۱۳۸۶ اسفند ۶, دوشنبه

ادامه عملیات ارتش ترکیه در عمق خاک عراق




در چهارمين روز از ورود ۱۰ هزار تن از سربازان ارتش ترکيه به کردستان عراق، جنگ و درگيری ميان نظاميان ترکيه با چريک های پ کا کا در کوهستان های شمال عراق ادامه دارد.
همزمان بالگردها و هواپيماهای جنگی ترکيه بمباران مواضع کوهستانی پ کا کا را با شدت بيشتری ادامه مي دهند.
طبق آخرين اطلاعيه ستاد مشترک نيروهای مسلح ترکيه، دست کم ۱۱۲ عضو پ کا کا و ۱۵ نظامی ترک کشته و تعداد زیادی نیز مجروح شده اند.
از سوی ديگر، باهوز اردال، فرمانده نظامی پ کا کا در گفت وگو با تلويزيون روژ وابسته به اين سازمان ادعا کرد که بيش از ۵۰ نظامی ترک کشته شده و پيشروی ارتش ترکيه از شامگاه يکشنبه تاکنون کمتر از دو کيلومتر بوده استبه دليل ممنوعيت حضور خبرنگاران در مناطق درگيری، اين اخبار توسط منابع مستقل تاييد نشده است.
تقاضای اروپا برای خروج ترکیه
در همین حال به گزارش خبرگزاری نيمه رسمی آناتولی، اتحاديه اروپا، آمريکا و عراق خواستار پايان عمليات برون مرزی ارتش ترکيه هستند.
ورود ارتش ترکيه به کردستان عراق روابط کردهای عراقی با آمريکا را دچار تنش کرده است.
مسعود بارزانی رييس حکومت منطقه ای کردستان عراق در نامه ای خطاب به جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا خواستار پايان فوری عمليات فرامرزی ارتش ترکيه با هدف جلوگيری از ايجاد «شرايطی ناخواسته» شده است.
شهروندان کرد عراقی در گفت وگو با کانال های تلويزيونی کردسات و کردستان تی وی وابسته به اتحاديه ميهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان عراق نسبت به حمايت آمريکا از عمليات برون مرزی ترکيه ابراز نارضايی مي کنند و در شهرک بامرنی کردستان عراق گروه هايی از مردم عادی از پيشروی تانک های ترکيه جلوگيری کردند.
هر چند با کوشش ماموران محلی تانک های ترکيه توانستند از منطقه خارج شوند اما با ادامه عمليات برون مرزی احتمال برخورد کردهای عراقی با ارتش ترکيه «غير قابل پيشگيری» اعلام شده است.
از سوی ديگر صبح روز دوشنبه هزاران تن در شهر کردنشين دياربکر در جنوب شرقی ترکيه عليه دولت اين کشور تظاهرات کردند و خواستار پايان عمليات برون مرزی ارتش شدند.
عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه روز دوشنبه برنامه از پيش تعيين شده سفر رسمی به آفريقا را لغو کرد و برای بررسی اوضاع به مرکز ستاد مشترک نيروهای مسلح رفت.

هیچ نظری موجود نیست: