۱۳۸۶ اسفند ۲۰, دوشنبه

هزینه سنگین جنگ عراق



بنا به گزارشی تازه، جنگ عراق برای ایالات متحده هزینه سرسام آوری در بر دارد که از تمام برآوردها و محاسبات پیشین بالاتر است. کارشناسان به رقم نجومی پنج بیلیون دلار یا پنج هزار میلیارد دلار رسیده‌اند.
طبق محاسبه تازه دانشمندان درگیری ایالات متحده در عراق و افغانستان برای این کشور مخارجی چنان سرسام آور در بر دارد که احتمالا از هر هزینه ای در طول تاریخ بالاتر است. بنا به ارزیابی جوزف استیگلیتس اقتصاددان برنده جایزه نوبل و همکارانش، مخارج جنگ تا سال ۲۰۱۷ به بیش از ۵ بیلیون دلار یا پنج هزار میلیارد دلار بالغ خواهد شد.
تنها در سال جاری جنگ ماهانه ۱۲ میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشته است، که سه برابر سال های اول جنگ است. به نظر این هیئت اقتصادی از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۷ هزینه جنگ های عراق و افغانستان برای ایالات متحده بیش از ۲ بیلیون و ۷۰۰ میلیارد دلار خواهد بود، که اگر مخارج خدماتی و درمانی نیز به آن اضافه شود، دو برابر خواهد شد. کنگره آمریکا طبق محاسبه جداگانه ای به رقم حدود یک و نیم بیلیون دلار رسیده است که سه چهارم آن برای جنگ عراق هزینه می شود.
آقای استیگلیتس و همکارانش در کتابی به عنوان "جنگ سه بیلیون دلاری" نه تنها مخارج عملیات نظامی، بلکه کلیه مخارج مقدماتی و بعدی مانند تدارکات و بازسازی را نیز در نظر گرفته اند. آنها گفته اند که محاسبات خود را با احتیاط انجام داده اند زیرا به نظر آنها پاره ای مخارج پنهانی نیز وجود دارد که در محاسبه وارد نشده است.
کارشناسان یادآوری کرده اند که دو جنگ عراق و افغانستان برای سایر کشورها نیز هزینه سرسام آوری در برداشته که طبعا در این گزارش تازه ذکر نشده است. همچنین به نظر کارشناسان صندوق بین المللی پول در گزارش مالی تازه از بسیاری هزینه ها و زیان های جدی جنگ نامی برده نشده است. به ویژه در عراق از سال ۲۰۰۳ تا کنون مؤسسات بیشماری غارت شده، کارخانه ها، بیمارستان ها، مدارس و ساختمان های بیشماری طعمه حریق شده و کل شالوده زیرساختی این کشور نابود شده است
رادیو دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: