۱۳۸۶ اسفند ۲۰, دوشنبه

آمار رو به افزایش زنان معتاد در افغانستان



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید آمار زنان معتاد به مواد مخدر در این کشور در حال افزایش است.
یافته های یک بررسی که از سوی این نهاد در بیست و یک ولایت افغانستان انجام شده، نشان می دهد که دهها هزار تن از زنان افغان به استفاده از انواع داروهای نشئه آور معتاد هستند.
این گزارش همچنین نشان می دهد که فقر، بیسوادی و سطح بالای بیکاری، از بزرگترین عوامل روآوردن زنان به استفاده از مواد مخدر است.
مقامات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند احتمالا در سراسر افغانستان در حال حاضر ۱۲۰ هزار زن از انواع مختلف مواد مخدر به ویژه تریاک استفاده می کنند.
این آمار در کشوری که بالاترین سطح تولید مواد مخدر را داراست، می تواند نگران کننده باشد.
سازمان ملل متحد می گوید افغانستان ۹۳ درصد مواد مخدر جهان را تولید می کند و همزمان با این، تعداد معتادان به مواد مخدر نیز در این کشور رو به افزایش بوده است.
تهیه کنندگان گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند، هم اکنون چهارده درصد خانواده ها در سراسر افغانستان به کشت و تولید مواد مخدر اشتغال دارند.
'پیامدهای ناگوار'

ویدا مهران، مشاور تحقیقاتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید یافته های این گزارش نشان می دهد که زنان به سادگی به انواع مواد مخدر در افغانستان دسترسی می یابند.
این گزارش همچنین خاطر نشان کرده که تعدادی از این زنان، از سوی شوهرانشان که قبلا به مواد مخدر معتاد بوده اند، به استفاده از این مواد عادت گرفته اند.
در بخشی از گزارش آمده که بیشتر این زنان برای آرامش و خواباندن کودکان شان، به آنان نیز داروهای نشئه آور می دهند.
تهیه کنندگان گزارش ابراز نگرانی کرده اند که ادامه این وضعیت پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی را در پی خواهد داشت و سبب افزایش خشونت در خانواده ها خواهد شد.
کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته است مراکز مدوا و بازپروری معتادان را در روستاهای دوردست افغانستان ایجاد کند و در مبارزه با تولید مواد مخدر و کاهش میزان فقر با جدیت بیشتری برخورد کند.

هیچ نظری موجود نیست: