۱۳۸۶ اسفند ۱۱, شنبه

ترکیه از پ ک ک خواست به نبرد مسلحانه پایان دهد



به گزارش آژانس خبری تفتان به نقل از بی بی سی نخست وزیر ترکیه از شورشیان پ ک ک (حزب کارگران کرد) خواسته است سلاح های خود را زمین بگذارند و دموکراسی را در آغوش گیرند.
رجب طیب اردوغان ساعاتی پس از آن اظهار نظر می کرد که ارتش ترکیه اعلام کرد نیروهایش پس از چند روز عملیات علیه شورشیان در شمال عراق از آن کشور خارج شده اند.
آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "با تروریسم نمی توان به جایی رسید. دموکراسی ما آنقدر پخته هست که همه نوع تفاوت هایی را با آغوش باز پذیرا شود."
ارتش ترکیه گفت در این عملیات هفت روزه به تمامی اهداف نظامی خود دست یافته است.
عراق و آمریکا، آنکارا را ترغیب کرده بودند به عملیات فرامرزی خود پایان دهد، اما ارتش ترکیه گفت تصمیم آن برای پایان عملیات به هیچ وجه تحت نفوذ خارجی نبوده است.
صبح روز جمعه ده ها وسیله نقلیه نظامی حامل سربازان ترکیه با گذر از مرز وارد شهر کوکورچا در ترکیه شدند و همزمان وسایل نقلیه خالی ارتش ترکیه برای آوردن تعداد بیشتری سرباز رو به کوهستان های شمال عراق در حرکت بودند.
ترکیه گفت که عملیات تهاجمی آن پایگاه های حداکثر سه هزار شورشی کرد را که از آنها به عنوان سکویی برای انجام حملات فرامرزی استفاده می شد هدف قرار داده است.
این کشور دولت عراق را متهم کرده که در جلوگیری از اقدام چریک های کرد پ ک ک برای استفاده از این منطقه به عنوان پناهگاهی امن ناکام مانده است.
ارتش ترکیه در بیانیه ای گفت که دست کم 240 پیکارجوی پ ک ک طی یک هفته عملیات آن کشته شده اند. این بیانیه افزود که 27 عضو نیروهای امنیتی ترکیه نیز در این عملیات جان باخته اند.
پ ک ک ارقام ارتش ترکیه را رد می کند. به هر حال تایید مستقل شمار تلفات این عملیات در دو طرف در نواحی دورافتاده کوهستانی تقریبا غیرممکن است.
سارا رینسفورد، خبرنگار بی بی سی در استانبول، می گوید که تاثیر عملیات نظامی ترکیه احتمالا تا بهار که برف ها ذوب می شود مشخص نخواهد شد، زیرا این فصلی است که معمولا پ ک ک در آن حملات خود را از سر می گیرد.
آقای اردوغان در سخنرانی خود شورشیان را مستقیما خطاب قرار داد: "به این مسیر غلط پایان دهید... بدون آنکه درد بیشتری برای پدران و مادرانتان ایجاد کنید."
وی همچنین از بغداد تقاضا کرد به ریشه کنی پ ک ک از شمال عراق کمک کند.
وی گفت: "ما نباید به (پ ک ک) اجازه دهیم... روابط ما را سمی کند. ترکیه و عراق باید برای خلاصی از این مشکل با هم کار کنند - هیچ راه دیگری وجود ندارد."
فشار آمریکا
بیم آن می رفت که تهاجمی طولانی به شمال عراق به درگیری با کردهای شمال عراق که تا حدود زیادی در این منطقه خودمختار هستند منجر شود و ثبات امن ترین منطقه عراق را تهدید کند.

روز گذشته جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، از ترکیه متحد آمریکا در پیمان ناتو، خواسته بود که به حملات خود در شمال عراق پایان داده و نیروهایش را از این کشور بیرون ببرد.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا در جریان بازدید خود از آنکارا پیام جورج بوش را به رهبران ترکیه ابلاغ کرده بود.
گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفید، در پی خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق عملیات این کشور را "هدفمند و نسبتا کوتاه" توصیف کرد.
وی گفت: "یک چیز هست که روشن است، و آن اینکه آمریکا، ترکیه و عراق همچنان پ ک ک را یک سازمان تروریستی که باید با آن برخورد شود می دانند."
مقام های عراقی، ضمن پافشاری بر عدم حمایت از پ ک ک، به تهاجم نظامی ترکیه اعتراض کردند و گفتند حاکمیت ملی عراق را نقض می کند.
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق که خود کرد است، از پایان عملیات ترکیه استقبال کرد.
دفتر او در بیانیه ای نوشت: "این عقب نشینی نشانگر اعتبار بیانیه های دولت ترکیه دایر بر محدود و موقتی بودن عملیات نظامی است."
همزمان پ ک ک در شمال عراق مدعی پیروزی مقابل نیروهای ترکیه شده است.
'بدعت'
پم اوتول، تحلیلگر بی بی سی در مسائل این منطقه، می گوید که دولت بغداد و متحدان غربی عراق از اینکه این عملیات در مدت نسبتا کوتاهی تمام شده و اینکه هیچ برخوردی میان سربازان ترک و نیروهای کرد عراق روی نداده نفس راحتی خواهند کشید.
اما وی همچنین می گوید که این عملیات بدعتی نهاده است، که نشان می دهد آنکارا مایل است تهدیدهای مکررش برای انجام عملیات زمینی علیه پ ک ک در شمال عراق را عملی کند.
پ ک ک از طرف ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می شود.
از سال 1984 که پ ک ک برای استقلال از ترکیه و ایجاد یک کشور کرد در جنوب شرق ترکیه با دولت این کشور وارد نبرد شد، بیش از سی هزار نفر کشته شده اند

هیچ نظری موجود نیست: