۱۳۸۶ اسفند ۸, چهارشنبه

روسیه: از تحریم های تازه علیه ایران حمایت می کنیم



ويتالی چورکين، سفير روسيه در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گفت: در صورتی که ايران طی روزهای آينده غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند، اين کشور از دور تازه تحريم ها علیه ايران حمايت خواهد کرد.
آقای چورکين که از طريق ويدئو با خبرنگاران مصاحبه می کرد، گفت:«اگر ايران طی روز های آينده فعاليت های غنی سازی مربوط به پروژه آب سنگين را متوقف نکند، آن گاه بله، روسيه، که برای خود تعهدات معينی را پذيرفته است، از قطعنامه ای که در ماه های اخير پيش نويس آن تهيه شده حمايت خواهد کرد.»
سفير روسيه همچنين افزود:«روسيه هميشه تاکيد کرده است که شورای امنيت (سازمان ملل متحد) تحريم های معينی را عليه ايران اعمال کند.»
روسيه می گوید این کشور تعهد کرده است تا سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر، که توسط کارشناسان آن در حال تکميل است، را به مدت ده سال تامين کند و ایران نیازی به غنی سازی اورانیوم ندارد.
«اگر ايران طی روز های آينده فعاليت های غنی سازی مربوط به پروژه آب سنگين را متوقف نکند، آنگاه بله، روسيه، که برای خود تعهدات معينی را پذيرفته است، از قطعنامه ای که در ماه های اخير پيش نويس آن تهيه شده حمايت خواهد کرد.»
ویتالی چورکین
«قطعنامه هفته آینده به رای گذاشته می شود»
در حالی آقای چورکين به ايران هشدار داده است که از تحريم های تازه حمايت خواهد کرد که کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان پيش نويس متن قطعنامه تازه تحريم ايران را به طور رسمی در اختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داده اند.
نمايندگان گروه ۱+۵ ؛ روسيه، آمريکا، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان طی روز های گذشته مذاکرات فشرده ای درباره صدور قطعنامه تازه عليه ايران داشته اند و برخی ديپلمات ها ابراز اميدواری کرده اند طی هفته آينده قطعنامه تازه در شورای امنيت به تصويب برسد.
در همين حال، يك ديپلمات آمريكايى گفته است احتمالا هفته آينده قطعنامه تازه عليه ايران در شوراى امنيت سازمان ملل به راى گذاشته مى شود.
به گزارش خبرگزارى فرانسه، اين ديپلمات كه نخواست نامش فاش شود، افزود: فرانسه، بريتانيا و آلمان، حمايت كنندگان اصلى اين قطعنامه مى خواهند مطمئن شوند که اين قطعنامه به اتفاق آراء تصويب خواهد شد.
اين ديپلمات با اشاره به اين كه «روز جمعه قطعنامه به راى گذاشته نمى شود» افزود: براى اعمال نظرات اعضاى غير دايم شوراى امنيت مانند اندونزى، ليبى و افريقا جنوبى، كمى زمان نياز است تا اصلاحاتى در متن پيش نويس انجام شود.
اين پيش نويس علاوه بر تحريم هايی همچون ممنوعيت سفرهای خارجی برای افراد و فروش تجهيزاتی که قابليت استفاده در فعاليت های هسته ای دارند، ازهمه کشورهای جهان می خواهد در روابط مالی خود با ايران، مانند اعتبارات صادراتی، ضمانت و بيمه، «هشيارانه»عمل کنند.
همچنين اين پيش نويس از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهد خواست ظرف ۹۰ روز از تاريخ تصويب اين قطعنامه، طی گزارشی اعلام کند که آيا ايران غنی سازی اورانيوم را به طور کامل متوقف کرد است يا خير.
تلاش برای تصويب قطعنامه جديد تحريم عليه تهران پس از آن صورت می گيرد که آژانس بين المللی انرژی اتمی در تازه ترين گزارش که خود درباره برنامه هسته ای ايران اعلام کرده است که ايران به سوالات باقيمانده درباره فعاليت های گذشته خود پاسخ داده است، اما اين کشور از پاسخ دادن به سوالات منابع اطلاعاتی غرب، درباره تحقيقات برای نظامی کردن برنامه هسته ای خود در گذشته، خودداری کرده است.
از سوی دیگر و در واکنش به گزارش آژانس، مقام های بلندپايه جمهوری اسلامی ايران گزارش تازه محمد البرادعی را «پيروزی هسته ای» ارزيابی کرده و اعلام کرده اند که روز بيستم فروردين ماه جشن هسته ای بر پا خواهد کرد.
اسرائيل و دستيابى ايران به سلاح اتمى
همزمان با این تحولات، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل، كه در ژاپن به سر مى برد، روز چهارشنبه در پاسخ پرسشى درباره جلوگيری از دست يابى ايران به سلاح هسته اى گفت:«فكر مى كنم زمان (براى جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح اتمى) وجود دارد. اين زمان نامحدود نيست ولى بيشتر از چند ماه است».
ايران اين اتهام را كه در تلاش براى دستيابى به سلاح هسته اى است رد مى كند و مى گويد برنامه هسته اى اين كشور صلح اميز و با هدف تامين انرژى است.
آقاى اولمرت در حالى درباره جلوگيرى از دستيابى ايران به سلاح هسته اى اظهار كرد كه روز سه شنبه رييس اطلاعات ارتش اسرائيل به يك كميته پارلمان اين كشور گفت: ايران احتمالا تا سال ۲۰۱۰ به سلاح هسته اى دست خواهد يافت.
آقاى اولمرت همچنين در يك كنفرانس مطبوعات پس از ديدار با ياسوئو فوكودا، نخست وزير ژاپن، از موضع قاطعانه توكيو در قبال مخالفت با دستيابى ايران به سلاح اتمى قدردانى كرد.
ژاپن که روابط نزدیک اقتصادی با ایران دارد، پس از تصویب قطعنامه های شورای امنیت علیه تهران، از سرمایه گذاری در صنعت نفت این کشور خودداری کرد.
شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه لازم الاجرا از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران اين در خواست را رد کرده است.
مقام های ايران می گويند به رغم آنکه پرونده هسته ای ايران از نظر آنها بسته شده است، اما اين کشور به همکاری خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی ادامه می دهد.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: