۱۳۸۶ اسفند ۱۹, یکشنبه

توافق بر سر مشارکت در قدرت در پاکستان




به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی رهبران دو حزبی که در انتخابات عمومی پاکستان بیشترین آراء را به دست آورده بودند موافقت کرده اند که یک دولت ائتلافی تشکیل دهند.
با این ائتلاف، آصف علی زرداری، همسر بی نظیر بوتو که تا هنگام ترور شدنش رئیس حزب مردم پاکستان بود و حزب مسلم لیگ نواز شریف، نخست وزیر سابق این کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
این توافق پس از دور نهایی مذاکرات دو طرف حاصل شد.
در انتخابات عمومی پاکستان، حزب مردم پاکستان وحزب مسلم لیگ ( شاخه نواز) طرفداران پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان را شکست سختی دادند.
انتخابات عمومی پاکستان که امید می رفت قدرت را از حاکمان نظامی به رهبران غیرنظامی تفویض کند، پس از ترور بی نظیر بوتو، رهبر سابق حزب مردم در ماه دسامبر گذشته، به تعویق افتاد و در ماه فوریه 2008 برگزار شد.
نواز شریف کرارا خواستار استعفای ژنرال مشرف شده است.
در صورت تشکیل دولت ائتلافی به وسیله دو حزب مردم و مسلم لیگ و همراهی دو سوم نمایندگان پارلمان با آن، این دو حزب می توانند آقای مشرف را استیضاح کنند.
آقای مشرف می گوید قصد دارد با دولت جدید همکاری کند تا از درگیری بین رئیس جمهور و نخست وزیر جلوگیری شود ولی به عقیده تحلیلگران وی اکنون باید با یک پارلمان ناسازگار کار کند.
ژنرال مشرف اکتبر گذشته بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد اما احزاب مخالف، رای گیری برای انتخاب مجدد وی را ناقض قانون اساسی دانسته و آن را تحریم کردند.
پرویز مشرف در "نبرد با تروریسم" از متحدان اصلی آمریکا بود اما محبوبیت او که با اتهام خودکامگی و بی لیاقتی در داخل کشور مواجه شده بود اخیرا به شدت افت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: