۱۳۸۶ اسفند ۲۴, جمعه

پایان انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ایران در سراسر حوزه های انتخابیه این کشور رسماً پایان یافت.
رأی گیری از ساعت هشت بامداد آغاز شده و قرار بود در ساعت شش عصر پایان یابد اما برگزارکنندگان انتخابات پنج بار و هر بار به مدت یک ساعت زمان رأی گیری را تمدید و اعلام کردند که دلیل افزایش زمان رأی گیری، استقبال مردم و شرکت گسترده آنان در انتخابات بوده است.
سخنگوی دولت ایران پیش بینی کرده که دست کم شصت درصد واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات شرکت کرده اند و وزیر کشور ایران گفته که میزان شرکت مردم در این دوره از انتخابات از دوره پیشین بیشتر بوده است.
در دور پیشین انتخابات مجلس، 51 و دو دهم درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده بودند.
تعداد واجدان شرایط رأی دادن در این دوره از انتخابات حدود 43 میلیون نفر برآورد شده است.
وزیر کشور ایران اذعان کرده که با توجه به همزمانی انتخابات به روزهای پایانی سال خورشیدی و اشتغال مردم به خرید و مشغولیتهای مخصوص عید نوروز، گمان نمی کرده که استقبال خوبی از انتخابات بشود.
عامل دیگری که به گفته وی باعث نگرانی نسبت به میزان شرکت مردم در انتخابات شده بود، ممنوعیت الصاق عکس و پوستر در معابر عمومی بود که باعث شده بود فضای کشور کمتر از دوره های پیشین، حال و هوای انتخاباتی داشته باشد.
با پایان یافتن رأی گیری شمارش آرا آغاز می گردد، اعلام نتایج از حوزه های انتخابیه کوچک و کم جمعیت شروع می شود و معمولاً تهران، آخرین حوزه انتخابیه ای است که نتایج نهائی شمارش آرای آن اعلام می گردد.
وزارت کشور وعده داده که تا پیش از آغاز تعطیلات نوروزی، نتایج نهائی شمارش آرا اعلام شود.
اعتراض اصلاح طلبان
مقامات ایرانی اعلام کرده اند که تخلف انتخاباتی عمده ای در روند رأی گیری رخ نداده اما اصلاح طلبان از تخلفهایی در برگزاری انتخابات خبر داده اند که به گفته آنان، به نفع رقیبان اصولگرایشان انجام شده است.
سیدعبدالواحد موسوی لاری، رئیس ستاد انتخاباتی ائتلاف اصلاح طلبان در نامه ای به دبیر شورای نگهبان و وزیر کشور که برگزاری انتخابات و نظارت بر آن را به عهده دارند، اعلام کرده که برگزارکنندگان انتخابات بر خلاف وعده ای که داده بودند هنوز به اصلاح طلبان اجازه نداده اند ناظرانی بر روند رأی گیری بگمارند.
ائتلاف اصلاح طلبان که به روند برگزاری اعتراض کرده، به دلیل ردصلاحیت بسیاری از نامزدهایش امکان معرفی نامزد برای همه حوزه های انتخابیه را پیدا نکرده است.
در حالی که این ائتلاف نسبت به سلامت انتخابات ابراز نگرانی می کند، حزب اعتمادملی که دیگر تشکل انتخاباتی اصلاح طلب را تشکیل داده، اعتراضی به روند برگزاری انتخابات ابراز نکرده و رهبران آن هنگام رأی دادن به خبرنگاران گفته اند که نسبت به سلامت انتخابات خوشبینند.
در این دور از انتخابات، بیش از چهارهزار نامزد انتخاباتی بر سر 290 کرسی مجلس رقابت می کردند و همزمان، انتخابات میاندوره ای برای چهار کرسی مجلس خبرگان و شماری از شوراهای شهر نیز برگزار شد.
رأی گیری در بیش از چهل و پنج هزار شعبه اخذ رأی صورت گرفت که شش هزار شعبه آن در حوزه انتخابیه تهران بود.
به گزارش تلویزیون جمهوری اسلامی، بیش از 420 گزارشگر، از جمله 230 گزارشگر رسانه های خارجی، این انتخابات را پوشش خبری می دهند.
براساس قانون انتخابات، انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت دست کم یک چهارم کل آرای ریخته شده در آن حوزه است و در صورتی که در این مرحله یک یا چند تن از داوطلبان به این حد نصاب دست نیابند، انتخابات برای نمایندگان باقی مانده حوزه مربوطه به دور دوم کشیده می شود.
نامزدهای دارای بیشترین آرا در دور اول، به دور دوم راه خواهند یافت و شمار نامزدهای شرکت کننده در دور دوم به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: