۱۳۸۶ اسفند ۲۲, چهارشنبه

اژه ای: پیرموذن مرتکب خیانت شده است



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی وزیر اطلاعات ایران دیدار یکی از رهبران جناح اصلاح طلب با سفیر آلمان را مورد انتقاد قرار داده و مصاحبه یک نماینده مجلس با شبکه تلویزیونی خارجی را خیانت خوانده است.
روز چهارشنبه، 12 مارس(22 اسفند)، غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات، در گفتگو با خبرنگاران در اشاره به خبر ملاقات و گفتگوی محمدرضا خاتمی، عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی، با سفیر آلمان گفت که تماس با افراد بیگانه ضوابطی دارد و هرکس نمی تواند در هر موضوعی با بیگانه صحبت کند.
آقای اژه ای گفت که اینگونه اقدامات حتما باید با اطلاع و هماهنگی وزارت امور خارجه صورت گیرد.
وی گفت که مسایلی نیز که در این ملاقات ها مطرح می شود مهم است و افزود "اگر در این ملاقات ها مسایلی علیه نظام و سیاست های داخلی مطرح شود که باعث سوء استفاده دشمنان شود، قطعا به ضرر کشور بوده و خیانت محسوب می شود."
وزیر اطلاعات ایران گفت: اگر ملاقات کننده یک فرد سرشناس یا حزبی باشد، غلط و اشتباه بودن این مساله بیشتر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای محسنی اژه ای در مورد برخورد احتمالی با این موضوع گفت که در صورت لزوم، برخورد قضایی با چنین اقدامی توسط قوه قضائیه صورت خواهد گرفت.
پیشبرد منافع کشور
در مقابل، محمدرضا خاتمی در مصاحبه با دویچه وله - صدای آلمان - گفته است که ملاقات او با سفیر آلمان واقعه تازه ای نیست و او پیشتر نیز با سفیر این کشور و سایر سفرای خارجی در ایران ملاقات و گفتگو کرده است.
خاتمی هدف از گفتگو با سفیر آلمان را حمایت از منافع ایران خوانده است آقای خاتمی، که برادر رئیس جمهور سابق و نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی است که به دلیل رد صلاحیت نتوانست به دوره کنونی مجلس راه یابد، در این مصاحبه گفته است که در این ملاقات ها می کوشد که منافع کشور را پیگیری کند.
وی این نظر را که ملاقات با دیپلمات های خارجی باید با هماهنگی وزارت خارجه صورت گیرد نادرست خوانده و گفته است که پذیرش یک سفیر توسط یک کشور به معنی مجاز دانستن او به دست زدن به اقدامات سیاسی در کشور میزبان است.
به گفته آقای خاتمی، در ملاقات او با خارجیان موضوع مخفیانه ای مطرح نمی شود و افزوده است که به دلیل تنش کنونی بین ایران و کشورهای غربی، لازم دانسته است آلمان را، که عضو گروه موسوم به 1+5 است، قانع کند که روش کنونی این گروه در قبال موضوع هسته ای جمهوری اسلامی به نفع ملت ایران و در نتیجه، به سود روابط بلند مدت با این کشور نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس، غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم نیز در سخنانی که روز گذشته در همایش جبهه متحد اصولگرایان ایراد کرد تلویحا گفتگوی آقای خاتمی با سفیر آلمان را مورد انتقاد قرار داد.
آقای حدادعادل گفت ما شاهد این هستیم که افرادی پیش بیگانگان می روند و یا با شبکه های بیگانه به گفتگو می نشینند و مسایل جانبی کشور را با آنها مطرح می کنند و افزود "کسانی که با رادیوهای بیگانه مصاحبه می کنند، اصولگرا نیستند."
رئیس مجلس همچنین مصاحبه اخیر نورالدین پیرموذن، نماینده کنونی مجلس، با تلویزیون صدای آمریکا را محکوم کرد و گفت "اگر كسی به فرض از شورای نگهبان به خاطر رد صلاحيت شدن دلخوری دارد ، نبايد پيش تلويزيون آمريكا درد دل كند."
اقدام زشت و خیانت
وزیر اطلاعات هم در گفتگو با خبرنگاران مصاحبه اخیر نورالدین پیرموذن، نماینده دوره فعلی مجلس با تلویزیون صدای آمریکا را "اقدام زشت و خیانت" خوانده است.
پیرموذن آزاد و منصفانه بودن انتخابات در جمهوری اسلامی را مورد تردید قرار داده استنورالدین پیر موذن، نماینده اردبیل و عضو فراکسیون اقلیت در مجلس هفتم که صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات دوره آینده مجلس از سوی شورای نگهبان رد شده، اخیرا در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا نحوه برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.
آقای پیرموذن که به آمریکا سفر کرده در این مصاحبه طولانی نسبت به آزاد و منصفانه بودن انتخابات مجلس ابراز تردید کرد و رد صلاحیت خود را ناشی از مخالفت با دولت و رئیس جمهوری دانست.
آقای محسنی اژه ای در مورد این مصاحبه گفت که چنین سخنانی "نه تنها در شان یک فردی با چنین مسئولیتی نبود، بلکه یک فرد معمولی نیز حاضر نمی شود با بیگانگان اینگونه صحبت کند."
وزیر اطلاعات تاکید ورزید که "براساس مقررات کشور، افرادی که دارای اینگونه مسئولیت ها هستند از مصاحبه با بیگانگان و شبکه هایی همچون رادیو فردا و تلویزیون صدای آمریکا منع شده اند و نمی توانند اینگونه مصاحبه کنند."
در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش به مصاحبه آقای پیرموذن، وزیر اطلاعت گفت "این موضوع باید پیگیری شود و وزارت اطلاعات از اینگونه جریان ها نمی گذرد."
ادامه واکنش به مصاحبه با صدای آمریکا
اظهارات آقای پیرموذن در روزهای اخیر موضوع اظهارنظرهای متفاوت مقامات مختلف جمهوری اسلامی بوده است.
به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه مجتبی ثمره هاشمی، مشاور رئیس جمهور، با اعلام اینکه ملاقات اخیر برخی چهره های اصلاح طلب با سفیران خارجی قابل قبول نیست، در مورد اظهارات نورالدین پیرموذن در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا گفت که "قضاوت در این مورد را باید به ملت ایران واگذار کنیم."
انصاری حضور پیرموذن در آمریکا را از پیش طراحی شده و به نفع اصولگرایان دانسته استدر همانحال، گروهی از اعضای جناح اصلاح طلب در جمهوری اسلامی نیز کوشیده اند از موضعگیری اخیر آقای پیرموذن فاصله بگیرند.
به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون اقلیت در مجلس هفتم، از سخنان آقای پیرموذن دراین مصاحبه ابراز بی اطلاعی کرده است.
همچنین، محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی، گفته است که این گروه سیاسی خواستار مشارکت گسترده مردم در انتخابات است و به همین دلیل، هدفی مغایر اظهارات آقای پیرموذن را دنبال می کند.
مجید انصاری، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نیز گفته است که با توجه به دشواری اخذ ویزا و سفر به آمریکا، سفر آقای پیرموذن به آن کشور و مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا "موضوعی از پیش طراحی شده" و هدف آن افزایش فشار بر اصلاح طلبان بوده است.
سهیلا جلودارزاده، عضو دیگر فراکسیون اقلیت مجلس، تاکید کرده است که اصلاح طلبان کسی را برای اظهار نظر درباره سیاست های این فراکسیون به آمریکا نفرستاده بودند و آقای پیرموذن نظرات شخصی خود را بیان کرده است.
بیژن شهبازخانی، نماینده اصلاح طلب مجلس هم با تاکید براینکه نورالدین پیرموذن دیدگاه های شخصی خود را بدون هماهنگی با فراکسیون اقلیت و رهبران جناح اصلاح طلب بیان کرده، گفته است که "ما اظهارات آقای پیرموذن و گفتگوی وی با بلندگوی دشمن را به شدت محکوم می کنیم."

هیچ نظری موجود نیست: