۱۳۸۶ اسفند ۲۲, چهارشنبه

گسترش اعتصاب ها، هرات را به تعطیلی کشاند



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی دولت افغانستان، با اعزام هیات بلندپایه ای به شهر هرات، در تلاش است اصناف اعتصاب کننده در این شهر را، راضی کند تا به سر کارهای خود بازگردند.
ضرار احمد مقبل وزیر داخله (کشور) افغانستان، در راس هیاتی از سوی حامد کرزی رئیس جمهور، به هرات رفته است تا ضمن بررسی اوضاع آشفته این شهر، اعتصاب کنندگان را راضی کند که وظایف و کارهای خود را ازسر گیرند.
این هیات درحالی وارد شهر هرات می شود که پیشه وران، کسبه و صنعتکاران هرات نیز، به پزشکان اعتصاب کننده پیوسته و دست از کار کشیده اند.
پزشکان و کارکنان مراکز درمانی هرات، از چهار روز پیش، در اعتراض به وضع آشفته امنیتی شهرشان و افزایش آدمربایی، سرقت های مسلحانه و ترور، دست به اعتصاب زده اند.
وزارت صحت (بهداشت) افغانستان، روز گذشته به کارکنان مراکز درمانی هرات هشدار داد در صورتی که به اعتصاب خود پایان ندهد، با اقدامات قانونی مواجه خواهند شد.
پزشکان در هرات می گویند آنان برای ادامه کار به امنیت و آرامش نیاز دارند که دولت باید آن را فراهم کند اما با این حال گفته اند که از پذیرش و درمان "بیماران عاجل (اورژانس" خودداری نمی کنند.
این اعتصاب، که از روز شنبه 18 حوت (اسفندماه) آغاز شده، امروز سه شنبه، با همراهی دکانداران، پیشه وران و صاحبان صنایع، شهر هرات را عملاً به تعطیلی کشانده است.
با ادامه این اعتصاب و گسترش آن به سایر بخش های اجتماعی، چهره شهر هرات تغییر کرده و از ازدحام در خیابان ها به شدت کاسته شده است.
'دولت بررسی می کند'
باوجود اعتصاب پزشکان، بخش عاجل (اورژانس) بیمارستان هرات، همچنان به درمان بیماران می پردازدهيات اعزامی از سوی رئیس جمهور افغانستان، روز سه شنبه وارد هرات شد تا به بررسی اوضاع امنیتی این شهر بپردازد.
وزیر داخله افغانستان در یک نشست خبری قول داد که به نگرانی های امنیتی مردم هرات رسیدگی می شود.
ضرار احمد مقبل گفت برخورد دولت افغانستان، با کسانی که دست به جنایت می زنند، قاطعانه است.
او در این مورد به عملیاتی اشاره کرد که بامداد روز سه شنبه، در ولسوالی گذره هرات، از سوی پلیس سرحدی انجام شد.
پلیس می گوید در این عملیات، سه تن از عاملان نا امنی کشته و چهار تن دیگر دستگیر شده اند.
وزیر داخله افغانستان گفت هیات اعزامی به سرپرستی وی، با پزشکان معترض گفتگو کرده است.
شهر هرات، در گذشته و در زمان فرمانداری اسماعیل خان والی سابق هرات، از مناطق امن و پر رونق افغانستان به شمار می رفت.
اما در یکی - دو سال اخیر، این شهر تجارتی و صنعتی افغانستان، اعتبار پیشین خود را از دست داده است. قتلها و ترورهای پیاپی، سرقتهای مسلحانه و اختطاف (آدمربایی) ها ، نگرانی مردم را روز به روز بیشتر کرده است.
نا امنی روز افزون در هرات، باعث تعطیلی شمار زیادی از کارخانه ها در این شهر شده و سرمایه گذاران را از هرات گریزان کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: