای آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم افتاد و درخشید. سلمان کسی است که پیامبر فرمودند: «سلمان منا اهل البیت». این نتیجه صدق و صداقت است و امروز همه محبت سلمان و بلال و ... را در دل دارند.لذا صدق برقرار است. صداقت را هیچ کس نمیتواند از بین ببرد اما کذب باطل و برباد و در شرف زوال است. کذب مانند کف آب است و صدق مانند آب دریا میماند و کف دریا با باد از بین میرود. آنحضرت صلیاللهعلیهوسلم در یک کلام فرمودند: «الصدق ینجی و الکذب یهلک». بعضی در تجارت دروغ میگویند و فکر میکنند که فایده میکنند، اما نمیدانند که این کذب باعث نفرت میشود. ربا نوعی کذب است و خداوند میفرماید: «یمحق الله الربا». اما صدقه صدق است، خداوند میفرماید « و یربی الصدقات» اما ربا، رشوه و خوردن حق دیگران، کذب و حرام است، بنابراین نباید کسی چنین روزی حرامی را به فرزندان خود بدهد.قرآن میفرماید: «یا ایها الذین امنوا اتقوالله» ای مومنین ا زخدا بترسید، راه خلاف را نروید که پایدار نیست. راه درست را اختیار کنید، نماز بخوانید، گناه نکنید و از خدا بترسید. مخالفت با خدا و رسول و شریعت نکنید و از خدا بترسید و همواره از راستگویان باشید، رفت و آمد شما با انسانهای صادق باشد و با خلافکاران ارتباط نداشته باشید.نشست و برخاست با انسان منافق و دارای امراض معنوی خطرناک است، مگر برای اصلاح او. دکتر که با مریض ارتباط میگیرد به قصد علاج اوست.بنابراین صداقت را در زندگی اختیار کنید. سربلندی و سرخرویی در صداقت و راستی است و رسول مکرم اسلام صلیاللهعلیهوسلم از کانال صداقت به معراج رفته و دینش تا امروز باقی مانده است. این دین، دین صداقت است؛ انسان اگر از راه راست ضرر بکند باز هم نفع است و از راه دروغ اگر فایده هم بکند باز هم او ضرر کرده است.بنابراین ما حتی اشاره کاذبانه هم به کسی نکنیم و راست برویم. این تعلیم اسلام و همه ادیان است. خطیب جمعه اهلسنت در بخش دیگری از سخنانشان در مورد انتخابات گفتند:ما چه کسانی را باید انتخاب کنیم؟ این خیلی مهم است. سنت و قانون پروردگار آن است که برای هر کاری چیز مناسب آن کار را آفریده است. تمام اعضای بدن ما را خداوند متناسب برای آن کار آفریده است. نمایندگی هم مقامی است که باید متناسب با آن کار باشد، اول کسی را انتخاب کنیم که از لحاظ علمی و عقلی توانمند باشد و بهترین قانون را مطرح و تصویب کند.توانمندی فقط در سواد دار بودن نیست. در این شهر پزشک زیاد است اما هر پزشک جایگاهی دارد؛ چه بسا بسیاری از پزشکان دارویی را به بیماری میدهند که بیماریاش بدتر میشود. همه پزشکان با سوادند اما همه متخصص نیستند. همه دانشگاهیان، مولویها و ... برابر نیستند؛ خیلیها دارای مدارک بالا هستند اما قدرت فکری ندارند. دومین ویژگی این است که آن شخص امین باشد. حضرت یوسف علیهالسلام میفرماید: مرا خزانهدار مصر کن، زیرا من قوی و امین هستم. بنابراین نماینده باید قوی و امین باشد که فردا مردم را نفروشد و دچار فساد اخلاقی نشود؛ نماینده باید وجیه باشد. ثانیاً، باید در مجلس از حق ملت دفاع کند نه اینکه صمّ بکم باشد و بترسد و ساکت باشد، بلکه باید از خود گذشتگی داشته وخود را وقف مردم بگرداند.
مولانا عبدالحمید در ادامه گفتند:رأی دادن یک مسأله اجتماعی است. الآن رأی دادن از تلاوت قرآن هم ثوابش بیشتر است، زیرا این سرنوشت است و مملکت بدون مجلس اداره نمیشود.تأکیدم به شما این است که در زاهدان تک رأی ندهید و به دو نفر که شما آنها را اصلح میدانید رأی دهید. بنده به عنوان یک پیش نماز شما، به همه شما تاکید میکنم که همه رأی بدهید؛ خواهران هم با پوشش اسلامی بیایند و رأی بدهند. آنانی که سواد ندارند افراد باسواد را با خود ببرند و کاغذ سفید در صندوق نیندازید.توصیه ما به افراد مسئول این است که همه تلاش کنند تا اینکه انتخابات سالم برگزار شود و امانتداری در آرای مردم رعایت شود و صدق همین است که هر چه مردم رأی دادند همان از صندوق بیرون بیاید. همه کوشش کنند تا صداقت و عدالت در انتخابات اجرا شود و هیچ کس حب و بغض خود را در رأی مردم اعمال نکند.بنده تجربهای دارم از ابتدای انقلاب که هرکس در هر قسمتی بوده و تقلبی کرده باعث رسوایی او شده است، بنابراین هر کس تقلب کند منتظر رسوایی دنیا و آخرت باشد، پس امانتداری رعایت شود تا ما بعد از انتخابات فرصت دعای خیر و شکر از مسئولین را داشته باشیم و حسن نیت ما همین است ولی قضاوت بعد از انتخابات خواهد شد.والسلام
جمعه 24 اسفند
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر